Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 6. juni 2013
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål Ø
vedrørende valg af flyoperatør til transport til Afghanistan
torsdag den 6. juni 2013
Taleseddel
FOU samrådsspørgsmål Ø
Spørgsmål Ø er stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).
Vil ministeren kommentere artiklen af 18. april 2013 ”Danmark afviste hjælp til EH-101-
problemerne” på http://nytkamply.dk, og i den forbindelse oplyse, hvorfor forsvaret ikke
var interesseret i tilbuddet om at udskifte motorerne på EH-101, samt hvordan
ministeren forholder sig til AgustaWestlands tilbud om at lave en såkaldt ”Performance
Based Logistics”-aftale om vedligeholdelse og drift af EH-101?
Besvarelse af samrådsspørgsmål Ø
Samrådsspørgsmål Ø rejser to spørgsmål i relation til driften af
forsvarets EH-101 helikoptere. Min besvarelse vil derfor være opdelt i
to dele, idet jeg indledningsvis vil besvare spørgsmålet vedrørende
AgustaWestlands tilbud om udskiftning af motorerne til helikopterne
og derefter vil besvare spørgsmålet relateret til firmaets tilbud om en
Performance Based Logistics aftale om vedligeholdelse og drift af EH-
101 helikopterne.
Tilbuddet om udskiftning af motorer til forsvarets EH-101
helikoptere
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Problemstillingen omkring motorerne til forsvarets EH-101 helikoptere
er som bekendt drøftet indgående her i udvalget. Det var således
bl.a. temaet for samrådet den 31. maj 2012.
Inden jeg kommer ind på besvarelse af det konkrete spørgsmål, vil
jeg kort ridse det overordnede forløb op.
Som det bl.a. fremgik af min besvarelse på samrådet den 31. maj
2012, udbød producenten af EH-101 helikopterne, AgustaWestland,
helikopterne med to forskellige motortyper fra to forskellige
producenter; henholdsvis General Electric og Rolls Royce Turbomeca.
Forud for typevalget i 2001 gennemførte forsvaret en analyse og
evaluering af de to motortyper og valgte på den baggrund at anskaffe
motoren fra Rolls Royce Turbomeca. Evalueringen og valget af
motorer blev således foretaget under den tidligere regering.
Efter levering af helikopterne viste det sig frem mod 2011, at
aftalerne omkring motorreparation, forsyning og vedligeholdelse var
utilstrækkelige. Rolls Royce Turbomecas oprindelige tilbud på
vedligeholdelse af motorerne var tillige meget dyrt, og
reparationstiden viste sig at være meget lang.
Dertil kom, at leverandøren ikke ønskede at imødekomme dansk krav
om industrisamarbejde, hvilket betød, at reparationen af danske
DET TALTE ORD GÆLDER
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
motorer stod stille i perioden ultimo 2010 til medio 2011. Modviljen til
at imødekomme kravet om industrisamarbejde betød desuden, at
forsvaret ikke ville kunne gennemføre de planlagte anskaffelser af
ekstra motorer, som var nødvendige for at sikre opbygningen af
troppetransportkapaciteten.
Som det vil være bekendt, var der så sent som i februar 2011 – ved
indgåelsen af Helmand-planen – et stærkt ønske om at udsende EH-
101 helikopterne i troppetransportrollen, og forsvaret har oplyst, at
man derfor havde stor fokus på den kortsigtede leveringssikkerhed.
På den baggrund undersøgte forsvaret i foråret 2011 mulighederne
for at udskifte motorerne på EH-101 helikoptere, og AgustaWestland
afgav i den forbindelse et såkaldt ”Rough Order of Magnitude” (en
tilbudstype, overslag) tilbud på udskiftning til motortypen General
Electric CT7-8E, som også er certificeret til EH101.
Tilbudstypen [Rough Order of Magnitude] indebærer, at der er
forhold, som ikke er prisfastsatte og endeligt afklarede.
Forsvarskommandoen har oplyst, at tilbuddet fra AgustaWestland,
som følge heraf, var mangelfuldt i forhold til prisfastsættelse og
løbetid og tillige manglede en vurdering af den mulige indtægt for
salg af forsvarets Rolls Royce Turbomeca motorer. Endvidere var den
tidsmæssige udstrækning af udskiftningen utilfredsstillende lang i
DET TALTE ORD GÆLDER
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
forhold til den planlagte opbygning af troppetransportkapaciteten af
EH-101 helikopterne.
Forsvarskommandoen har oplyst, at den indledende vurdering på
baggrund af AgustaWestlands tilbud og egne supplerende analyser
indikerede, at tilbuddet efter godt 10 år potentielt ville kunne medføre
en årlig økonomisk besparelse på 50-60 mio. kr.
Besparelsespotentialet var målt i forhold til de priser, der på det
tidspunkt var aftalt med Rolls Royce Turbomeca for vedligeholdelsen
af RTM322-250 motorerne.
Forsvarskommandoen har oplyst, at man – for at realisere
besparelsespotentialet – skulle foretage en investering på et
betydeligt trecifret millionbeløb. Det fandt man på daværende
tidspunkt vanskeligt at prioritere henset til det samtidige krav i
forsvarsforliget 2010-2014 om at reducere den økonomiske ramme
med ca. 1,6 mia. kr. frem mod den forligsfastlagte midtvejsevaluering
i 2012.
Imens muligheden for at udskifte motorerne blev undersøgt,
imødekom Rolls Royce Turbomeca medio 2011 det danske krav om
industrisamarbejde, hvorefter forsvaret genoptog forhandlingen med
selskabet omkring motorvedligeholdelse og anskaffelse af
reservemotorer.
DET TALTE ORD GÆLDER
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Ambitionen om mulighed for indsættelse af EH101-helikopteren i
internationale operationer, herunder specifikt indsættelsen i
Afghanistan, medførte, som nævnt, fokus på den kortsigtede
leveringssikkerhed. Da forhandlingerne med Rolls Royce Turbomeca
kunne genoptages, var det derfor mindre relevant at fortsætte
undersøgelsen af muligheden for at skifte motortype. Derved undgik
man tillige, at ambitionen om udsendelse i internationale operationer
skulle blive kompromitteret af den risiko, der naturligt ville være
forbundet med et skift af motortype.
Undersøgelsen af muligheden for udskiftning af motorerne blev derfor
sat i bero ved meddelelse fra Forsvarets Materieltjeneste til
AgustaWestland herom den 16. november 2011.
Primo 2012 blev der erkendt tekniske problemer med blandt andet
tilstoppede kølehuller og revner i motorernes brændkamre samt
revner i centrifugal diffuser vanes. Forhold, som bl.a. blev drøftet på
samrådet den 31. maj 2012.
Medio 2012 indgik forsvaret en vedligeholdelsesaftale med Rolls
Royce Turbomeca, som var billigere og mere fordelagtig for forsvaret
end den oprindelige fastprisaftale. I aftalen indgik tillige
genopretningsplan for de tekniske problemer med tilstoppede
kølehuller og revner i motorernes brændkamre samt revner i
centrifugal diffuser vanes.
DET TALTE ORD GÆLDER
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Uagtet, at forsvaret i samarbejde med Rolls Royce Turbomeca har
etableret en genopretningsplan for de anførte tekniske problemer, så
har Forsvarskommandoen oplyst, at det endnu ikke er lykkedes for
selskabet at levere det forventede antal reparerede motorer retur til
operativ drift. Der er således aktuelt leveret 7 af de 12 motorer retur
til forsvaret. Det er desuden oplyst, at de samlede potentielle tekniske
implikationer af problemerne endnu ikke er klarlagt i fuldt omfang.
Det er endvidere forsvarets vurdering, at de direkte relaterede
merudgifter til de anførte tekniske problemer udgør i
størrelsesordenen 75 mio. kr. Forsvaret har været i dialog med Rolls
Royce Turbomeca om en mulig fordeling af denne merudgift siden
ultimo februar 2013, men det har endnu ikke været muligt at opnå en
tilfredsstillende aftale herom. Senest har Rolls Royce Turbomeca
tilbudt at betale i alt 2,5 mio. EURO som kompensation [svarende til
ca. 18,6 mio. kr.].
Endelig har Forsvarskommandoen oplyst, at Rolls Royce den 23. april
2013 meddelte Forsvarets Materieltjeneste, at man har til hensigt at
sælge sin del af RTM322-programmet til Turbomeca, hvorfor
forsvarets leverandør på dette område vil skifte fra firmaet Rolls
Royce Turbomeca til firmaet Turbomeca i løbet af de kommende år.
Konsekvenserne for vedligeholdelsen af forsvarets EH-101 motorer er
ikke kendt på nuværende tidspunkt. I takt med at der indhentes
DET TALTE ORD GÆLDER
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
erfaringer fra samarbejdet med Turbomeca, forventes forsvaret at
evaluere hvilken vedligeholdelsesmodel, der er mest fordelagtig set
fra såvel et operativt som et økonomisk perspektiv. Det kan ikke
udelukkes, at det til den tid bliver relevant igen at undersøge
muligheden for at skifte motortype.
Sammenfattende kan det siges, at forsvarets prioritering i 2011 var at
sikre den kortsigtede leveringssikkerhed med henblik på at få klargjort
EH-101 helikopterne til internationale operationer. Dertil kom, at
tilbuddet fra AgustaWestland havde en karakter, der betød, at en
række forhold, herunder prisen, ikke var tilstrækkeligt konkretiseret.
Det afslutter min besvarelse af spørgsmålet vedrørende tilbuddet om
motorudskiftning.
Tilbuddet om en Performance Based Logistics aftale
Den anden del af spørgsmålet går på, hvordan jeg forholder mig til
AgustaWestlands tilbud om at lave en såkaldt Performance Based
Logistics aftale om vedligeholdelse og drift af forsvarets EH-101
helikoptere.
Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg naturligvis glæder mig over, at
forsvarets leverandører aktivt søger at bidrage til at sikre en stabil
DET TALTE ORD GÆLDER
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
drift af forsvarets kapaciteter. Dette er naturligvis særligt glædeligt,
hvis det samtidigt bidrager til at reducere forsvarets udgifter.
Da det som bekendt er forsvaret, der har ansvaret for driften af sine
kapaciteter, er det naturligvis forsvaret, der må forholde sig til det
konkrete indhold af det fremsatte tilbud fra AgustaWestland. Den
efterfølgende del af min besvarelse tager derfor udgangspunkt i en
redegørelse fra Forsvarskommandoen i forhold til det modtagne
tilbud.
Forsvarskommandoen har oplyst, at forsvaret den 16. oktober 2012
modtog en skrivelse fra AgustaWestland, hvori det foreslås, at
forsvaret indgår en aftale om en Performance Based Logistics løsning
til EH-101 helikopteren. Tilsvarende brev blev sendt til
Forsvarsministeriet og – som jeg har forstået det – også til dette
udvalg. Tilbuddet blev desuden offentliggjort ved en
pressemeddelelse.
Forsvaret har bemærket, at skrivelsen fra AgustaWestland ikke
beskriver konkrete løsninger eller en pris for en eventuel aftale. Man
har desuden oplyst, at forsvaret den 23. oktober 2012 gennemførte
kunde-leverandørmøde på direktionsniveau med AgustaWestland med
henblik på forbedring af AgustaWestlands logistiske støtte til
forsvarets drift af EH101-helikopterne. Det fremsendte tilbud blev ikke
løftet af AgustaWestland på mødet.
DET TALTE ORD GÆLDER
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvaret har oplyst, at der ikke har været afholdt møder på
direktionsniveau med AgustaWestland inden for perioden 23. oktober
2012 til 14. maj 2013.
Forsvarskommandoen har således oplyst, at man ikke har modtaget
et konkret og verificerbart tilbud om Performance Based Logistics til
EH-101 helikopterne, som blandt andet beskriver indhold og pris. På
den baggrund har man ikke fundet det muligt at vurdere, hvorvidt
henvendelsen er fordelagtig for forsvaret eller ej.
Forsvarskommandoen har endvidere oplyst, at det ikke er muligt,
uden et reelt tilbud fra AgustaWestland, at validere selskabets
oplysning omkring en eventuel besparelse på 1,1 mia. kr. over
helikopterens resterende levetid, eller at afgøre om forsvaret kan
opnå, hvad AgustaWestland anfører er væsentlige besparelser ved
indgåelse af en Performance Based Logistics løsning i forhold til de
konventionelle vedligeholdelseskoncepter.
Med henblik på at få afklaret hvorvidt en Performance Based Logistics
løsning er fordelagtigt for forsvaret eller ej, har forsvaret i april 2013
anmodet AgustaWestland om et konkret tilbud på en Performance
Based Logistics løsning til EH-101 helikopterne, herunder
omkostningsanalyse, indhold og ramme for aftalen samt en
beskrivelse af en eventuel incitamentsordning.
DET TALTE ORD GÆLDER
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvarets Materieltjeneste har i denne uge modtaget kvitteringsbrev
fra AgustaWestland, og dialogen forventes fortsat over den
kommende tid. Der er fortsat ikke modtaget et konkret tilbud.
Supplerende kan oplyses, at forsvaret allerede har en Performance
Based Logistics aftale med AgustaWestland omkring reparation og
renovering af godt 450 af de væsentligste komponenter til EH-101
helikopterne. Til aftalen er knyttet en garanti for, hvor lang tid
AgustaWestland må bruge på at returnere de reparerede og
renoverede komponenter. Aftalen omfatter tillige en
incitamentsordning.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning vedrørende EH-
101 helikopterne fra oktober måned 2012, så har det vist sig
vanskeligt for AgustaWestland at opfylde aftalen.
Forsvarskommandoen har således oplyst, at det i den tid forsvaret har
haft EH-101 helikopterne, gennemsnitligt kun er i godt 40 % af
tilfældene, at AgustaWestland har overholdt garantien.
Jeg finder det naturligt, at forsvaret inddrager erfaringerne fra den
eksisterende Performance Based Logistics aftale, når man skal tage
stilling til det tilbud fra AgustaWestland, som altså stadig afventes.
Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmålet.
DET TALTE ORD GÆLDER
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
DET TALTE ORD GÆLDER
11