Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1211244_0001.png
1211244_0002.png
1211244_0003.png
1211244_0004.png
1211244_0005.png
1211244_0006.png
1211244_0007.png
1211244_0008.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN4. februar 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 7. januar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 79 til for-svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Laurit-zen (V).

Spørgsmål nr. 79:

”På baggrund af P1 Orienterings udsendelser om FE's indhentning af oplysninger og over-dragelse af disse til PET uden domstolskontrol den 27. og 28. december 2013 bedes mini-steren redegøre for anvendelsen af Forsvarslovens § 13 stk. 3 og 4.”

Svar:

I lyset af terrorangrebet i London i juli 2005 foretog den daværende regering en samletgennemgang og vurdering af det danske samfunds indsats og beredskab over for terror-handlinger. Regeringen nedsatte som følge heraf en tværministeriel arbejdsgruppe om ter-rorbekæmpelse, der afgav rapporten ”Det danske samfunds indsats og beredskab over forterror.”Rapporten omtales i betænkning nr. 1529/2012 om PET og FE, som blev afgivet af Udvalgetvedrørende Politiets og Forsvarets Efterretningstjenester den 24. februar 2012, og derfremgår af betænkningen s. 452-455 bl.a. følgende om forsvarslovens § 13, stk. 3:”En af anbefalingerne i rapporten fra Den tværministerielle arbejdsgruppe om terrorbe-kæmpelse, som er omtalt ovenfor i kapitel 5, var at indføre en udtrykkelig hjemmel til, atder i forbindelse med FEs efterretningsindhentning rettet mod forhold i udlandet også kanmedtages oplysninger om personer, som er hjemmehørende i Danmark. Det blev desudenanbefalet, at der i forsvarsloven og i retsplejeloven blev tilvejebragt et særligt lovgrundlagfor efterretningstjenesternes (FE og PET) udveksling af oplysninger.Ved regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse blev det besluttet at gennemføre an-befalingerne, der for FEs vedkommende er gennemført ved lov nr. 568 af 9. juni 2006 om_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation mv. (Ændringer som følge afregeringens terrorhandlingsplan og aftale om forsvarets ordning 2005-2009 mv.).Ved lovændringen indsattes en bestemmelse i lovens § 13, stk. 3, der har følgende indhold:”§

13.

Stk. 3.Ved den i stk. 2 nævnte virksomhed kan Forsvarets Efterretningstjeneste med-tage oplysninger om danske statsborgere og personer, der opholder sig i Danmark.
Om baggrunden for indsættelsen af bestemmelsen er i lovforslagets almindelige bemærk-ninger, Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side 7300-01 anført følgende:”4.1.3. Forsvarsministeriets overvejelser
Åbne samfund som det danske er i en globaliseret verden sårbare overfor grænseoverskri-dende kriminalitet og transnational terrorisme, der blandt andet udnytter åbne grænser ogmoderne elektronisk kommunikationsudstyr.Som det udtrykkeligt er fastsat i forsvarslovens § 13, stk. 2, er det Forsvarets Efterretnings-tjenestes opgave at indsamle, bearbejde og formidle informationer om forhold i udlandet afbetydning for Danmarks sikkerhed, herunder for danske militære enheder og andre, som erudsendt til løsning af internationale opgaver. Tjenesten foretager således bl.a. en målrettetindhentning af oplysninger om forhold, der har betydning for erkendelse af direkte eller in-direkte trusler mod danske sikkerhedsinteresser.Indhentningen er bl.a. rettet mod terrorisme og våbenspredning, herunder transport og han-del med konventionelle våben og spredning af materialer og teknologi til udvikling og pro-duktion af masseødelæggelsesvåben, samt mod international organiseret kriminalitet i øv-rigt, herunder i områder med udsendte danske styrker.Med den stigende internationalisering og Forsvarets Efterretningstjenestes fokus på terro-risme og anden grænseoverskridende kriminalitet sker det, at Forsvarets Efterretningstjene-ste som led i sin almindelige virksomhed rettet mod forhold i udlandet af betydning forDanmarks sikkerhed, jf. § 13, stk. 2, modtager oplysninger om danske statsborgere og per-soner, der opholder sig i Danmark eller oplysninger med en dansk vinkel i øvrigt. Sådanneoplysninger kan have afgørende betydning for politiets evne til at til at imødegå terrorhand-linger eller andre meget alvorlige samfundstruende forbrydelser, herunder forbrydelser modstaten, og alene af den grund ville det efter Forsvarsministeriets opfattelse være uforsvar-ligt, hvis sådanne oplysninger ikke kunne medtages af Forsvarets Efterretningstjeneste, meni stedet skulle kasseres.
Såfremt Politiets Efterretningstjeneste beslutter at indlede en egentlig efterforskning påbaggrund af de modtagne oplysninger, vil dette ske i henhold til de gældende retningslinierherfor, herunder retsplejelovens bestemmelser.Formuleringen »danske statsborgere og personer der opholder sig i Danmark« er i lovfors-laget anvendt i stedet for »i Danmark hjemmehørende personer«, som er anvendt i bl.a. re-geringens terrorhandlingsplan. Baggrunden herfor er, at Forsvarsministeriet er af den opfat-telse, at begrebet »i Danmark hjemmehørende personer« ikke tydeligt angiver, hvilke per-songrupper, der er omfattet af formuleringen. Den i § 13, stk. 3, foreslåede formulering om-fatter danske statsborgere, uanset om disse fysisk opholder sig i Danmark, juridiske perso-ner, samt personer, som ikke er danske statsborgere, men som opholder sig i Danmark ikortere eller længere tid.Formålet med lovforslaget er således at skabe udtrykkelig hjemmel til, at Forsvarets Efter-retningstjeneste, i forbindelse med sin almindelige opgavevaretagelse rettet mod forhold iudlandet, kan være i besiddelse af oplysninger om danske statsborgere og personer, der op-holder sig i Danmark eller oplysninger, der i øvrigt har tilknytning til Danmark.Denne omstændighed er ikke udtryk for en ændring af efterretningstjenestens opgaver, menen konsekvens af den globale udvikling og nutidens trusselsbillede.Eksempelvis kan en elektronisk efterretningsindhentning rettet mod telefonopkald mellempersoner i udlandet efter en nærmere granskning føre frem til, at den ene person normalt erbosiddende i Danmark. Et andet eksempel kan være, at Forsvarets Efterretningstjeneste un-der en aflytning af et telefonnummer i udlandet, der f.eks. er kendt for at blive anvendt afmilitante ekstremister, bliver gjort bekendt med indholdet af en samtale med et telefon-nummer i Danmark. Som et tredje eksempel kan nævnes, at en hjemmeside i udlandet, derf.eks. indeholder trusler mod danske soldater i udlandet, viser sig at være oprettet i Dan-mark eller på anden vis vedligeholdes eller bruges af personer bosiddende i Danmark.Forholdet skal således ses i lyset af karakteren af de opgaver, som efterretningstjenesternevaretager. Både Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets Efterretningstjeneste varetageropgaver af central sikkerhedsmæssig betydning, og af hensyn til offentlige interesser er detafgørende, at oplysninger ikke går tabt.Til spørgsmålet om retskendelse skal Forsvarsministeriet bemærke, at Forsvarets Efterret-ningstjeneste i forbindelse med sin opgavevaretagelse rettet mod udenlandske forhold ikkehar brug for retskendelse. Dette hænger sammen med selve karakteren af Forsvarets Efter-retningstjenestes opgaver, og den måde tjenesten udfører sine opgaver på. Forsvarets Efter-retningstjenestes virksomhed er rettet mod udenlandske forhold, og tjenestens virksomheder ikke reguleret af retsplejeloven, herunder reglerne om retskendelse, men derimod af for-svarsloven. Det bemærkes endvidere, at det ikke vil være muligt at indføre et krav om rets-kendelse, der er afgrænset til de særlige tilfælde, hvor Forsvarets Efterretningstjeneste vedvaretagelsen af tjenestens opgaver rettet mod udenlandske forhold modtager oplysningerom danske statsborgere eller oplysninger med en dansk vinkel i øvrigt. Dette hænger sam-
men med, at sådanne oplysninger altid vil komme til Forsvarets Efterretningstjenesteskendskab ved en tilfældighed, jf. ovenstående eksempler.Forsvarsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens synspunkt vedrørende Forsvarets Ef-terretningstjenestes behov for at kunne medtage oplysninger om danske statsborgere ogpersoner, der opholder sig i Danmark, som tjenesten modtager som en del af indhentningenmod forhold i udlandet.Forsvarsministeriet er af den opfattelse, at også Forsvarets Efterretningstjenestes efterret-ningsmæssige registrering af danske statsborgere, jf. § 13, stk. 3, bør underkastes Wam-berg-udvalgets tilsyn. Forsvarsministeriet vil derfor i samarbejde med Wamberg-udvalgettilpasse udvalgets kommissorium således, at udvalget fremover kan foretage det nødvendi-ge tilsyn hermed.”Af betænkningen s. 458 fremgår endvidere bl.a. følgende:”Så snart FE bliver klar over, at en oplysning, som FE har medtaget i forbindelse med denefterretningsmæssige virksomhed, jf. forsvarslovens § 13, stk. 2, omhandler en i Danmarkhjemmehørende person, og oplysningen bliver registreret af FE, sikrer FE hurtigst muligt, atoplysningen får et bestemt kodeord (mærkning). Denne mærkning medfører, at oplysnin-gerne indgår i et isoleret register, hvortil kun et begrænset antal særligt uddannede medar-bejdere har adgang. Oplysninger, der er modtaget efter 1. marts 2011, håndteres i det heleelektronisk. Kodeordet (mærkningen) sikrer, at det kun er særligt autoriserede medarbejde-re, der kan få adgang til materialet.Oplysningen videreformidles hurtigst muligt til PET, jf. forsvarslovens § 13, stk. 4.Oplysninger hos FE om i Danmark hjemmehørende personer vurderes med forholdsvist kor-te intervaller i forhold til deres relevans for FEs opgaver, jf. forsvarslovens § 13, stk. 2. Omsådanne oplysninger i FE fortsat skal opbevares, beror derfor på, om oplysningerne er rele-vante af hensyn til FEs opgaver i medfør af § 13, stk. 2. I modsat fald slettes oplysningernehos FE.FEs efterretningsmæssige registre og databaser er reguleret i § 6 i Forsvarsministeriets Ret-ningslinjer af 12. maj 2010 for Forsvarets Efterretningstjenestes behandling af personoplys-ninger mv. om danske statsborgere og herboende udlændinge. Det bestemmes heri, at så-fremt FE foretager registrering af oplysninger medtaget i medfør af forsvarslovens § 13, stk.3, om en dansk statsborger eller herboende udlænding, skal registreringen forelæggesWamberg-udvalget, hvis den ønskes opretholdt i mere end 6 måneder. Kan udvalget ikkegodkende registreringens opretholdelse, skal den straks slettes, og eventuelle hertil knytte-de sagsakter destrueres og slettes, medmindre FE eller et medlem af udvalget uden unødigt
ophold forelægger spørgsmålet om registreringen for forsvarsministeren til endelig afgørel-se.”Om forsvarslovens § 13, stk. 4, fremgår af betænkningen s. 460-462:
”Ved lovændringen i 2006 indsattes yderligere et nyt § 13, stk. 4 med følgende indhold:”§

13.

Stk. 4.Forsvarets Efterretningstjeneste kan videregive oplysninger til Politiets Efterret-ningstjeneste, i det omfang videregivelsen kan have betydning for varetagelse af tjene-sternes opgaver.”
Om baggrunden for indsættelsen af bestemmelsen er i lovforslagets almindelige bemærk-ninger, Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side 7301-04 anført følgende:”4.2.1. Den tværministerielle arbejdsgruppes anbefalinger og overvejelser
Det fremgår af den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, at videregivelse af oplysningerefter arbejdsgruppens opfattelse vanskeliggøres af den konkrete skønsmæssige vurdering,der i hvert enkelt tilfælde skal foretages i forbindelse med videregivelse af personoplysnin-ger. Det anføres, at dette i særlig grad gør sig gældende i det konkrete efterretningsmæssigeog operative samarbejde, hvor personoplysninger er hyppigt forekommende, og hvor enhurtig og effektiv videregivelse i særlig grad har betydning.4.2.5. Forsvarsministeriets overvejelser
Den tværministerielle arbejdsgruppe anfører i sin rapport, at en række forhold taler for, atefterretningstjenesterne – uden at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en nærmere kon-kret vurdering i forhold til den enkelte oplysning – bør have adgang til at udveksle oplys-ninger. Arbejdsgruppen har i den forbindelse bl.a. peget på de usikkerhedsmomenter og dettidsforbrug, som de gældende regler er forbundet med for efterretningstjenesterne.4.2.6. Lovforslagets indhold til § 13, stk. 4, i forsvarsloven
Om forholdet til anden lovgivning bemærkes, at bestemmelsen i § 13, stk. 4, bygger på, atspørgsmålet om, hvorvidt det er berettiget at videregive og indhente oplysninger i de tilfæl-de, der er omfattet af bestemmelsen, skal bedømmes efter § 13, stk. 4, ogikkeefter de reg-ler om videregivelse mv. i navnlig forvaltningslovens § 28.
Formålet med bestemmelsen i § 13, stk. 4, er at skabe grundlag for, at Forsvarets Efterret-ningstjeneste og Politiets Efterretningstjeneste kan udveksle oplysninger, uden at der i hvertenkelt tilfælde skal foretages en nærmere konkret vurdering i forhold til den enkelte oplys-ning.Bestemmelsen i § 13, stk. 4, vil – foruden af hensyn til varetagelse af Politiets Efterret-ningstjenestes opgaver – kunne anvendes som grundlag for videregivelse af oplysninger idet omfang, videregivelsen kan have betydning for Forsvarets Efterretningstjenestes opga-ver.
Bestemmelsen i stk. 4 må ses i sammenhæng med den bestemmelse, der ved det lovforslag,som justitsministeren samtidig har fremsat, foreslås indsat i retsplejeloven om videregivelseaf oplysninger fra Politiets Efterretningstjeneste til Forsvarets Efterretningstjeneste. I lysetaf bestemmelsens formål – at tilvejebringe et hensigtsmæssigt retsgrundlag for et tæt og lø-bende samarbejde mellem de to tjenester – er det fundet mest hensigtsmæssigt, at bestem-melserne om den indbyrdes udveksling af oplysninger mellem tjenesterne så vidt muligt ud-formes i sammenhæng med hinanden.”Med § 13, stk. 4, er der skabt hjemmel til, at FE – uden at der i hvert enkelt tilfælde skalforetages en nærmere konkret vurdering i forhold til den enkelte oplysning – kan videregiveoplysninger til PET. Udveksling af oplysninger kan ske såvel manuelt som elektronisk. Det eren betingelse for, at der kan ske videregivelse af oplysninger til PET, at videregivelsen entenkan have betydning for varetagelse af FEs opgaver eller PETs opgaver. Videregivelsen ersåledes knyttet til et generelt relevanskriterium.Bestemmelsen omfatter alle former for oplysninger og således både ikke-fortrolige og fortro-lige oplysninger, herunder oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold. Bestemmel-sen omfatter oplysninger om enkeltpersoner, juridiske personer og andre oplysninger endpersonoplysninger. Bestemmelsen giver mulighed for at videregive oplysninger om bådedanske og udenlandske statsborgere.§ 13, stk. 4, skal ses i sammenhæng med retsplejelovens § 116, stk. 1, hvorefter PET kanvideregive oplysninger til FE i det omfang, oplysningerne kan have betydning for varetagelseaf tjenesternes opgaver. De to bestemmelser sikrer, at tjenesterne kan udveksle oplysnin-ger, uden at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en nærmere konkret vurdering i for-hold til den enkelte oplysning. Udveksling af oplysninger mellem PET og FE sker såledesefter bestemmelserne i henholdsvis forsvarsloven og retsplejeloven og ikke efter de reglerom videregivelse mv. i navnlig forvaltningslovens § 28. Relevanskriteriet, jf. ovenfor, medfø-
rer, at de to efterretningstjenester af såvel egen drift som efter anmodning kan videregiveoplysninger til hinanden i det omfang, oplysningerne kan have betydning for den ene ellerbegges opgavevaretagelse.Det er den myndighed (FE eller PET), der er i besiddelse af oplysninger, som skal afgøre,om betingelserne for videregivelse er opfyldt. § 13, stk. 4, og § 116, stk. 1, regulerer alene,hvornår FE og PET er berettiget til at videregive de pågældende oplysninger. Spørgsmåletom, hvorvidt FE og PET er forpligtet til at videregive oplysningerne, er reguleret i forvalt-ningslovens § 31. Bestemmelsen i § 31 betyder, at en forvaltningsmyndighed, der er beret-tiget til at videregive en oplysning, i almindelighed også er forpligtet til – på begæring fra enanden forvaltningsmyndighed – at videregive oplysningen.Der henvises til kapitel 5, pkt. 2.1.6, hvor bestemmelsen i retsplejelovens § 116, stk. 1, ernærmere beskrevet.Oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer, som FE modtager fra udenlandskesamarbejdspartnere, videregives altid til PET, jf. forsvarslovens § 13, stk. 4, og behandles iøvrigt i FE i overensstemmelse med de i pkt. 4.2.2.2 beskrevne retningslinjer, herunder medhensyn til løbende destruktion af de pågældende oplysninger.”FEs behandling af oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer er underlagt denuvildige kontrol, som gennemføres af Wamberg-udvalget. Wamberg-udvalget udarbejderårligt en redegørelse til forsvarsministeren om FEs anvendelse af forsvarslovens § 13, stk. 3.Redegørelsen fremsendes til Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne meddet formål at indgå i udvalgets drøftelser om erfaringerne med forsvarslovens § 13, stk. 3.Derudover offentliggør Wamberg-udvalget en gang årligt en redegørelse om udvalgets kon-trol af FE, herunder kontrollen vedrørende forsvarslovens § 13, stk. 3 og 4.Af Wamberg-udvalgets seneste offentliggjorte redegørelse om kontrollen med FE fremgårbl.a. følgende:”Wamberg-udvalget kontrollerer først og fremmest, at FE’s behandling af oplysninger om iDanmark hjemmehørende personer sker i overensstemmelse med 1) forudsætningerne iforsvarslovens § 13, stk. 3 og stk. 4, 2) med Forsvarsministeriets retningslinjer for FE’s be-handling af personoplysninger mv. om danske statsborgere og herboende udlændinge, dertrådte i kraft den 1. juni 2010, og 3) i overensstemmelse med det interne direktiv, som che-fen for FE har fastsat i november 2006. Det betyder, at udvalget på sine møder godkenderog kontrollerer forhold, der dels vedrører FE’s efterretningsmæssige virksomhed, dels vedrø-rer tjenestens varetagelse af den militære sikkerhed indenfor Forsvarsministeriets område.
Det er Wamberg-udvalgets opfattelse, at udvalget under besøgene ved FE er blevet givetmulighed for indsigt i alle oplysninger, som måtte være relevante for udvalgets vurdering afFE’s behandling af oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer. Wamberg-udvalgets indsigt i oplysninger og resultatet af den ovenfor nævnte stikprøvekontrol har –bortset fra ønsket om en logning af de autoriserede medarbejders adgang til og brug af detelektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem - ikke givet udvalget anledning til atfremsætte forslag til justeringer, krav om sletning af konkrete oplysninger eller i øvrigt givetanledning til bemærkninger.”
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup