Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1243048_0001.png
1243048_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN30. april 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 11. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 221 til for-svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villum-sen (EL).

Spørgsmål nr. 221:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor forsvaret har valgt at benytte Small Planet Airlinestil trods for, at selskabet ikke er IOSA-certificeret.”

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har oplyst følgende:
”En IOSA certificering ikke en garanti for, at et flyselskab er sikkert og opfylder allekrav til sikkerhed i forhold til at drive et flyselskab. Det er snarere en godkendelse af,at selskabet opfylder de af registreringslandets stillede krav og lever op til de af denkommercielle organisation IATA udviklede standarder. Forsvaret har ikke tidligere stil-let krav om IOSA certificering, da denne ikke ses at kunne stå alene ved sikkerheds-godkendelse af et flyselskab, men blot vil kunne betragtes som et supplement. Derforhar blandt andet den tidligere operatør på ruten heller ikke haft en IOSA certificeringved indgåelse af aftale om flyvningerne.DSV og forsvarets krav til selskabet er, at de er registreret ved det europæiske luft-fartssikkerhedsagentur, European Aviation Safety Agency (EASA), herunder at selska-bet opfylder EASA krav som kommerciel flyoperatør. I tillæg til ovenstående har for-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
svaret som en yderligere stramning indlagt en klausul om, at flyet alene må flyves aferfarne piloter (fartøjschef minimum 1.000 timer og co-piloter 500 timer på typen).Forsvaret har valgt at anvende Small Planet Airlines, fordi selskabet kunne levere detbedste produkt ud fra en sikkerhedsmæssig, operativ og økonomisk betragtning. Sel-skabet efterlever de regler, der gælder i rammen af International Civil Aviation Organi-sation (ICAO) – og mere væsentligt - det europæiske luftfartssikkerhedsagentur(EASA). Derudover er den valgte flytype Airbus 320 af nyere dato end den flytype, derhar været brugt tidligere (MD-83). Dette betyder blandt andet mindre Co2 udslip ogdermed en mere miljørigtig løsning samt en højere lasteevne. Sidstnævnte betyder, atder ved fuld kapacitetsudnyttelse fra Camp Bastion kan flyves direkte til Trabzon i Tyr-kiet, hvorved man sparer en mellemlanding med henblik på tankning i Mazar El Sharif iAfghanistan, hvilket igen betyder en kortere rejsetid for forsvarets soldater. Endeligvar det valgte selskab set over hele kontraktperioden den for forsvaret billigste løs-ning.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.Med venlig hilsen
Nick Hækkerup