Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1267626_0001.png
1267626_0002.png
1267626_0003.png
1267626_0004.png
1267626_0005.png
1267626_0006.png
1267626_0007.png
1267626_0008.png
- DET TALTE ORD GÆLDER -
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AE vedr. operation Green Desert i Irak i2004 og FN’s Torturkonventions artikel 12Fredag den 21. juni 2013 kl. 13:30MF Nikolaj Villumsen (EL) har stillet spørgsmål AE til besvarelse i samråd den 21. juni 2013.Spørgsmålet er stillet med baggrund i den af 23 irakere anlagte retssag modForsvarsministeriet vedrørende behandling under tilbageholdelse i forbindelse medOperation Green Desert i Irak i 2004 og det den 3. juni 2013 afholdte samråd Z og Æ, somvedrørte samme sag og artikel 14 i FN’s torturkonvention (kravet om, at enhver deltagendestat i sit retssystem skal sikre ofret oprejsning) og forholdet til de i retssagerne rejste kravvedrørende forældelse og sikkerhedsstillelse.FOU samrådsspørgsmål AE”I forlængelse af samrådet 3/6-2013 om samme sag bedes ministeren redegørefor, om der er igangsat en øjeblikkelig og uafhængig undersøgelse af, omnogen udsendte danskere har opført sig ansvarspådragende i forbindelsemed det overgreb, der blev begået af irakiske sikkerhedsstyrker mod 23 civileirakere i forbindelse med Operation Green Desert i 2004, således som Danmarker forpligtet til, jf Torturkonventionens artikel 12.”

Besvarelse af samrådsspørgsmål AE

[Det spørgsmål, som er stillet til mig, lyder:

Spørgsmål AE

”Iforlængelse af samrådet 3/6-2013 om samme sag bedes ministerenredegøre for, om der er igangsat en øjeblikkelig og uafhængigundersøgelse af, om nogen udsendte danskere har opført sigansvarspådragende i forbindelse med det overgreb, der blev begået afirakiske sikkerhedsstyrker mod 23 civile irakere i forbindelse med Operation
1
- DET TALTE ORD GÆLDER -
Green Desert i 2004, således som Danmark er forpligtet til, jfTorturkonventionens artikel 12.”]
-o0o.Med udgangspunkt i den verserende civile retssag anlagt afadvokat Christian Harlang på vegne en række irakere modForsvarsministeriet med krav om erstatning, har NikolajVillumsen således bedt mig redegøre for,– og jeg citerer –”om
der er igangsat en øjeblikkelig og uafhængig undersøgelse af,om nogen udsendte danskere har opført sig ansvarspådragendei forbindelse med det overgreb, der blev begået af irakiskesikkerhedsstyrker mod 23 civile irakere i forbindelse medOperation Green Desert i 2004, som Danmark er forpligtet til, jf.Torturkonventionens artikel 12.”Lad mig indledningsvis benytte anledningen til endnu engang atunderstrege, at regeringen vil have undersøgt, hvad der er opog ned i de sager, som har været omtalt om evt. dansk ansvarfor mishandling af tilbageholdte i Irak og Afghanistan. Detmente vi, før vi kom i regering – og det mener vi også nu.Derfor står der også i regeringsgrundlaget, at der nedsættes enundersøgelseskommission til at belyse mulige problemer med
2
- DET TALTE ORD GÆLDER -
Danmarks overholdelse af internationale konventioner iforbindelse med krigsførelsen i Irak og Afghanistan.Den undersøgelseskommission blev – som bekendt – nedsat afjustitsministeren den 7. november 2012. Kommissionen skal,ifølge sit kommissorium, bl.a. undersøge og redegøre for, om defolkeretlige forpligtelser, som påhviler Danmark, er blevetoverholdt i forbindelse med tilbageholdelsen af personer underden danske krigsdeltagelse i Irak.Ingen kan være tjent med, at der er usikkerhed om de centralespørgsmål og problemstillinger, der har været – og stadig er -fremme i medierne. Den megen uklarhed risikerer simpelthen atskygge for den store, modige og vigtige indsats, som danskesoldater har ydet og stadig yder hver dag i Afghanistan ogandre missionsområder.Undersøgelseskommissionen er naturligvis uafhængig. Det ermin forventning, at kommissionens undersøgelse vil være etbåde grundigt og omfattende stykke arbejde, hvor der vil væreadgang til det omhandle kildemateriale i arkiv og mulighed forat udspørge relevante personer. Nedsættelsen af enundersøgelseskommission om den danske krigsdeltagelse i Irakog Afghanistan er min opfattelse et stærkt bevis på, atregeringen ønsker at komme til bunds i, hvad der i sin tid skete
3
- DET TALTE ORD GÆLDER -
i Irak. Det virker derfor en smule paradoksalt, at jeg endnu engang bliver bedt om at besvare spørgsmål, som kommissionenmå forventes at forholde sig til, mensUndersøgelseskommissionen knap nok har haft tid til atpåbegynde arbejdet.Samrådsspørgsmålets præmis om, hvorvidt danske soldater haropført sig ansvarspådragende, kommer også meget tæt på dencivile retssag, som i øjeblikket verserer ved domstolene.Lad mig derfor med det samme understrege, at jeg uanset,hvor mange folketingsspørgsmål, der måtte blive stillet i relationtil den anlagte retssag, ikke vil procedere sagen her iFolketinget. Retssagen vil som andre retssager, hvori staten erpart, blive procederet foran domstolene.Jeg synes, at det vil være en uskik, hvis vi i Danmark udviklertilstande, hvor politikere blander sig i konkrete retssager ogdermed risikerer at påvirke udfaldet. [Det kan ske i visse andrelande, men jeg synes, at vi skal være forsigtige her i Danmark.]Dette har jeg også tidligere berørt – så sent som i forbindelsemed besvarelsen af samrådsspørgsmål Z og Æ den 3. juni.I den forbindelse synes jeg endvidere, at det over for dem, derikke måtte være nærmere bekendt med den anlagte sag, bør
4
- DET TALTE ORD GÆLDER -
nævnes, at Kammeradvokaten på vegne Forsvarsministeriet harpåstået frifindelse i den anlagte erstatningssag, og at artikel 12 iFN’s Torturkonvention af sagsøger – altså Christian Harlang påvegne de 23 irakere - er påberåbt i sagen.Jeg nævner dette, fordi jeg som sagt, ikke vil procedereretssagen her i Folketinget, og derfor heller ikke vil gå nærmereind i sagens materie her i tinget.Jeg vil derfor i min videre besvarelse begrænse mig til ennøgtern beskrivelse af de elementer, som indgår i vurderingenaf artikel 12 i FN’s Torturkonventions anvendelsesområde.FN’s Torturkonventions artikel 12 lyder som følger:”Enhverdeltagende stat skal sikre, at dens kompetentemyndigheder hurtigt iværksætter en upartisk undersøgelse iethvert tilfælde, hvor der er rimelig grund til at antage, at entorturhandling er begået på noget territorium under densjurisdiktion”.Artikel 12 indeholder således en folkeretlig forpligtelse forDanmark til – under visse betingelser - at sikre, at kompetentedanske myndigheder af egen drift [ex officio] undersøgermistanker om tortur.
5
- DET TALTE ORD GÆLDER -
Hvorvidt der er tale om en situation, der er omfattet afforpligtelsen i artikel 12 i FN’s Torturkonvention, vil altid væreen konkret vurdering foretaget på baggrund af de til rådighedværende oplysninger og karakteren heraf.En forudsætning for forpligtelsen i artikel 12 til hurtigt ativærksætte en upartisk undersøgelse, er således, at der påbaggrund af en konkret vurdering af de til rådighed værendeoplysninger og karakteren heraf 1) er rimelig grund til atantage, 2) at en torturhandling er begået og 3) på”noget
territorium under dens jurisdiktion.”På baggrund af den vurdering, som artikel 12 forudsætter, erder ikke tidligere iværksat – og jeg citerer frasamrådsspørgsmålet- ”en øjeblikkelig og uafhængig
undersøgelse af, om nogen udsendte danske har opført sigansvarspådragende i forbindelse med det overgreb, der blevbegået af irakiske sikkerhedsstyrker mod 23 civile irakere iforbindelse med operation Green Desert i 2004”.Lad mig i den forbindelse endnu engang minde om, at dehandlinger, som den civile erstatningssag anlagt af 23 irakeremod Forsvarsministeriet handler om, er, begået i Irak, og atKammeradvokaten, på vegne Forsvarsministeriet og somallerede nævnt, har påstået frifindelse.
6
- DET TALTE ORD GÆLDER -
Det tror jeg, er det, som jeg af hensyn til såvel den verserenderetssag som Irak/Afghanistan-undersøgelseskommissionsarbejde kan sige i relation til artikel 12 i FN’s Torturkonvention.I det omfang den anlagte civile erstatningssag bliver genstandfor materiel prøvelse, vil spørgsmålet om, hvorvidt den danskestat har handlet ansvarspådragende, stå centralt. Det sammegælder spørgsmålet om overholdelse af relevante folkeretligeforpligtelser inden for rammerne af den undersøgelse, somIrak/Afghanistan-kommissionen vil skulle foretage.Det er mig magtpåliggende at understrege, at hvad jeg har sagther, ikke på nogen måde rokker ved regeringensgrundlæggende holdning til behovet for at undersøgekrigsdeltagelsen i Irak (og Afghanistan).Jeg kan i den forbindelse også oplyse, at det vil være heltnaturligt, at materiale fra de verserende retssager vil blive stillettil rådighed for Irak/Afghanistan-kommissionens arbejde.Der kan ikke herske tvivl om, at regeringen lægger vægt på, atDanmark og danske styrker, i forbindelse med deltagelse iinternationale operationer, overholder vores folkeretligeforpligtelser.
7
- DET TALTE ORD GÆLDER -
Imidlertid står vi os – også i forhold til den konkrete sag – bedstved – at undlade at kommentere verserende retssager og ladedomstolene tage stilling til de i den anlagte civile erstatningssagrejste spørgsmål, og lade Irak/Afghanistan-kommissionenforetage den undersøgelse, som den er nedsat for at tage sigaf. Det er jeg helt tryg ved.Dette afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål AE.
8