Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1261023_0001.png
1261023_0002.png
1261023_0003.png
1261023_0004.png
1261023_0005.png
1261023_0006.png
1261023_0007.png
1261023_0008.png
1261023_0009.png
1261023_0010.png
1261023_0011.png
1261023_0012.png
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AAvedrørende den seneste udvikling i sagen om luftfartsselskabetSmall Planet Airlinestirsdag den 11. juni 2013
TaleseddelFOU samrådsspørgsmål AASpørgsmål AA er stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).
Ministeren bedes på baggrund af bl.a. de oplysninger, der fremgår af Check-in artiklen”Kun fire Small Planet-piloter får den krævede løn” (lagt på hjemmesiden check-in.dkden 3. maj 2013) redegøre for den seneste udvikling i sagen om luftfartsselskabet SmallPlanet Airlines og dets opgave med at transportere danske soldater og materiel til Af-ghanistan.
Besvarelse af samrådsspørgsmål AA• Det af Troels Lund Poulsen stillede samrådsspørgsmål AA er ganskebredt og lidt diffust og derfor ganske åbent for fortolkning, når deruden nærmere angivelse spørges til ”den seneste udvikling”.• Jeg vil starte med at omtale de hidtidige erfaringer med flyvningernegennemført med luftfartsselskabet Small Planet Airlines til og fra Af-ghanistan.• Jeg vil i min besvarelse tillige adressere den debat, der har været isagen siden det seneste samråd i sagen den 2. maj 2013, og i den
forbindelse berøre nogle af de udsagn, der har været fremført i pres-sen omkring aflønning af besætningsmedlemmerne.• Endelig vil jeg komme ind på spørgsmålet om gennemførelse af kon-trolvirksomhed hos selskabet i forlængelse af drøftelsen på senestesamråd.Erfaringer fra flyvningerne hidtil• Small Planet Airlines gennemførte den første flyvning til Afghanistanden 10. april i år og har siden gennemført en ugentlig flyvning ud oghjem.• Forsvaret har oplyst, at Hærens Operative Kommando og Flyvertak-tisk Kommando, løbende evaluerer de operative forhold omkring flyv-ningerne, og at forholdene omkring service, catering, pladsforholdmm. undersøges gennem brugertilfredshedsundersøgelser, der gen-nemføres efter hver flyvning.• Forsvarskommandoen har oplyst, at evalueringen af de operative for-hold i perioden indtil nu viser, at flyvningerne operativt håndteres til-fredsstillende. Der er i den forbindelse særligt peget på følgende:• Selskabet har i perioden gennemført alle flyvninger i henhold tilde fastlagte flyve- og tidsplaner og uden mærkbare forsinkelser.
2
• Indsættelse af back-up fly har virket upåklageligt, idet forsvaretikke umiddelbart bemærkede, at de første flyvninger blev gen-nemført af Small Planet Airlines back-up fly i stedet for det plan-lagte fly, som måtte på værksted med et teknisk problem. Detskal i den forbindelse bemærkes, at back-up flyet er af sammetype som hovedflyet, altså også et AirBus 320 fly.• Flytypen AirBus 320 har en højere lastekapacitet end tidligere an-vendte fly, hvilket har betydet en højere grad af fleksibilitet ogflere anvendelsesmuligheder end tidligere.• Tilbagemeldingerne vedr. håndtering af flyet og samarbejdet i demilitære lufthavne i Karup og i Camp Bastion har været positive,og der er generelt et godt samarbejde mellem terminalmandska-bet og besætningen ved ankomster og afgange.• I et enkelt tilfælde ved en planlagt mellemlanding i Polen måttepassagererne opholde sig udendørs, selv om det var planlagt, atde skulle have opholdt sig i en terminal. Situationen skyldtes enfejl fra operatørens side, men førte ikke til forsinkelser eller andreformer for uhensigtsmæssigheder i forbindelse med gennemførel-se af flyvningen.• Der gennemføres som nævnt tillige brugertilfredshedsundersøgelserefter hver flyvning. Efter flyvningerne evalueres undersøgelserne, og
3
der følges op med en dialog med DSV og Small Planet Airlines umid-delbart efter undersøgelsen, så utilfredsstillende forhold mv. kan ud-bedres hurtigst muligt.• Forsvarskommandoen har oplyst, at resultatet af brugertilfredsheds-undersøgelserne generelt har været tilfredsstillende, idet kommando-en særligt fremhæver følgende:• I forbindelse med kontraktindgåelsen blev det aftalt, at der på al-le flyvninger skal være en dansk repræsentant fra DSV (en så-kaldt Flight Manager), der har det som sin primære opgave atholde passagerne informeret om evt. ændringer i flyveplaner m.v.Der har været stor tilfredshed med Flight Manager’ens rolle ogservicering af passagerne.• I forhold til besætningerne er tilbagemeldingerne, at de genereltgør en indsats for at yde en god og professionel service til passa-gerne. Der har dog været en utilfredshed med kabinepersonaletsengelskkundskaber, idet flere passagerer har haft svært ved atforstå de generelle informationer, der er givet under flyvningerne.Dette er nu blevet løst ved, at den danske DSV repræsentant(altså Flight Manager’en) har ansvaret for at informere passager-ne.
4
• Forsvarskommandoen understreger dog, at problemet ikke gæl-der for sikkerhedsinstruksen, som udover den mundtlige instrukstillige demonstreres, ligesom der henvises til den skriftlige in-struktion.• Cateringen blev af brugerne oplevet som et problemområde fraopstarten, men de løbende undersøgelser af brugertilfredshedenhar vist, at der er fremgang i tilfredsheden fra passagernes side.Samtidig har det også her haft en positiv effekt, at der er en DSVrepræsentant med på alle fly, hvilket sikrer, at der kan agereshurtigt på evt. opståede problemer, eksempelvis vedr. catering.• Forsvarskommandoen har bemærket, at cateringstandarden ge-nerelt prioriteres højt, da kvaliteten af maden spiller en vigtig rol-le i passagernes helhedsindtryk og oplevelse af rejsen, hvorforområdet har fokus. Forsvaret har understreget, at cateringen ge-nerelt er fin og af acceptabel standard, og at der via tilfredsheds-undersøgelserne hele tiden foretages justeringer for at imøde-komme passagernes krav.• Særligt på de første flyvninger, hvor det som nævnt var nødven-digt at indsætte et back-up fly, blev benpladsen oplevet som util-strækkelig. Det skyldes, at back-up flyet har en anden type sæ-der, og problemet er da også reduceret i takt med, at det primæ-re fly er blevet anvendt. Benpladsen opleves dog fortsat som et
5
problem for de højeste med de længste ben. Der forsøges kom-penseret på de afgange, hvor flyet ikke er fuldt booket.Besætningsmedlemmernes løn- og ansættelsesforhold• Jeg vil nu vende mig mod den debat, der har verseret i pressen, idetjeg lægger ud med forhold vedr. besætningsmedlemmernes løn- ogansættelsesforhold.• Der har på hjemmesidencheck-in.dkværet fremført en påstand om,at luftfartsselskabet Small Planet Airlines kun har i alt fire piloter, dermodtager den gennemsnitsløn, som forsvaret har oplyst, at de pilo-ter, som flyver for dansk forsvar, skulle få.• Forsvaret har undersøgt sagen, og har på den baggrund oplyst, atden fremførte påstand er forkert.• Forsvaret oplyser således, at selskabet aktuelt har i alt 13 besætnin-ger – altså i alt 26 piloter – som anvendes på flytypen, og som vilkunne indgå i håndteringen af flyvningerne for dansk forsvar.• Forsvaret oplyser endvidere, at der generelt er tale om piloter medhøj anciennitet, og at der er tale om et relativt lille lønspænd i grup-pen.
6
• Der har desuden været fremført påstande på check-in.dk om, at for-svaret skulle have ændret forklaring i forhold til de oplyste lønninger,herunder særligt med hensyn til "hvem" der var omfattet af de om-handlede lønninger.• Forsvarskommandoen har i den forbindelse oplyst, at oplysningerneom lønniveauet selvsagt omfatter de besætningsmedlemmer, derindgår i opgaveløsningen for det danske forsvar. Dette fremgår ek-sempelvis også udtrykkeligt af besvarelsen af FOU spørgsmål 148.• Forsvaret bekræfter tillige, at alle piloterne er ansat af selskabet’Small Planet Airlines Lithuania’, hvilket ifølge forsvaret er blevet op-lyst til den pågældende journalist.• Det er korrekt, at der har været afgivet svar, hvor det ikke - som ibesvarelsen af FOU spørgsmål nr. 148 - udtrykkeligt er anført, at deoplyste gennemsnitslønninger gælder de besætningsmedlemmer, derskal gennemføre flyvninger for forsvaret.• Forsvarskommandoen har hertil bemærket, at det "hele tiden har væ-ret Forsvarskommandoens opfattelse, at oplysning om lønforhold ale-ne relaterer sig til flyvninger for forsvaret”.• Jeg kan i tilslutning hertil bemærke, at den naturlige forståelse afkontrakter er, at de forpligter dem, som leverer den i kontrakten rele-
7
vante ydelse og ikke alle andre, som måtte have tilknytning til denene kontraktpart.• Det er ikke min opgave som dansk forsvarsminister at blande mig i,hvilke aftaler Small Planet Airlines måtte have med andre landes for-svar eller kunder i det hele taget. Min opgave er at sikre, at de afta-ler, det danske forsvar laver, indebærer ordnede forhold for lønmod-tagerne – det vil sige ordentlige løn- og arbejdsvilkår for dem, somleverer ydelser til det danske forsvar.
Gennemførelse af kontrolvirksomhed• Der blev under drøftelserne på det seneste samråd i sagen udtryktusikkerhed om, hvem der har kontrolleret hvilke forhold hos SmallPlanet Airlines. Forsvarskommandoen blev derfor bedt om at beskrivedette forhold nærmere.• Forsvarskommandoen har på den baggrund oplyst, at det er DSV, derforetog virksomhedsbesøget den 8. januar ved Small Planet Airlines iLitauen. Som oplyst i besvarelsen af Forsvarsudvalgsspørgsmål 218,så gennemgik DSV ved den lejlighed forhold omkring ”Operation ogCrew schedulering”, selskabets regnskaber samt en tidligere audite-ring af selskabet Small Planet Airlines foretaget af Monach Airlines.
8
• DSV gennemgik desuden de seneste Safety Audit Foreign Airlines(SAFA) rapporter, og hverken auditeringen foretaget af Monach Air-lines eller SAFA rapporterne gav anledning til bemærkninger. Derud-over besigtigede DSV selskabets operationsafdeling og deres IT-system til ruteberegning.• I forbindelse med indhentning af og evaluering af tilbuddene tilbage ijanuar måned, blev Forsvarskommandoen - af direktøren i Danish AirTransport - gjort opmærksom på, at der efter hans opfattelse kunnestilles spørgsmål ved sikkerheden hos Small Planet Airlines, herunderpiloterfaring, og ved selskabets lønninger.• På den baggrund rettede Forsvarskommandoen den 17. januar 2013henvendelse til Flyvertaktisk Kommando med henblik på at få uddy-bet forholdene omkring sikkerhed, piloterfaring og lønninger vedSmall Planet Airlines.• Forsvarskommandoen har oplyst, at man den 24. januar 2013 fra Fly-vertaktisk Kommando modtog oplysninger indhentet ved DSV omblandt andet sikkerhed, piloterfaring og lønninger.• Af disse oplysninger kunne forsvaret konstatere, at dokumentation forAir Operator Certificate udstedt af ansvarlige myndigheder samt regi-strering ved det europæiske luftfartsagentur (EASA) var i orden.
9
• Derudover modtog forsvaret selskabets træningsmanualer, hvorblandt andet krav til piloter og besætning fremgår samt en liste medfartøjschefer og co-piloter og den enkelte pilots totale antal flyvetimermed erhvervspilotlicens registreret ved EASA samt antal flyvetimer påflytypen Airbus A320.• Endelig modtog forsvaret fra DSV på baggrund af oplysninger fraSmall Planet Airlines, information om lønninger svarende til det tidli-gere oplyste, herunder i forbindelse med besvarelsen af Forsvarsud-valgsspørgsmål nr. 148.• På baggrund af ovenstående fandt Forsvarskommandoen, at de nød-vendige forhold omkring sikkerhed, piloterfaring og lønninger var ve-rificeret.• Afslutningsvis vil jeg igen henlede opmærksomheden på, at SmallPlanet Airlines nu igennem to måneder har varetaget transporten afsoldater og materiel til og fra Afghanistan. Erfaringerne er gode ogder bliver løbende rettet op på tingene, hvis der konstateres mindretilfredsstillende forhold.• Forsvaret bemærker, at særligt ud fra en operativ synsvinkel er erfa-ringerne tilfredsstillende, idet flyvningerne gennemføres som planlagtog med større grad af fleksibilitet, end man tidligere har oplevet.
10
• Generelt er der altså tale om en på mange måder god sag. Forsvaretfår gennemført vigtige flyvninger på en god og omkostningseffektivmåde, samtidig med at soldaterne er generelt tilfredse med standar-den.• Samtidig er det også klart, at der synes at være nogen, der har haften interesse i at kaste grus i maskineriet ved at fremkomme med enrække påstande, som hver for sig har kunnet tilbagevises af forsva-ret.• Der har som bekendt været tale om en proces med indhentning aftilbud, og jeg skal ikke kunne sige, om dette har noget med forløbetat gøre.• Når det er sagt, så må jeg også understrege, at det for mig som soci-aldemokratisk forsvarsminister er afgørende, at der er ordnede løn-og ansættelsesforhold for de ansatte, som arbejder for det danskeforsvar.• Derfor blev der – da der nu blev rejst tvivl – ikke fløjet, før forsvarethavde sikkerhed for, at forholdene var i orden.• Vi har desuden sikret, at der nu er indskrevet en såkaldt arbejdsklau-sul i kontrakten til beskyttelse af arbejdstagerne. Det er nyt i forholdtil, hvordan man gjorde under den tidligere regering. Man har lov til
11
at mene, at vi ikke burde være optaget af sådanne forhold, men fordenne regering er det en politisk prioritet. Og jeg er meget tilfredsmed, at det er lykkedes at tage dette hensyn i det danske forsvar.Det er et hensyn, som jeg fortsat vil være optaget af.• Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål AA.
12