Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1256518_0001.png
1256518_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN4. juni 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 8. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 268 til for-svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Laurit-zen (V).

Spørgsmål nr. 268:

Ministeren bedes angive, hvor mange mio. tons olie, der årligt bliver transporteret ved sej-lads igennem den østlige del af Limfjorden og videre besvare (i forlængelse af svaret påFOU alm. del – spm. 172), hvorfor transport af olie ikke fremgår af COWI's risikoanalyse"Risikoanalyse, Olie- og Kemikalieforurening i danske farvande", som danner grundlag for"Forsvarsministeriets kapacitetsundersøgelse vedr. havmiljø”.

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besva-relse.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Søværnets Operative Kommando fører ikke særskilt kontrol med eller statistik over,hvilke godstyper, der transporteres med skib gennem den østlige del af Limfjorden.Ved opslag i Danmarks Statistik, www.statistikbanken.dk, kan det dog uddrages, at der i2012 blev udlosset og indladet i alt 0,754 mio. tons mineralske olier i Aalborg Havn.COWIs risikoanalyse behandler 12 farvandsområder i de danske farvande. Limfjorden eren del af farvandsområde 4, Kattegat Nord. Transport af olie i Limfjorden er derfor taltmed som en del af olietransporten i hele dette farvandsområde.På grund af den valgte detaljeringsgrad er det ikke ud fra risikoanalysens resultater mu-_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
ligt at uddrage oplysning om mængden af olie transporteret alene i den østlige del afLimfjorden.På side 111 i ”Forsvarsministeriets kapacitetsundersøgelse vedr. havmiljø” fremgår detat:
”Generelt set konkluderer COWI i risikoanalysen, at de sejladssikkerhedsmæssigerisikoreducerende foranstaltninger har relativt stor effekt i forhold til at forebyggeulykker til søs i danske farvande. Derfor bør den fremtidige dimensionering, sam-mensætning og stationering af det nationale beredskab suppleres af risikoreduce-rende foranstaltninger.”og
”… Opmærksomheden anbefales ligeledes rettet mod tiltag vedrørende øget brug aflodser.”Hertil kan det supplerende oplyses, at der for den østlige del af Limfjorden gælder, atskibe med en dybgang på 6 meter og derover skal anvende lods ved passage af stræk-ningen mellem Hals Barre fyr og Aalborg havneområde (§15 i bek. nr. 449 af10/05/2012 – Bekendtgørelse om anvendelse af lods). Derudover er der generel lods-pligt for alle skibe, der transporterer olie i dansk indre og ydre territorialfarvand (§4 iLov 567 af 9/6 2006 – ”Lodsloven”).”Jeg kan henholde mig til det, Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup