Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1264169_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om forsvarets
EH-101 helikoptere (II)
Januar
2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1264169_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 1/2012 om forsvarets EH-101 helikoptere (II)
Forsvarsministerens redegørelse af 20. december 2012
18. januar 2013
RN 1101/13
1. Dette notat handler om de initiativer, som forsvarsministeren har iværksat som følge af
Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Forsvarsministeren tager Rigsrevisionens og Statsrevisorernes kritik til efterretning.
Ministeren hæfter sig samtidig ved, at Rigsrevisionen samlet konstaterer, at eftersøg-
nings- og redningsberedskabet varetages trods udfordringerne med at tilvejebringe
operative helikoptere, og at forsvaret nu er i stand til at opgøre driftsomkostningerne
efter totalomkostningsprincippet.
Jeg har noteret mig, at forsvaret har iværksat en række initiativer for at sikre klargø-
ringen af EH-101 helikopterne til varetagelsen af troppetransportopgaven i internatio-
nale operationer i 2014, og at klargøringen forløber planmæssigt. Jeg har ligeledes
noteret mig, at forsvarsministeren er enig i, at samarbejdet mellem Forsvarsministe-
riet og Rigsrevisionen skal være konstruktivt, smidigt og rettidigt.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
forsvarets klargøring af EH-101 helikopterne til varetagelsen af troppetransport-
opgaven i 2014, herunder forsvarets opgave med at sikre tilstrækkelige flyvetimer
til omskoling/genomskoling af besætninger til troppetransportopgaven
udviklingen i forsvarets omkostninger forbundet med EH-101 helikopterne.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i oktober 2012 en beretning om forsvarets EH-101 helikoptere (II). Beretningen
handlede om forsvarets EH-101 helikopteres opgavevaretagelse, herunder om de løste alle
de opgaver, som de blev anskaffet til. Det drejede sig om eftersøgnings- og redningsopga-
ven samt transportopgaver, herunder troppetransport. Ligeledes handlede beretningen om
forsvarets opgørelse af de samlede driftsomkostninger for EH-101 helikopterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1264169_0003.png
2
Undersøgelsen er en opfølgning på beretning nr. 17/2007 om forsvarets EH-101 helikopte-
re. Med denne beretning fra oktober 2012 iværksatte jeg en ny selvstændig undersøgelse
af forsvarets EH-101 helikoptere. Den nye undersøgelse følger op på de problemstillinger,
der blev rejst i beretningen fra 2007. Jeg anser derfor beretningssagen fra 2007 for afsluttet
og vil fremadrettet følge sagen i forbindelse med beretningen fra 2012.
3. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som forsvarsministeren har iværksat
som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af forsvarsministerens redegørelse
4. I det følgende gennemgår jeg forsvarsministerens initiativer.
Varetagelsen af EH-101 helikopternes opgaver
5. Beretningen viste, at forsvarets EH-101 helikoptere stadig ikke varetager alle de opgaver,
som var forudsat ved beslutningen om anskaffelsen i 2001. Tidspunktet for varetagelsen af
troppetransportopgaven i internationale operationer er i flere omgange blevet udskudt – først
til 2012 og dernæst til 2014 – som følge af udlån af helikoptere til Storbritannien, overvejel-
ser om kapacitetens fremtid samt høje fejlrater og lange leveringstider på reservedele.
6. Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det utilfredsstillende, at EH-101 helikopterne
stadig ikke kan varetage alle opgaver. Helikopterne løser eftersøgnings- og redningsopga-
verne, men løser stadig ikke troppetransportopgaven i internationale operationer. Troppe-
transportopgaven er udskudt først til 2012 og dernæst til 2014, samtidig med at forsvaret
har nedjusteret antallet af helikoptere, der skal løse troppetransportopgaven, fra 4 til 2.
7. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren tager Rigsrevisionens bemærk-
ninger til efterretning. Den endelige klargøring af EH-101 helikopterne til troppetransportop-
gaven blev iværksat med Folketingets Finansudvalgs tiltrædelse af fortroligt aktstykke F i de-
cember 2011, og klargøringen forløber planmæssigt. Det er således fortsat Forsvarskom-
mandoens vurdering, at EH-101 helikopterne vil kunne udsendes i troppetransportrollen i
2014.
8. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne
fortsat er vanskeliggjort af høje fejlrater og lange leveringstider på reservedele, og at den
operative rådighed siden 2010 har ligget på 53-55 %, mens målet ifølge beretningen er en
rådighed på 65 %.
9. Forsvarsministeren oplyser, at den producerede rådighedsgrad løbende tilpasses det fak-
tiske behov, og at en operativ rådighed på 65 % eller højere ikke for nærværende er nød-
vendig eller hensigtsmæssig set i et resurseperspektiv. Forsvarskommandoen bemærker i
øvrigt, at den opnåede rådighedsgrad er fuldt ud tilstrækkelig til, at alle nuværende opgaver
for EH-101 helikopterne kan løses. Den operative rådighed forventes først at skulle realise-
res i 2014, hvor der i forbindelse med indsættelse i en international operation vil være be-
hov for en rådighedsgrad på dette niveau.
10. Jeg er enig i, at eftersøgnings- og redningsopgaven løses. Omskoling og genomskoling
af besætninger til troppetransportopgaven varetages dog ikke, da der ikke har været pro-
duceret tilstrækkeligt med flyvetimer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1264169_0004.png
3
11. Forsvarskommandoen har desuden iværksat og etableret en række mødefora på for-
skellige niveauer med leverandøren, og leverandøren har stillet en nøglemedarbejder til
rådighed for Forsvarets Materieltjeneste på fuld tid. Forsvaret har ligeledes øget sin behold-
ning af en række komponenter og reservedele for at modvirke lange leveringstider fra leve-
randøren, og forsvaret søger løbende at forbedre mulighederne for levering af reservedele.
Forsvarskommandoen bemærker dog, at leverandøren har været udfordret af leverance-
problemer blandt sine underleverandører, hvorfor det ikke altid har været muligt for leveran-
døren at overholde leveringstiderne.
12. Jeg finder det tilfredsstillende, at forsvarsministeren har iværksat en række tiltag for at
sikre klargøringen af EH-101 helikopterne til varetagelsen af troppetransportopgaven i 2014,
og at klargøringen forløber planmæssigt, herunder at forsvaret har iværksat en række tiltag
for at sikre leveringen af komponenter og reservedele, så helikopterne er klar i 2014. Jeg
vil fortsat følge ministeriets arbejde med at udsende EH-101 helikopterne til troppetransport-
opgaven i 2014 og forsvarets opgave med at sikre tilstrækkelige flyvetimer til omskoling/gen-
omskoling af besætninger til troppetransportopgaven.
Opgørelsen af driftsomkostningerne
13. Beretningen viste, at forsvaret nu kan opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101
helikopterne, hvilket giver et bedre grundlag for at vurdere økonomien bag EH-101 helikop-
terne.
14. Statsrevisorerne bemærkede, at forsvaret nu kan opgøre driftsomkostningerne og de for-
ventede levetidsomkostninger for EH-101 helikopterne, men kritiserer, at det ikke er sket tid-
ligere. Statsrevisorerne fandt det relevant, at Forsvarsministeriet orienterer de bevilgende
myndigheder om, at driftsomkostningerne ved EH-101 helikopterne er næsten 3 gange hø-
jere end forventet ved anskaffelsen.
15. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren tager Statsrevisorernes kri-
tik til efterretning, men konstaterer med tilfredshed, at forsvaret nu er i stand til at opgøre de
samlede driftsomkostninger. Forsvaret har arbejdet målrettet med udviklingen af økonomi-
styringen, herunder bl.a. med opgørelsen af totalomkostninger. Forsvarsministeren tager de
forøgede driftsomkostninger til efterretning og hæfter sig samtidig ved, at Forsvarskomman-
doen har oplyst, at driften af EH-101 helikopterkapaciteten er indregnet i forsvarets budget-
ter og årsprogrammer, og at der således er afsat midler til den fremadrettede drift m.v.
Afslutningsvis oplyser forsvarsministeren, at ministeren den 20. december 2012 i forlængel-
se af ministerredegørelsen har sendt en orientering om de øgede driftsomkostninger ved
EH-101 helikopterne til Folketingets Finansudvalg. Ministeren oplyser heri, at driftsomkost-
ningerne ved EH-101 helikopterne i 2011 var ca. 57.800 kr., og at dette beløb er opgjort ef-
ter totalomkostningsprincippet.
Det fremgår af beretningen, at forsvaret først fra og med 2012 har anvendt totalomkostnings-
princippet ved opgørelsen af omkostningerne forbundet med EH-101 helikopterne. Forsva-
ret genberegnede dog i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse omkostningerne for
perioden 2008-2011 med udgangspunkt i totalomkostningsprincippet. Som supplement til for-
svarets genberegning oplyste forsvaret, at der frem til og med 2011 var en række mindre om-
kostningselementer, der ikke var medtaget. Rigsrevisionen har derfor i forbindelse med ud-
arbejdelsen af dette notat været i kontakt med Forsvarsministeriet for at få præciseret, om
tallene for perioden 2008-2011 indeholder alle relevante omkostningselementer. Ministeriet
har medio januar 2013 oplyst til Rigsrevisionen, at de genberegnede omkostninger for perio-
den 2008-2011 er opgjort efter totalomkostningsprincippet, og at alle relevante omkostnings-
elementer indgår. Ministeriet har desuden oplyst, at forsvaret ikke havde været præcise nok
i sine formuleringer om, hvilke omkostningselementer der var medtaget i genberegningen af
omkostningerne for perioden 2008-2011. Ministeriet bekræftede desuden, at det i forsvaret
fra og med 2012 har været praksis at opgøre omkostningerne forbundet med EH-101 heli-
kopterne efter totalomkostningsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1264169_0005.png
4
16. Jeg vil fortsat følge udviklingen i forsvarets omkostninger forbundet med EH-101 heli-
kopterne.
Samarbejdet med Rigsrevisionen
17. Statsrevisorerne fandt det stærkt kritisabelt, at Forsvarsministeriet i et antal sammen-
hænge i forbindelse med undersøgelsen har været mindre samarbejdsvillige. Statsreviso-
rerne fandt anledning til at understrege, at ministerierne er forpligtede til at bidrage til revi-
sionsprocessen og uden forsinkelse stille alle nødvendige oplysninger til rådighed for Rigs-
revisionen.
18. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren er fuldstændig enig i nødven-
digheden af et konstruktivt, smidigt og rettidigt samarbejde med Rigsrevisionen. Vigtigheden
af dette samarbejde er ligeledes drøftet med forsvarschefen.
Kritikken har givet anledning til, at Forsvarsministeriets departementschef – ud over den in-
terne statusrapportering – har indført månedlige møder, hvor der mundtligt afgives en status
for igangværende rigsrevisionssager til departementschefen, ligesom departementschefen
har bedt forsvarschefen om at medvirke til at sikre, at der ikke fremadrettet gives anledning
til, at der kan rejses kritik af Forsvarsministeriets samarbejde med Rigsrevisionen.
Det fremgår af forsvarsministerens redegørelse, at Forsvarskommandoen generelt finder
samarbejdet med Rigsrevisionen såvel konstruktivt som smidigt, men erkender, at der i for-
bindelse med den konkrete revision har været en række forhold, som ikke har været hånd-
teret tilfredsstillende fra Forsvarskommandoens side. Forsvarskommandoen vil arbejde ak-
tivt for, at der ikke fremadrettet kan rejses kritik af forsvarets samarbejde med Rigsrevisio-
nen. Det fortsatte samarbejde vil have ministerens personlige opmærksomhed.
19. Jeg finder forsvarsministerens redegørelse vedrørende dette punkt tilfredsstillende, og
det er min opfattelse, at dette punkt kan afsluttes.
III.
Næste skridt i sagen
20. Jeg vil følge udviklingen på følgende område:
forsvarets klargøring af EH-101 helikopterne til varetagelsen af troppetransportopgaven i
2014, herunder forsvarets opgave med at sikre tilstrækkelige flyvetimer til omskoling/gen-
omskoling af besætninger til troppetransportopgaven
udviklingen i forsvarets omkostninger forbundet med EH-101 helikopterne.
Lone Strøm