Grønlandsudvalget 2012-13
GRU Alm.del
Offentligt
1292075_0001.png
1292075_0002.png
1292075_0003.png
1292075_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetGrønlandsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
22. oktober 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth Hørdum-AxelsenSagsnr.: 2013-0032-0862Dok.:872403
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 105 (Alm. del), somFolketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Doris Jakobsen (SIU).
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 105 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang der ydes krimi-nalpræventiv indsats i Grønland, og herunder hvilke midler dertilflyder det kriminalpræventive råd, og hvor ofte rådet mø-des?”

Svar:

Regeringen prioriterer indsatsen mod kriminalitet højt. Derfor har regerin-gen med regeringsgrundlagetEt Danmark, der står sammenbl.a. styrketden tidlige og målrettede indsats mod årsagerne til kriminalitet.Et effektivt kriminalpræventivt arbejde forudsætter inddragelse af flereforskellige aktører, herunder politi, skoler, sociale myndigheder og psykia-trien. De enkelte myndigheder udfører kriminalpræventivt arbejde som enintegreret del af deres øvrige opgaver. Det bemærkes, at den grønlandskeselvstyreordning (tidligere hjemmestyreordning) indebærer, at Grønlandhar overtaget den lovgivende og administrative myndighed over bl.a. sko-ler, kommuner og sundhedsvæsenet.Inden for Justitsministeriets område varetages det kriminalpræventive ar-bejde navnlig af politiet og kriminalforsorgen.I Grønland virker Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd, PiSiu, indenfor gældende lovgivning for forebyggelse af kriminalitet, herunder vedgennemførelse af sikkerhedsfremmende foranstaltninger, ved oplysnings-virksomhed og erfaringsudveksling og lokale SSSPK-udvalg (samarbejdemellem socialforvaltning, skole, sundhedsforvaltning, politi og kriminal-forsorg). Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til rådets strategi-plan for 2012-2015.Rådet er sammensat af repræsentanter for politimesteren i Grønland, kri-minalforsorgen i Grønland, Socialdirektoratet, Sundhedsdirektoratet, Ka-nukoka og frivillige organisationer, arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisa-tioner. Rådet mødes cirka tre gange årligt. Til rådet er der tilknyttet et se-kretariat, hvor der er ansat én medarbejder. Sekretariatet er organisatoriskforankret i Grønlands Politi.Det følger af Bekendtgørelse af 9. december 2008 om forretningsorden forDet Grønlandske Kriminalpræventive Råd § 6, at rådet skal mødes mindst2 gange årligt. Af rådets årsberetning for 2012 fremgår det, at rådet har af-2
holdt tre ordinære møder samt et ekstraordinært møde.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigspolitiet:”Rigspolitiet har til brug for Justitsministeriets anmodningindhentet et bidrag fra Grønlands Politi.Grønlands Politi har oplyst, at den kriminalpræventive indsats iGrønland er organiseret i et lokalt SSSPK samarbejde (samar-bejde mellem socialforvaltning, skole, sundhedsforvaltning,politi og kriminalforsorg), som foregår på kommunalt niveau.Grønlands Politis kriminalpræventive indsats koordineres cen-tralt fra politikredsens kriminalpræventive medarbejder i tætsamarbejde med udvalgte polititjenestemænd i de enkelte poli-tiregioner (kommuner). Som eksempel herpå kan nævnes ind-satsen ”Samtale i stedet for husspektakler”, hvor den lands-dækkende indsats - på baggrund af et forsøg i Sisimiut - blevkoordineret og centralt aftalt med Kanukoka, den grønlandskekommuneforening, og selvstyrets departementer, hvorefter denlokale indsats blev udmøntet efter en aftale mellem det lokalepoliti og den pågældende kommune.Det Kriminalpræventive Råd tilføres ikke økonomiske midler,og rådets kriminalpræventive kampagner og projekter er hidtilprimært blevet finansieret via fonde, som har ønsket at støtterådets kriminalpræventive arbejde.”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen endvidere indhentet en udta-lelse fra Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:”Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarel-sen indhentet en udtalelse fra direktøren for Kriminalforsorgeni Grønland.Kriminalforsorgen i Grønland har som sine hovedopgaver atfuldbyrde foranstaltninger i form af tilsyn, samfundstjeneste oganstaltsanbringelse samt at gennemføre personundersøgelserog administrere tilbageholdelse.Det hører til fuldbyrdelsesopgaven at støtte og motivere dendømte til gennem personlig, social, arbejds- og uddannelses-mæssig udvikling at leve en kriminalitetsfri tilværelse og atudøve den kontrol og sikkerhed, der er nødvendig for at gen-nemføre foranstaltningen, jf. § 171, stk. 2, i den grønlandskekriminallov.
3
Ved administration af tilbageholdelse skal kriminalforsorgenvejlede og bistå en tilbageholdt for at begrænse de erhvervs-mæssige, sociale og personlige ulemper, der følger af tilbage-holdelsen, og i forbindelse hermed formidle kontakt til perso-ner, institutioner og myndigheder, der efter anden lovgivningskal yde bistand, jf. § 15 i bekendtgørelse nr. 1176 af 7. de-cember 2009 om tilbageholdte.Det kriminalitetsforebyggende arbejde indgår således som enintegreret del af kriminalforsorgens konkrete, individrettedeopgavevaretagelse. Hertil kommer, at kriminalforsorgen gen-nem medlemskab af Det Grønlandske Kriminalpræventive Rådbidrager til det kriminalitetsforebyggende arbejde på genereltplan, jf. § 744 i retsplejelov for Grønland.”
4