Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDERSamråd den 3. september 2013
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål ADvedrørende udbud af vedligeholdelse af dieselmotorertorsdag den 3. september 2013
Taleseddel (ver. 8 af 2. september 2013)FOU samrådsspørgsmål AD
Spørgsmål AD er stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).
På baggrund af artiklen "Forsvaret i kollision med EU's udbudsregler" på dr.dk's nyheds-side 23. maj 2013, bedes ministeren redegøre for, hvorfor det har taget indtil videre 2 årat få sendt opgaven med at vedligeholde flådens store dieselmotorer i udbud, når derikke bør gå mere end nogle få måneder, og hvorfor ministeren ikke har orienteret For-svarsudvalget om det stærkt forsinkede udbud.
Besvarelse af samrådsspørgsmål ADDet spørgsmål, som er stillet til mig, lyder:”På baggrund af artiklen "Forsvaret i kollision med EU's udbudsregler"på dr.dk's nyhedsside 23. maj 2013, bedes ministeren redegøre for,hvorfor det har taget indtil videre 2 år at få sendt opgaven med atvedligeholde flådens store dieselmotorer i udbud, når der ikke bør gåmere end nogle få måneder, og hvorfor ministeren ikke har orienteretForsvarsudvalget om det stærkt forsinkede udbud.”Som led i besvarelsen, vil jeg indledningsvis ridse det overordnedeforløb op.
DET TALTE ORD GÆLDER
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvaret har oplyst, at søværnet primo 2009 oplevede et antal hava-rier af skibsmotorer af typen MTU 396, som anvendtes i den nu udfa-sede FLYVEFISKEN-klasse og stadig anvendes i patruljefartøjer af DI-ANA-klassen. Det var motorværkstedet i Korsør, som indgik i forsva-rets daværende vedligeholdelsesstruktur under Forsvarets Materiel-tjeneste, som blandt andet havde til opgave at vedligeholde skibsmo-torer af typen MTU 396.En nærmere undersøgelse af havarierne viste, at Forsvarets Materiel-tjenestes samlede gennemførelse af vedligeholdelsen af disse skibs-motorer ikke havde den fornødne kvalitet. Der kunne tillige rejsestvivl om kvaliteten af det arbejde, som danske underleverandører tilmotorværkstedet i Korsør, der varetog vedligeholdelsen, udførte.På den baggrund anbefalede Forsvarets Materieltjeneste, at motor-vedligeholdelsen blev placeret ved motorleverandøren MTU (Motorenund Turbinen Union), nærmere bestemt ved virksomheden HolmTechnoscan, der er autoriseret MTU-samarbejdspartner i Danmark. Påden baggrund placerede Forsvarets Materieltjeneste ordrer vedrøren-de reservedele og eftersynsopgaver ved dette firma.Forsvaret oplyser, at der i den konkrete sag ikke indledningsvis harværet gennemført et EU-udbud. Forsvarets Materieltjeneste valgte i2009 at indgå kontrakt uden et forudgående EU-udbud henset til an-tallet af havarier på MTU 396 motorerne. Forsvaret oplyser, at Forsva-
DET TALTE ORD GÆLDER2
DET TALTE ORD GÆLDER
rets Materieltjeneste vurderede, at det af tidsmæssige årsager varnødvendigt at placere opgaven direkte ved virksomheden Holm Tech-noscan, idet der ellers ville være risiko for, at Søværnets OperativeKommandos opgaveløsning blev kompromitteret. Der var således farefor, at opgaveløsningen i form af bl.a. farvandsovervågning og søred-ningsberedskab ikke kunne opretholdes, såfremt der skete nedbrudpå skibenes motorer.Inden opgaven med vedligeholdelse i relation til skibsmotorer kunnesendes i udbud, var der behov for at gennemføre en lønsomhedsana-lyse med henblik på at afdække, om der vil kunne opnås en økono-misk gevinst eller merværdi for forsvaret ved, at opgaven varetagesaf en ekstern leverandør i stedet for at forsvaret selv løste opgaven.Der var derfor behov for, at materieltjenestens egen organisationførst skulle være på plads, før motorvedligeholdelsesområdet kunnekonkurrenceudsættes. Uden klarhed over Forsvarets Materieltjenestesegen organisation ville man ikke have det fornødne overblik over denreelle opgave og den konkrete opgaveløsning, der ville skulle konkur-renceudsættes. Altså ville man ikke have overblik over, hvad det villekoste forsvaret selv at løse opgaven og dermed kunne vurdere, omdet bedre kunne betale sig at konkurrenceudsætte opgaven.
DET TALTE ORD GÆLDER3
DET TALTE ORD GÆLDER
Den fremtidige vedligeholdelsesstruktur under Forsvarets Materieltje-neste kom først på plads i starten af juni måned 2013 i forbindelseimplementering af Aftale på forsvarsområdet 2013 – 2017.Om årsagerne til forsinkelsen af udbuddet siden efteråret 2011 harforsvaret yderligere oplyst følgende:I rammen af det forrige forsvarsforlig for perioden 2010-2014 havdeden tidligere regering sammen med den daværende forligskreds be-sluttet, at der skulle gennemføres en række budgetanalyser af centra-le dele af forsvarets økonomi. Som bekendt var et af de områder,man analyserede, forsvarets vedligeholdelsesstruktur, hvor analysernebl.a. byggede på konsulentvirksomheden McKinsey’s delanalyser. Somfølge heraf vurderede forsvaret, at det var nødvendigt at vente på be-slutning om at implementere konklusionerne af disse analyser, såman ikke i flere omgang skulle foretage større ændringer i forsvaretsvedligeholdelsesstruktur.Som en del af forberedelserne af de politiske drøftelser frem mod enpolitisk aftale om forsvarets ordning 2013 – 2017 igangsatte For-svarskommandoen primo 2012 en supplerende analyse af forsvaretsmaterielvedligeholdelse, herunder forsvarets vedligeholdelsesstruktur,med henblik på at opnå effektivisering af forsvarets samlede materiel-vedligeholdelse.
DET TALTE ORD GÆLDER4
DET TALTE ORD GÆLDER
Såvel McKinsey’s som Forsvarskommandoens analyser, der beggelagde op til effektiviseringer af materielvedligeholdelsen, blev som be-kendt først besluttet gennemført den 30. november 2012 ved indgåel-sen af forsvarsaftalen for perioden 2013 – 2017.I forlængelse heraf har Forsvarskommandoen i februar 2013 udsendtet planlægningsdirektiv til materieltjenesten, som efterfølgende harudarbejdet en detaljeret plan for den fremadrettede organisering afmaterielvedligeholdelsesområdet. Implementeringen af planen blevigangsat den 4. juni 2013 og omfatter bl.a. en reduktion af antallet afværksteder og værkstedsspecialer, herunder nedlæggelse af det hid-tidige specialværksted ved dieselmotorværkstedet, som tidligere harforetaget vedligeholdelse af MTU 396 motorer.Og først hermed er der således at fast grundlag for at kunne konkur-renceudsætte motorvedligeholdelsen.Med hensyn til den nye værkstedsstruktur, så er det sådan, at forsva-ret fremadrettet fortsat vil have et værksted, der udfører vedligehol-delsesopgaver på visse motortyper. Værkstedet vil forestå opgavermed vedligeholdelse mv. af motorer til pansrede mandskabsvogne,motorer til kampvogne og motorer til infanterikampkøretøjer med til-hørende komponenter. Prøvekørsel af motorer efter vedligeholdelseog reparation foretages fortsat i prøvestanden på Noret i Korsør.
DET TALTE ORD GÆLDER5
DET TALTE ORD GÆLDER
Imidlertid vil værkstedet fremadrettet ikke længere gennemføre ved-ligeholdelse af MTU 396 motorer.Forsvaret oplyser, at baggrunden herfor bl.a. er, at der er for få MTU396 motorer i drift til, at det er rentabelt for forsvaret at have sit egetværksted til vedligeholdelse af MTU skibsmotorer. For at kunne op-retholde nødvendig ekspertise til at vedligeholde højtydende og avan-cerede skibsmotorer kræves en opgavevolumen af en vis størrelse.Som følge af nedlæggelsen af det hidtidige specialværksted, for MTU396 skibsmotorer, er det derfor ikke længere relevant at foretage løn-somhedsanalyser i relation til udbud af vedligeholdelsen af MTU 396motorerne. På denne baggrund har forsvaret derfor nu genoptagetudbudsprocessen vedrørende vedligeholdelse af MTU 396 og MTU8000 motorer. Forsvarets Materieltjeneste har i midten af juli måned iår igangsat prækvalifikationsprocessen i relation til udbud på Søvær-nets MTU motorer. Der er i den forbindelse offentliggjort en udbuds-bekendtgørelse på EU’s elektroniske udbudsportal.Forsvaret oplyser, at samlet set har der været en række forhold, somhar gjort, at Forsvarets Materieltjeneste ikke mener at have haftgrundlag for at genoptage udbudsrunden:Forsvarets organisation på vedligeholdelsesområdet været så meget ibevægelse, at der ikke har været grundlag for at gennemføre den
DET TALTE ORD GÆLDER6
DET TALTE ORD GÆLDER
lønsomhedsanalyse - altså en analyse af hvad det ville koste forsvaretselv at løse opgaven og dermed kunne vurdere, om det bedre kunnebetale sig at konkurrenceudsætte opgaven.Som nævnt, så blev det først ved indgåelsen af forsvarsaftalen den30. november sidste år besluttet, at konklusionerne i såvel konsulent-firmaet McKinseys budgetanalyse som i forsvarets egen analyse vedr.materielvedligeholdelsesområdet mv. skulle implementeres. Og førstdermed var der truffet beslutninger om den fremadrettede organise-ring af værkstedsområdet og dermed skabt et grundlag for at tagestilling til konkurrenceudsættelse af den konkrete vedligeholdelsesop-gave.Forsvaret konkluderede, af disse årsager har Forsvarets Materieltjene-ste ikke udbudt opgaven før.Som ny minister har jeg selvsagt ikke haft denne sag inde på livet førnu – men når det er sagt, så vil jeg gerne understrege, at det er minklare holdning, at forsvaret skal følge gældende udbudsregler. Det vilsige, at større offentlige opgaver skal udbydes med henblik på kon-kurrence om kontrakten.Jeg noterer mig, at forsvaret har vurderet, at der var tvingende grun-de – i form af operative konsekvenser – til at videreføre den hidtidigepraksis med at placere ordrer ved virksomheden Holm Technoscan.
DET TALTE ORD GÆLDER7
DET TALTE ORD GÆLDER
Det er også vigtigt, at holde sig for øje, at forsvaret er forpligtet til atfølge statens regler, når egne opgaver skal udbydes. Dette omfatterblandt andet personalemæssige forhold og økonomiske analyser i for-hold til at udbyde opgaven.Og så noterer jeg mig, at forsvaret har meddelt, at Forsvarets Materi-eltjeneste i midten af juli måned i år har påbegyndt prækvalifikaitons-processen, idet der er udsendt en udbudsbekendtgørelse vedrørendevedligeholdelsesopgaven for Søværnets MTU motorer på EU’s elek-troniske udbudsportal.Forsvaret har i den forbindelse oplyst, at der ved svarfristens udløbden 27. august 2013 kun var modtaget anmodning om deltagelse iudbuddet fra én virksomhed. Denne anmodning er afgivet af virk-somheden Holm Technoscan A/S.Så spørges der til, hvorfor den tidligere minister ikke har orienteretForsvarsudvalget om denne udvikling?
Spørgsmål vedr. manglende orientering af forsvarsudvalgetSom sagen er oplyst for mig, så har man ikke fundet, at der har væ-ret så markant udvikling i sagen, at det har nødvendiggjort en sær-
DET TALTE ORD GÆLDER8
DET TALTE ORD GÆLDER
skilt redegørelse af forligskredsen. Som nævnt tidligere har forsvaretværet i færd med at afklare nogle forhold, før opgaven kunne sendesi udbud. Oven i dette har forligskredsen i det tidligere forsvarsforlig2010-2014 igangsat omfattende budgetanalyser af forsvaret, der ogsåskulle afklares, før forsvaret kendte den organisation, der skulle vare-tage det fremtidige motorvedligehold. Og endelig indgik man jo [midti det hele] en ny aftale på forsvarsområdet, der også havde indflydel-se på den fremtidige struktur.Det korte af det lange er, at man fandt, at disse forhold måtte afkla-res, før processen om udbud kunne igangsættes.Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmålet, og jeg vil somnævnt gå direkte videre til besvarelsen af samrådsspørgsmål AH.
DET TALTE ORD GÆLDER9