Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1271924_0001.png
1271924_0002.png
1271924_0003.png
FolketingetForsvarsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
8. august 2013Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh: Mads Møller LangtvedSagsnr.: 2013-0032-0821Dok.:828840
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 336 (Alm. del), som Folketin-gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juni 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Morten Bødskov/Kristian Korfits Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 336 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:

”I forlængelse af Forsvarsudvalgets samråd med forsvarsmini-steren 21. juni 2013 om 23 irakeres sag mod den danske stat påbaggrund af hændelser under Operation Green Desert, bedesministeren be- eller afkræfte, at der ifølge FN's torturkomiteikke bør være forældelse i tortursager.”

Svar:

FN’s konvention mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller ned-værdigende behandling eller straf (herefter ”Torturkonventionen”) inde-holder ikke specifikke bestemmelser om forældelse hverken i forhold tilcivile sager eller i forhold til straffesager.Torturkonventionens artikel 14 om et torturoffers ret til oprejsning samt enrimelig og tilstrækkelig erstatning har følgende ordlyd:”1. Enhver deltagende stat skal i sit retssystem sikre, at et offer foren torturhandling opnår oprejsning og har en eksegibel ret til rimeligog tilstrækkelig erstatning og herunder midler til en så fuldstændigrehabilitering som mulig. I tilfælde af et offers død som følge af entorturhandling, skal de, som han har forsørgerpligt overfor, være be-rettiget til erstatning.2. Intet i denne artikel skal påvirke nogen ret til erstatning, der måttetilkomme offeret eller andre personer ifølge national lovgivning.”
FN’s Torturkomité har i pkt. 40 i sin ’general comment’ nr. 3 af 13. de-cember 2012 vedrørende artikel 14 i Torturkonventionen udtalt følgende:“40. On account of the continuous nature of the effects of torture,statutes of limitations should not be applicable as these deprive vic-tims of the redress, compensation, and rehabilitation due to them.For many victims, passage of time does not attenuate the harm andin some cases the harm may increase as a result of post-traumaticstress that requires medical, psychological and social support, whichis often inaccessible to those who have not received redress. Statesparties shall ensure that all victims of torture or ill-treatment, regard-less of when the violation occurred or whether it was carried out byor with the acquiescence of a former regime, are able to access theirrights to remedy and to obtain redress.”
FN’s Torturkomité anfører således i den nævnte ’general comment’, atforældelsesregler ikke bør finde anvendelse, fordi følgerne efter tortur haren fortsat karakter, og fordi forældelsesregler fratager ofre mulighed for atfå oprejsning, erstatning og rehabilitering.2
Efter Justitsministeriets opfattelse kan den nærmere rækkevidde af udtalel-sen give anledning til tvivl.FN’s Torturkomité har således i anledning af afgivelsen af Nepals 2. peri-odiske rapport i henhold til Torturkonventionens artikel 19 i 2005 udtalt, aten forældelse på 35 dage i forhold til retten til at klage over torturhandlin-ger og retten til domstolsprøvelse med henblik på erstatning var for kort.Komitéen anbefalede derfor i pkt. 28 i sin udtalelse, at der ikke burde væreforældelse for registrering af klager over tortur, og at erstatningssagerskulle kunne anlægges inden for 2 år efter, at undersøgelseskonklusionerbliver tilgængelige. FN’s Torturkomité anerkendte herved, at en 2-årigforældelse, regnet fra at undersøgelseskonklusioner bliver tilgængelige,var i overensstemmelse med Torturkonventionen.Justitsministeriet finder det på den baggrund vanskeligt at be- eller afkræf-te det, som der spørges til. Justitsministeriet skal dog pege på, at der i lysetaf FN’s Torturkomités rapport vedrørende Nepal næppe er grundlag for atudlægge Torturkomitéens generelle udtalelse i pkt. 40 i den nævnte ’gene-ral comment’ om fortolkningen af Torturkonventionens artikel 14 således,at forældelsesregler aldrig må finde anvendelse i civile sager om erstatningtil torturofre.I forhold til straffesager bemærkes, at ved lov nr. 494 af 17. juni 2008 blevstraffelovens § 93 b indsat, hvorefter forældelse ikke indtræder, når enlovovertrædelse er begået ved tortur, jf. straffelovens § 157 a.
3