Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1185428_0001.png
1185428_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-08103Den 27. november 2012
Folketingets Forsvarsudvalg har i brev af 31. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 21(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalgets medlemmer.

Spørgsmål nr. 21 (alm. del)

Ministeren bedes redegøre for, hvordan opdagelsen af hidtil ukendte, farligeskær eller lave havdybder meldes ud, før de er publicerede i nye digitale søkort.

Svar

Kort- og Matrikelstyrelsen har oplyst følgende om, hvorledes information om hidtil ukendte,farlige skær eller havdybder meldes ud, som jeg kan henholde mig til:”Hvis der under søopmåling i et tidligere opmålt område opdages nye forhold, der kan væretil fare for sejlads, og som ikke fremgår af de gældende søkort, iværksættes en række tiltag forat sikre, at skibsførere i området gøres opmærksomme på disse forhold.Den vagthavende officer på søopmålingsskibet tager omgående kontakt til ArktiskKommando. Herefter udsender Arktisk Kommando, der varetager opgaven i Grønland underSøfartsstyrelsens ansvar og instruks, hurtigst muligt en navigationsadvarsel henholdsvis påNAVTEX-tjenesten og kystradioen om de nyopdagede forhold.Søfartsstyrelsen har oplyst, at forpligtelsen til at udsende navigationsadvarsler følger afsøsikkerhedskonventionen SOLAS. Søfartsstyrelsen er såvel national koordinator forudsendelse af maritime sikkerhedsinformationer som NAVTEX-koordinator.Efter SOLAS-konventionen skal alle større skibe have udstyr ombord, som kan modtageudsendelser fra den internationale NAVTEX-tjeneste, der udsender sikkerhedsinformation,herunder navigationsadvarsler for det område, hvori skibet befinder sig.I Grønland udsender Arktisk Kommando navigationsadvarsler på NAVTEX-tjenesten hver 4.time. Hver besked udsendes i en periode på minimum 2 døgn. I særlige tilfælde fortsætterudsendelsen af navigationsadvarslen, indtil den pågældende oplysning fremgår af”Efterretninger for Søfarende” og af ”Søkortrettelser”. På kystradioen udsendesnavigationsadvarsler for grønlandske farvande regelmæssigt flere gange dagligt.Arktisk Kommando har løbende overblik over antallet af og positionen på skibe, der befindersig i grønlandske farvande. Skibe i grønlandske farvande er forpligtet til via systemerneGreenpos og Kystkontrol at melde deres position, fart, kurs samt vejrsituation med fastetidsintervaller (henholdsvis hver 6. og hver 24. time) afhængig af, hvor i farvandene debefinder sig. Arktisk Kommandos Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) og AasiaatRadio følger skibene og har mulighed for løbende at informere skibe i området om potentieltfarlige forhold.Rutinerne for udsendelse af navigationsadvarsler, Arktisk Kommandos løbende overvågningmv. er nærmere beskrevet i Søfartsstyrelsens publikation ”Efterretninger for Søfarende A”,der udgives årligt.Efter udsendelsen af de nødvendige navigationsadvarsler er der behov for, at oplysninger omnyopdagede forhold, der kan være til fare for skibsfarten, formidles til skibe, som først sejlerind i grønlandske farvande på et senere tidspunkt. Hertil benyttes netpublikationerne”Efterretninger for Søfarende”, som udgives af Søfartsstyrelsen, og ”Søkortrettelser”, somudgives af Kort- og Matrikelstyrelsen. ”Efterretninger for Søfarende” beskriver i prosaformde forhold, der kan påvirke sejladsen, mens ”Søkortrettelser” giver præcis anvisning på,hvordan søkortet skal rettes. Begge publikationer udgives ugentligt.Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Skibsførere, der sejler ind i grønlandske farvande er i henhold til SOLAS-konventionenforpligtede til at have opdateret søkortene over deres rute med de rettelser, der findes i”Søkortrettelser”.Efter behov, eller når der er tilstrækkeligt med rettelser til et givent søkort, udgiver Kort- ogMatrikelstyrelsen et ajourført optryk eller en ny udgave af papirsøkortet. I de elektroniskesøkort foretager Kort- og Matrikelstyrelsen rettelser løbende. Opdateringer til de elektroniskesøkort udsendes ugentligt, og navigatøren skal blot indlæse det nye søkort i sit elektroniskekortvisnings- og informationssystem.Det skal bemærkes, at i forbindelse med opmåling af områder, der ikke tidligere er opmålt,og som i de gældende søkort fremstår som hvide områder, udsendes ikkenavigationsadvarsler, som beskrevet ovenfor. Det skyldes, at offentliggørelse af enkeltekritiske skær eller dybder i hidtidige uopmålte områder kan medføre risiko for, atskibsføreren vælger at besejle området og dermed navigere på basis af et ufuldstændigtinformationsgrundlag. Nyopmålte områder behandles i sin helhed, og offentliggørelse skersamlet i det nye søkort.”
Ida Auken
/
Kåre Clemmesen
2