Grønlandsudvalget 2012-13
GRU Alm.del
Offentligt
STATSMINISTERIETCHRISTIANSBORGPrins Jørgens Gård 11, 1218 København KTelefon 33 92 33 00 - Telefax 33 11 16 65
Dato: 28. januar 2013J.nr.:7043-0012
Folketingets GrønlandsudvalgChristiansborg
Statsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 53 (GRU – alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Andersen (V).
Spørgsmål nr. 53:
”Vil statsministeren oplyse, om der i forbindelse med lovbehandlingen i det grønland-ske landsting (Inatsisartut) af storskalaloven vedrørende Isua-projektet (jernminen ibunden af Godthåbsfjorden) indgik et feasibility study af projektet?”
Svar:
Folketingets Grønlandsudvalg har efter ønske fra Kim Andersen (V) stillet spørgsmål53-60 til mig (GRU alm. del).
Jeg vil indledningsvist gøre opmærksom på, at lov om Grønlands Selvstyre er resulta-tet af et grundigt kommissionsarbejde i Grønlandsk-dansk selvstyrekommission. Dennævnte kommission blev nedsat i 2004 i henhold til et kommissorium aftalt mellemden daværende regering og det daværende landsstyre og havde paritetisk parlamenta-risk repræsentation fra Folketinget og Grønlands Landsting. Efter valget til Folketingetden 8. februar 2005 blev samtlige partier i Folketinget repræsenteret i kommissionenmed et medlem. Kommissionen afgav sin betænkning i 2008 med tilslutning fra alledeltagende medlemmer, bortset fra Dansk Folkepartis medlem, der afgav mindretals-udtalelse. Kommissionens betænkning indeholdt et konkret udkast til lovforslag omGrønlands Selvstyre, som bl.a. indeholdt mulighed for, at Grønlands Selvstyre kunnebeslutte at overtage råstofområdet.
-2-Den daværende regerings forslag til lov om Grønlands Selvstyre, der blev fremsat ifebruar 2009, er – bortset fra ganske få tekniske ændringer – i overensstemmelse medSelvstyrekommissionens lovudkast. Lovforslaget blev vedtaget den 19. maj 2009 medtilslutning fra samtlige partier i Folketinget, bortset fra Dansk Folkeparti, og loventrådte i kraft den 21. juni 2009.
Råstofområdet var centralt i forbindelse med Selvstyrekommissionens arbejde. Kom-missionen besluttede på sit første møde at nedsætte en arbejdsgruppe ”vedrørende ikkelevende ressourcer” blandt kommissionens medlemmer. Arbejdsgruppen skulle over-veje og drøfte forskellige modeller for overtagelse af råstofområdet. Arbejdsgruppenfandt i sin rapport til Selvstyrekommissionen, at de grønlandske myndigheder også påråstofområdet ”bør have så meget kompetence og ansvar som muligt”, såfremt der eret ønske herom fra selvstyrets side. Selvstyrekommissionen tilsluttede sig arbejds-gruppens anbefalinger, og kommissionen foreslog derfor, at råstofområdet overtagesefter samme principper som øvrige sagsområder. Der henvises til Selvstyrekommissi-onens betænkning nr. 1497/ 2008 om selvstyre i Grønland, side 42-44.
I forlængelse heraf kan jeg i øvrigt oplyse, at den faktiske kompetencefordeling mel-lem Danmark og Grønland er en konsekvens af, at de grønlandske myndigheder siden1979 har benyttet sig af muligheden for at overtage sagsområder med hjemmel i (dennu ophævede) lov om Grønlands hjemmestyre og lov om Grønlands Selvstyre. Grøn-./.lands Selvstyre har således i dag kompetencen på en lang række sagsområder, jf. ved-lagte oversigt over de sagsområder, som hjemmestyret/selvstyret har overtaget.
Grønlands Selvstyre har – som det fremgår af vedlagte oversigt – overtaget råstofom-rådet den 1. januar 2010 i overensstemmelse med selvstyreloven. Det er således selv-styret, der i overensstemmelse med selvstyrelovens ordning, har den lovgivende ogudøvende magt på råstofområdet, og selvstyret er ikke under tilsyn af danske myndig-heder i udøvelsen af dets kompetencer. Der kan i den forbindelse også henvises til pkt.6 i de almindelige bemærkninger i forslaget til lov om Grønlands Selvstyre, hvor derbl.a. er anført følgende:
-3-”Efter lovforslaget kan råstofområdet overtages af Grønlands Selvstyre […]. VedGrønlands Selvstyres overtagelse af råstofområdet vil selvstyret have den lovgiven-de og udøvende magt på råstofområdet. Ved en grønlandsk overtagelse af råstofom-rådet vil det således være overladt til Grønlands Selvstyre at fastsætte de generellerammer for virksomhed på råstofområdet og til at disponere bl.a. i form af tilladel-ser og bevillinger til forundersøgelser, efterforskning og udnyttelse af råstoffer i un-dergrunden.”GRU alm. del spørgsmål 53, 54, 58, 59 og 60 vedrører grønlandsk lovgivning på rå-stofområdet og administrationen heraf, herunder spørgsmål vedrørende et eventueltkommende mineprojekt i Grønland (Isua-projektet).
Jeg finder ud fra den gældende kompetencefordeling mellem Danmark og Grønland,der følger af selvstyrelovens ordning, og i lyset af de nævnte spørgsmåls indholds-mæssige karakter, ikke at Danmark har en retlig interesse i at få spørgsmålene besva-ret. På den baggrund finder jeg ikke grundlag for at anmode landsstyret om bidrag tilen besvarelse af spørgsmålene og finder derfor heller ikke grundlag for at besvarespørgsmålene.
For så vidt angår GRU alm. del spørgsmål 55, 56 og 57 vil disse blive besvaret påsædvanlig vis. Jeg skal dog anmode om, at GRU alm. del spørgsmål 55 stilles til er-hvervs- og vækstministeren, og at GRU alm. del spørgsmål 56 og 57 stilles til justits-ministeren.
Grønlands landsstyre er orienteret om ovennævnte.
Jeg har tillige fremsendt en kopi af mit svar til Folketingets formand.
Med venlig hilsen
Helle Thorning-Schmidt