Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1291293_0001.png
1291293_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN17. oktober 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 19. september 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 383til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarstenLauritzen (V).

Spørgsmål nr. 383:

”Ministeren bedes oplyse baggrunden for placeringen og fordelingen af marinefartøjer pålandsplan, herunder en fagligt funderet begrundelse for den manglende placering af et ma-rinefartøj af MHV 900-klassen med flydespærringer i Limfjorden.”

Svar:

Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Forsvarskomman-doen. Forsvarskommandoen oplyser i den anledning følgende:”Forsvarsministeriet har i april 2008 udsendt ”Kapacitetsundersøgelse vedrørendehavmiljø” (Forsvarsministeriet, 2008).Formålet med kapacitetsundersøgelsen var at undersøge, om den nationale målsæt-ning for beredskabet til bekæmpelse af havmiljøforureninger var tilstrækkelig hensettil risikoen for forureninger med olie og kemikalier, herunder om de samlede res-sourcer til forureningsbekæmpelse til søs var placeret mest hensigtsmæssigt i for-hold til risici.Med henblik på at optimere beredskabets nytteværdi i relation til olieforureningsbe-kæmpelse vurderedes det, at det dedikerede havmiljøberedskab i Øresund med fordelhelt eller delvist kunne omplaceres til Frederikshavnsområdet. Ved denne omplaceringblev en bedre balance i relation til pumpekapacitet i respektive områder opnået, når de_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
subregionale supplerende kapaciteter blev indregnet. Der blev tillige peget på, at enomplacering burde suppleres af risikoreducerende foranstaltninger i Øresund. Desudenskulle den operative evne til at kunne agere i relation til mindre bekæmpelsesoperatio-ner (bunkersoperationer/grundstødninger) fastholdes på passende niveau i den statsligeberedskabsplan.Som en konsekvens af omplaceringen af det dedikerede havmiljøberedskab skulle place-ringen af Marinehjemmeværnets enheder på tilsvarende vis revideres. Dette foregik så-ledes, at synergieffekten mellem Søværnets miljøskibe og Marinehjemmeværnets enhe-der blev bevaret under samtidig hensyntagen til, at HELCOMS anbefalinger fortsat varopfyldt. Det blev ligeledes anbefalet at fortsætte udbygningen af geografiske udspredteenheder fra Marinehjemmeværnet, der kunne indsætte flydespærringer.Omplaceringen af miljøskibene fra København til Frederikshavn samt omplacering afMarinehjemmeværnets fartøjer skete således ud fra en helhedsbetragtning af kapacitettil rådighed, COWI anbefalinger samt det statslige beredskab.Kapacitetsundersøgelsens konklusioner og anbefalinger underbygges i den efterføl-gende BRISK-rapport (RISKS OF OIL AND CHEMICAL POLLUTION IN THE BALTICSEA), som blev offentliggjort af HELCOM og publiceret i 2012. Heri vurderedes detblandt andet, at placeringen af danske kapaciteter var hensigtsmæssig.Derudover henvises der til besvarelse af FOU 172 og 173.”Jeg kan henholde mig til det, Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen