Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN13. juni 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 2. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 258 til for-svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels LundPoulsen (V).Spørgsmål nr. 258:
”Ministeren bedes tilsende en tidslinje, der viser, hvilke aktører, der har været involveret iudbudsprocessen omkring valg af flyoperatør til transport af soldater og materiel til Afghani-stan, hvornår de forskellige aktører har været involveret og hvilke opgaver/funktioner, dehar udført eller varetaget, således det bl.a. fremgår, hvornår forsvaret blev opmærksom på,at der ikke var indarbejdet arbejdsforholdsklausuler i kontrakten, hvem der har kontrolleretforholdene hos Small Planet Airlines og hvem, der har godkendt og underskrevet kontrak-ten.”Svar:
Forsvarskommandoen har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Forsvarskommandoen kan oplyse, at det er DSV, der har foretaget et virksomhedsbe-søg den 8. januar ved Small Planet Airlines i Litauen. Som oplyst i besvarelsen af For-svarsudvalgsspørgsmål 218, så har DSV her gennemgået forhold omkring ”Operationog Crew schedulering”, selskabets regnskaber samt gennemgået en tidligere audite-ring af selskabet Small Planet Airlines foretaget af Monach Airlines. Endelig gennemgikDSV de seneste Safety Audit Foreign Airlines (SAFA) rapporter. Hverken auditeringenforetaget af Monach Airlines eller SAFA rapporterne gav anledning til bemærkninger.Derudover besigtigede DSV selskabets operationsafdeling og deres IT-system til rute-beregning.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Omkring forholdene som oplyst i artiklen på www.forsvaret.dk den 9. april 2013 er dis-se givet med baggrund i oplysninger, som er tilgået forsvaret den 24. januar 2013 fraDSV. Årsagen til, at disse oplysninger blev tilvejebragt på dette tidspunkt, skyldes, atdirektøren i det tidligere anvendte selskab, Danish Air Transport, gjorde Forsvarskom-mandoen opmærksom på, at der efter direktørens opfattelse kunne stilles spørgsmåls-tegn ved sikkerheden ved Small Planet Airlines, herunder piloterfaring og lønninger.På den baggrund rettede Forsvarskommandoen den 17. januar 2013 henvendelse tilFlyvertaktisk Kommando. Formålet hermed var at få uddybet forholdene omkring sik-kerhed, piloterfaring og lønninger ved Small Planet Airlines.Den 24. januar 2013 modtog Forsvarskommandoen fra Flyvertaktisk Kommando op-lysninger, indhentet ved DSV, om blandt andet sikkerhed, piloterfaring og lønninger. Afdisse oplysninger kunne forsvaret konstatere, at dokumentation for Air Operator Certi-ficate udstedt af ansvarlige myndigheder samt at registrering ved det europæiske luft-fartsagentur (EASA) var i orden. Derudover modtog forsvaret selskabets træningsma-nualer, hvor blandt andet krav til piloter og besætning fremgår. Endvidere modtog for-svaret en liste med fartøjschefer og co-piloter og i relation hertil den enkelte pilots to-tale antal flyvetimer med erhvervspilotlicens registreret ved EASA samt antal flyvetimerpå flytypen Airbus A320. Slutteligt modtog forsvaret fra DSV, som oplyst af Small Pla-net Airlines, information om lønninger svarende til det tidligere oplyste blandt andet ibesvarelsen af Forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 148.På baggrund af ovenstående fandt Forsvarskommandoen, at de nødvendige forholdomkring sikkerhed, piloterfaring og lønninger var verificeret, og gav efterfølgende Fly-vertaktisk Kommando tilladelse til at indgå en supplerende driftskontrakt med DSV iregi af eksisterende rammeaftale.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.Med venlig hilsen
Nick Hækkerup