Grønlandsudvalget 2012-13
GRU Alm.del
Offentligt
1288277_0001.png
1288277_0002.png
1288277_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetGrønlandsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
9. oktober 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2013-0032-0860Dok.:873163
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), som Folketin-gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Doris Jakobsen (SIU).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvad omkostningerne vil væreved at indføre et forsøg med brug af fodlænker til afsoningover en periode på f.eks. 2 år i Nuuk? Herunder bedes ministe-ren give sin en vurdering af de afledte omkostninger ved et så-dan forsøg?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Direktoratet for kriminalforsorgen, som jeg kan hen-holde mig til:”Etablering af en fodlænkeordning i Grønland er efter Direkto-ratet for kriminalforsorgens opfattelse forbundet med betydeli-ge udfordringer, som bør overvejes, inden et eventuelt forsøgiværksættes.For at en fodlænkeordning i Grønland skal kunne fungere, skalder være mobildækning, og Kriminalforsorgen skal – hvis deropstår behov herfor – hurtigt kunne komme ud til den dømtefor at kontrollere fodlænken.Det bør derfor bl.a. overvejes, hvilken betydning det har, at derer geografiske områder i Grønland, hvor der ikke er en accep-tabel mobildækning. Derudover er der geografiske forhold (af-stande og fremkommelighed), som vil vanskeliggøre eller væretil hinder for Kriminalforsorgens kontrol med ordningen.Disse forhold indebærer, at der vil være dele af Grønland, hvordet ikke vil være muligt at etablere en fodlænkeordning. Hvisen fodlænkeordning etableres i de dele af Grønland, hvor mo-bildækningen er acceptabel, og hvor det er muligt for Krimi-nalforsorgen at leve op til sin tilsynsforpligtelse, vil det kunnemedføre en forskelsbehandling af dømte alt afhængig af, hvorden pågældende bor i Grønland.Herudover er det direktoratets vurdering, at udgiften til en en-kelt fodlænkeplads i Grønland bliver forholdsvis dyr, da der ertale om etablering af et lille antal fodlænkepladser.I Danmark er der knapt 300 fodlænkepladser. Hvis behovet iGrønland antages at være det samme som i Danmark (i forholdtil fængselspladser), vil der være behov for ca. 10 fodlæn-kepladser i Grønland.Etablering af et selvstændigt overvågningssystem med 10 fod-lænkepladser i Nuuk over en periode på 2 år vurderes at koste2
5,6 mio. kr. årligt svarende til ca. 1.530 kr. pr. plads pr. dag(mod lidt under 500 kr. i Danmark).Såfremt intensiv overvågning i Grønland kan etableres og fun-gere inden for det danske overvågningssystem, er der mulighedfor at koble Grønland direkte på denne. Denne løsning vurde-res at koste omkring 4 mio. kr. årligt svarende til ca. 1.100 kr.pr. plads pr. dag.I beregningerne er ikke medtaget udgifter til tilpasning af kri-minalforsorgens elektroniske Klientsystem – som i dag kunanvendes i begrænset omfang i Kriminalforsorgen i Grønland –så det kan håndtere fodlænkeordningens processer, herunderegnethedsvurderinger og opfølgning på alarmer mv. Der erendvidere ikke taget højde for, at fodlænkebatterierne – pågrund af de store temperatursvingninger – har en kortere leve-tid i Grønland end i Danmark.Udgiften til en fodlænkeplads i Grønland er således dyrere el-ler i bedste fald svarende til udgiften til en anstaltsplads, somer på 1.050 kr. pr. dag.”
3