Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1243782_0001.png
1243782_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN01. maj 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 17. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 231 til for-svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels LundPoulsen (V).

Spørgsmål nr. 231:

Forsvarsministeren bedes kommentere på, hvordan det hænger sammen, at forsvaret harslået fast, at IOSA-certificering intet har med flysikkerhed at gøre når alle afrikanske luft-fartsselskaber skal være IOSA-certificerede i 2015 for at forbedre flysikkerheden.

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har oplyst følgende:
”Når der er tale om flysikkerhed henviser forsvaret til ICAO og EASA.International Civil Aviation Organisation (ICAO) er et FN organ, der regulerer og kon-trollerer lufttrafik på verdensplan. ICAO blev oprettet i 1944 for at fremme en sikkerog ordentlig udvikling af den internationale civile luftfart i hele verden. Det fastsætterstandarder og forskrifter, der er nødvendige for luftfartssikkerhed, sikkerhed, effektivi-tet og regularitet, samt for miljøbeskyttelse på luftfartsområdet. Organisationen tjenersom forum for samarbejde på alle områder af civil luftfart blandt sine 191 medlems-lande.Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) er et agentur under den Europæi-ske Union (EU), der er den lovgivende og tilsynsførende myndighed i Europa, der gen-_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
nem respektive landes luftfartsmyndigheder sikrer, at flyselskaber bosiddende i, ellersom beflyver lufthavne i Europa, opfylder alle krav til sikkerhed, luftdygtighed og ved-ligeholdelse af fly, samt uddannelse af piloter.En certificering fra EASA er således forudsætningen for, at man kan blive registreretsom kommerciel operatør i europæisk luftrum. Operatører uden for Europa skal havetilladelse af EASA (herunder de lokale myndigheder i de pågældende lande der skalbeflyves), for at kunne beflyve europæisk luftrum, hvilket en IATA Operational SafetyAudit (IOSA) certificering ikke nødvendigvis giver adgang til.Den nævnte IOSA certificering er indført og kontrolleret af det kommercielle organ In-ternational Air Transport Association (IATA). IOSA indeholder blandt andet de lokaleluftfartsmyndigheders krav. IOSA godkendelse kræver, at selskabet opfylder de krav,der stilles fra de lokale myndigheder, hvor selskabet er registeret.En IOSA certificering vil derfor ikke være en garanti for, at europæiske krav til flyve-sikkerhed er overholdt. Hertil kræves, at selskabet er godkendt og registreret ved deteuropæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA. Der eksisterer således selskaber, som erIOSA certificerede, men som ikke har kunnet opnå tilladelse til at flyve inden for EU.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.Med venlig hilsen
Nick Hækkerup