Grønlandsudvalget 2012-13
GRU Alm.del
Offentligt
Besvarelse af GRU alm. delspørgsmål nr. 103af 25. juli 2013.til udenrigsministeren efter ønskefra Doris Jakobsen(SIU)
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål nr. 103Kan udenrigsministeren bekræfte, at Danmarks ratificering på vegne af Grønland af IAEAsaftale om ikke-spredning samt tillægsaftalen om ikke-spredning betyder, at IAEA har ret til atinspicere tidligere hhv. nuværende amerikanske installationer, baser og aktiviteter i Grønland?Svar:Idet der henvises til svar på spørgsmål nr. 98 af den 18. juni 2013, kan det oplyses, at ikke-atomvåben-lande, som har undertegnet IAEA’s Comprehensive Safeguards Agreement (CSA)og tillægsprotokollen er forpligtede til at informere om og give adgang for IAEA’s inspektørertil alle dele af landets involvering i den nukleare brændselscyklus, inkl. miner, og anlæg forforarbejdning af brændstof og berigelse. Dette gælder også i fuldt omfang for Grønland.Udgangspunktet for IAEA’s inspektioner vil som regel være den erklæring,som det enkelte landunder CSA og tillægsaftalen har afgivet til IAEA om det pågældende lands eventuelle nuklearemateriale, der indgår i, eller fysiske anlæg, der understøtter den nukleare brændselscyklus. Dennukleare brændselscyklus er betegnelsen for alle aktiviteter i forbindelse med produktion afatomenergi (civile aspekter). Det ses ikke at berøretidligere hhv. nuværende amerikanskeinstallationer, baser og aktiviteter i Grønland, hvorfor de ikke ses at være relevante i forhold tilIAEA-forpligtelserne under CSA og tillægsaftalen og derfor heller ikke i forhold til erklæringentil IAEA.Såfremt IAEA alligevel måtte finde det relevant med adgang hertil i henhold til CSA ogtillægsprotokollen, vil IAEA kunne rette begrundet henvendelse herom. Der kan forventes atblive taget konkret stilling hertil i lyset bl.a. af, at de amerikanske militære installationer, baserog aktiviteter i Grønland er reguleret af en såkaldt Status of Forces Agreement, som senest blevændret ved en aftale mellem USA og Danmark den 6. august 2004.