Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1184417_0001.png
1184417_0002.png
1184417_0003.png
1184417_0004.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN26. november 2012Folketingets Forsvarsudvalg har den 7. november 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 27 tilforsvarsministeriet, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 27:”I forlængelse af alm. del – spm. 10 bedes ministeren kommentere den yderligere henven-delse fra Haderslev Kommune, jf. alm. del – bilag 26”Svar:Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Henvendelsen fra Haderslev kommune indeholder en række spørgsmål til ana-lyse af forsvarets, hjemmeværnets og det statslige beredskabs langsigtede be-hov for etablissementer, herunder kaserner, flådestationer og flyvestationer(”Etablissementsanalysen”). Spørgsmålene er gengivet nedenfor med kursiv,idet Forsvarskommandoens specifikke bemærkninger løbende er anført.Uddrag af henvendelsen fra Haderslev Kommune:
”Hvorfor er det tilsyneladende analysens udgangspunkt, at Haderslev Kaserneunder alle omstændigheder skal lukkes?”Forsvarskommandoens bemærkninger:Det antages, at spørgsmålet er rettet mod det forhold, at lukningen af Haders-lev kaserne indgår i alle varianter af de sammensatte modeller.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Det er formålet med de sammensatte modeller at beskrive omfanget af muligesamtidige gennemførlige analysemodeller. Analysemodellerne vedrørende Var-de og Sønderborg kaserne samt Slipshavn og Flådestation Korsør er parvise al-ternativer og fremgår derfor som varianter i de sammensatte modeller. Endvi-dere findes varianter vedrørende Høvelte og Vordingborg kaserne.I etablissementsanalysen findes en lukning af Haderslev kaserne gennemførligog økonomisk rationel uafhængig af en eventuel ændring af værnepligten, ogder er ikke opstillet en alternativ løsningsmodel for anvendelse af kasernen.Derfor er denne model medtaget i alle varianter af de sammensatte modeller.Tilsvarende er gældende for analysemodellerne vedrørende lukning af Søgaard-lejren, Stensved og Odense kaserne.Uddrag af henvendelsen fra Haderslev Kommune:
”Haderslev Kasernes kvaliteter og udviklingspotentiale
Hvorfor forholder man sig ikke til Haderslev Kasernes store udviklingspoten-tiale?Hvorfor indtænkes Haderslev Kasernes glimrende faciliteter ikke (fx skyde-bane, der vil koste ca. 130 mio. kr. at etablere andetsteds; skydeterræn;handlebane; øvelsesterræn; værksted med synsfaciliteter; skydesimulatorsamt egne undervisningsfaciliteter og hotelsengepladser)?Hvorfor betænker man ikke Haderslev Kasernes fine bygningsmasse ogmeget lave driftsudgifter samt investeringsbehov på nul kroner?Hvorfor medregner man ikke estimerede fremtidige udgifter og investerin-ger på de øvrige etablissementer?Beliggenhed tæt på motorvej.”
Forsvarskommandoens bemærkninger:Der er i forbindelse med etablissementsanalysen gennemført en omfattendedataindsamling. Herunder er der i tillægget til etablissementsanalysen udarbej-det en etablissementsbeskrivelse for Haderslev kaserne, som blandt andet be-skriver:Faciliteter, herunder anvendelse og kapacitet.Forventninger til drifts- og vedligeholdelsesudgifter.Vedligeholdelsestilstand samt energi-, natur- og miljøforhold.Iværksatte, planlagte og ønskelige investeringer.
I etablissementsanalysen gennemføres i afsnit 6.1. en ressourcemæssig analy-se af konsekvenserne ved en eventuel lukning af Haderslev kaserne. Denneanalyse medtager nuværende samt fremtidige drifts- og investeringsbehov på
såvel Haderslev kaserne som på de øvrige kaserner, hvortil enhederne vil skulleflyttes. Behovene for investeringer på de øvrige etablissementer er opgjort ogressourcefastsat på baggrund af en besigtigelse gennemført af Forsvarets Byg-nings- og Etablissementstjeneste i samarbejde med Hærens Operative Kom-mando.Uddrag af henvendelsen fra Haderslev Kommune:
”Synergi-effekter
Hvorfor tænker man ikke i synergieffekter, når man i Haderslev Kasernesumiddelbare nærmiljø har Beredskabscenter og Flyvestation og depot iSkrydstrup?”
Forsvarskommandoens bemærkninger:Etablissementsanalysen indeholder tilsvarende etablissementsbeskrivelser forBeredskabscenter Haderslev samt Flyvestation Skrydstrup. I afsnit 5 i etablis-sementsanalysen analyseres disse etablissementer i relation til Haderslev ka-serne ud fra både en funktionel og en regional tilgang. Der er ikke identificeretvæsentlige etablissementsmæssige synergier i forhold til Beredskabscenteret,men der er identificeret mulighed for at flytte dele af enhederne på Haderslevkaserne til Flyvestation Skrydstrup, hvilket understøtter at frigøre kasernen tilafhændelse.Uddrag af henvendelsen fra Haderslev Kommune:
”Flytning af brigade-stab
Kan man forvente at spare 34 mio. ved lukning af Haderslev Kaserne ogflytning af brigaden til Holstebro, når man i rapporten samtidig kan læse, atder bortset fra begrænsede kontorfaciliteter ikke er ledige kapacitet i Hol-stebro.Betyder det ikke, at man da skal ud og bruge penge på etablering af facili-teter, penge som netop inden for de senere år er investeret i Haderslev?Hvorfor ikke i stedet tage udgangspunkt i at bevare brigaden i Haderslev?”
Forsvarskommandoens bemærkninger:I den ressourcemæssige analyse i afsnit 6.1. i etablissementsanalysen under-søges tre scenarier for lukning af Haderslev kaserne:Variant A, hvor alle enheder på kasernen flyttes til FredericiaVariant B, hvor brigadestaben flyttes til HolstebroVariant C, hvor brigadestaben flyttes til Holstebro og Deployable Communi-cation Module -kompagniet flyttes til Skrydstrup
De tre varianter har et nogenlunde identisk årligt besparelsespotentiale i stør-relsesordenen 6,7 til 7,2 mio. kr. om året, men behovet for etablissements-mæssige investeringer varierer. Variant A er dyrest med et investeringsbehovpå ca. 32 mio. kr. og variant C er billigst med et investeringsbehov på ca. 20mio. kr.I de sammensatte modeller i etablissementsanalysen er anvendt datagrundla-get for variant C, da den er vurderet som den økonomiske mest fordelagtigemodel.Det antages, at spørgsmålet til de 34 mio. kr. refererer til provenuet i år 2022jf. tabel 15 i etablissementsanalysen. Denne tabel beskriver variant C, og inde-holder således allerede de afledte økonomiske konsekvenser ved en flytning afBrigadestaben til Holstebro.Uddrag af henvendelsen fra Haderslev Kommune:
”Hvorfor ikke samlet set som udgangspunkt tænke i en bevarelse af kasernen,der sagligt set er begrundet i dens store fleksibilitet og udviklingspotentiale?”Forsvarskommandoens bemærkninger:Med baggrund i etablissementsanalysen er det Forsvarskommandoens vurde-ring, at antallet af etablissementer i forsvaret generelt er større end det nuvæ-rende behov. Det er endvidere forventningen, at behovet vil blive yderligerereduceret som følge af den forventede tilpasning af forsvarets struktur. Det ersåledes set i et økonomisk perspektiv rationelt at søge at frigøre kapacitet, somkan afhændes med henblik på at opnå driftsbesparelser.Sammenfattende er der i etablissementsanalysen identificeret en række for-hold, som taler for, at Haderslev kaserne med et begrænset investeringsbehovvil kunne frigøres og afhændes. Derfor er denne model medtaget i sammenfat-ningen af Forsvarskommandoens etablissementsanalyse.”
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup