Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
1. juli 2013
Folketingets Forsvarsudvalg har den 7. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 308 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund
Bech (V).
Spørgsmål nr. 308:
”I forlængelse af samrådet den 6. juni om EH-101 helikopterne bedes ministeren fremsende
et notat, der beskriver retningslinjerne for, hvordan modtaget post i Forsvarsministeriet og
underliggende myndigheder skal håndteres. Herunder bedes redegjort for, hvem og hvornår
der kvitterer for modtagne henvendelser.”
Svar:
Forsvarsministeriets departement overgik i 2008 til elektronisk sags- og dokumenthåndte-
ring (ESDH). Det betyder bl.a., at sagsbehandling i departementet i størst muligt omfang
sker elektronisk. En forudsætning herfor er bl.a., at indgående post gemmes og håndteres
elektronisk. Fysisk post, som departementet modtager, vil således i udgangspunktet og som
beskrevet i interne retningslinjer blive indscannet og gemt elektronisk af departementets
Serviceteam. Serviceteamet vil herefter sende den elektroniske post til det kontor og evt.
sagsbehandler, der måtte være ansvarlig for det sagsområde, som posten vedrører, for
egentlig sagsbehandling.
Ud over de forvaltningsretslige regler om tidsfrister for besvarelse af henvendelser om akt-
indsigt eller indsigt i persondata findes der i Forsvarsministeriets departement ikke formali-
serede retningslinjer for, hvem der kvitterer for modtagne henvendelser i departementet, og
hvornår det sker. Det vil bero på en konkret vurdering af konteksten og indholdet af den
pågældende henvendelse.
Jeg håber, at dette svarer til spørgerens erindring fra hendes tid som forsvarsminister.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200