Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1311738_0001.png
1311738_0002.png
1311738_0003.png
1311738_0004.png
REDEGØRELSE
9. december 2013
Om andre landes håndtering af PTSD hos personer,der har været udsendt til krigstjeneste
J.nr. 2013-0005138ler/IPS

Indledning

Forsvarsudvalget har i brev af 21. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 177(alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Espersen (KF).Spørgsmålet lyder:”I forlængelse af samrådet om veteraner og PTSD bedes ministeren fremsende enredegørelse for, hvilken praksis, der følges i andre lande, der som Danmark ogsåhar haft udsendte soldater til krigs- og konfliktzoner gennem de seneste 20 år medhensyn til, hvordan de diagnosticerer og håndterer PTSD hos veteraner.”I den anledning har Arbejdsskadestyrelsen udarbejdet denne redegørelse.

Grundlag for redegørelsen

Arbejdsskadestyrelsen har udsendt et spørgeskema til følgende lande:Australien, Canada, Belgien, Finland, Frankrig, Italien, Luxemborg, Norge,Schweiz, Spanien, Sverige, Tyskland og Østrig. Spørgeskemaet er tillige udsendtgennem International Social Security Association´s (ISSA) medlemshjemmeside.Spørgeskemaet vedlægges til orientering.Redegørelsen omfatter modtagne svar fra Finland, Frankrig, Norge, Spanien, Sve-rige og Tyskland.Australien, Canada og Belgien har besvaret spørgeskemaet ved at henvise til de an-svarlige myndigheders hjemmesider. Det vil sige, at de ansvarlige myndigheder ik-ke har forholdt sig direkte til spørgsmålene i spørgeskemaet, men i stedet har svareti generelle formuleringer og derudover har henvist Arbejdsskadestyrelsen til selv atfinde svar på spørgsmålene på de anviste hjemmesider. Arbejdsskadestyrelsen fin-der, at de oplysninger, som fremkommer på denne måde, ikke er tilstrækkeligt sik-re til at blive gengivet i redegørelsen, som derfor ikke indeholder oplysninger ved-rørende Australien, Canada og Belgien.Italien, Luxemborg, Schweiz og Østrig har ikke svaret.ISSA´s svar bygger på resuméer af oplysninger, som ISSA har fået fra medlemsor-ganisationer med henvisninger til hjemmesider. Svarene skelner ikke mellem ord-ninger for udsendte til krigstjeneste og andre sikrede personer, ligesom svarene ik-
ke er bekræftet af de ansvarlige myndigheder. Svarene er derfor ikke medtaget i re-degørelsen.Generelt om spørgsmålene
Arbejdsskadestyrelsen har spurgt, hvilke betingelser vedrørende sygdomsdiagno-ser, der skal være opfyldt, for at PTSD kan anerkendes som en arbejdsskade, her-under om landene anvender de af WHO fastsatte kriterier for diagnosticering afPTSD (ICD-10) eller andre kriterier, samt om der er et krav om, at sygdommenskal være brudt ud (såkaldt symptomdebut) indenfor en bestemt tid.Arbejdsskadestyrelsen har derudover spurgt de forskellige lande om, hvorvidt lan-dene har særskilte ordninger til behandling af militært personels arbejdsskader -uafhængig af landenes ordinære arbejdsskadesystemer. Endvidere har Arbejdsska-destyrelsen spurgt, om det er muligt at få erstatning gennem civilt søgsmål veddomstolene.Generelt om sygdomsdiagnoser
Vedrørende sygdomsdiagnoser bemærkes, at der er to forskellige diagnosesystemeri forhold til PTSD. Det ene er DSM-IV, som er udviklet af American PsychiatricAssociation og anvendes i USA til diagnosticering af psykiske lidelser. I DSM-IVindgår ikke en betingelse om symptomdebut indenfor en bestemt tid efter den ska-devoldende påvirkning.Det andet er ICD-10, som er WHO (Verdenssundhedsorganisationens) diagnosesy-stem. I Danmark anvendes ICD-10. Af den officielle danske version af ICD-10,som er udarbejdet af Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Dansk Psykiatrisk Sel-skabs Diagnoseudvalg fremgår det, at for at stille diagnosen PTSD skal personenhave udviklet PTSD senest seks måneder efter belastningen.Generelt om arbejdsskadeordninger
Flere af de adspurgte landes sociale sikringsordninger er på mange punkter megetforskellige fra den danske arbejdsskadeordning. Nogle lande har skabt særligekompensationsordninger for militært personel, som giver adgang til erstatning forenhver lidelse, der kan tilskrives tjenesten, og som administreres af institutionerunder landets forsvarsmyndigheder. I andre lande behandles PTSD og andre psyki-ske lidelse som en ulykkesfølge i det almindelige arbejdsskadesystem.I Danmark omfatter arbejdsskadesystemet alle erhverv, herunder soldater og andre,der udsendes til tjeneste i internationale operationer. Den danske ordning suppleresendvidere af den danske socialsikring i øvrigt, hvilket betyder, at selvom en syg-dom ikke kan anerkendes som en arbejdsskade, vil den sygdomsramte være beret-tiget til lægehjælp, sygedagpenge mv.

Svarene fra de enkelte lande

I det følgende gennemgås svarene fra de enkelte lande. Som det fremgår, har derværet relativt stor forskel på, hvor detaljerede besvarelserne har været.
2
Finland
Finland har en særlig erstatningsordning for militært personel, som er baseret påsærlig lovgivning. Ordningen bygger på de almindelige sociale sikringsordninger,herunder arbejdsskadeordningen, men med særlige ydelser til militært personel. Er-statningsordningen administreres af det finske Finansministerium.I Finland anerkendes PTSD ikke som erhvervssygdom, men det er muligt at aner-kende PTSD som en arbejdsulykke. Det er en betingelse for anerkendelse somPTSD, at symptomerne er opstået indenfor 6 måneder efter den traumatiske begi-venhed. Udover PTSD anerkendes andre stress-relaterede psykiske lidelser, som erdefineret i ICD-10. Det gælder akut stress-reaktion (F43.0) og vedvarende person-lighedsændring efter katastofe-oplevelser (F62.0). Depression kan anerkendes somen følgesygdom.Frankrig
Frankrig har en særlig erstatningsordning for militært personel, som ligger udenforden almindelige arbejdsskadeordning og er baseret på særlig lovgivning. Erstat-ningsordningen administreres af Forsvarsministeriet.Den beskrivelse, der er givet nedenfor, er udarbejdet efter oplysninger fra EuroGip,som er en fransk forskningsinstitution inden for det sociale sikringsområde med etdybtgående kendskab til de franske sociale sikringsordninger. Det har ikke væretmuligt at få yderligere oplysninger fra det franske forsvarsministerium.I Frankrig anvendes samlebetegnelsenkrigsrelateret psykisk lidelse,hvor PTSDblandt andet er indeholdt, for psykiske lidelser, som er opstået som følge af mili-tærtjeneste. Denne brede definition giver mulighed for at tilkende erstatning for al-le psykiske lidelser, som kan henføres til veteranens militærtjeneste.Til brug for diagnosticering af PTSD hos veteraner anvendes ICD-10 som et basis-værktøj. Det er imidlertid ikke en betingelse for erstatning for PTSD, at sympto-merne skal være opstået indenfor en bestemt tid.Kravet for at få anerkendt enkrigsrelateret psykisk lidelsesom en arbejdsskade ersåledes, at veteranen kan dokumentere at have pådraget sig en psykisk lidelse somfølge af militærtjenesten. Det er således ikke afgørende, hvilken diagnose vetera-nen har, men derimod om det kan dokumenteres, at lidelsen kan henføres til denmilitære tjeneste. Dokumentationen kan for eksempel være lægejournaler eller an-dre myndighedsoptegnelser. Er det ikke muligt at dokumentere udsættelsen her-igennem, anvendes førstehåndsberetninger fra overordnede, kammerater, lægermed videre.Norge
I Norge anerkendes PTSD ikke som erhvervssygdom, men det er muligt at aner-kende PTSD som en ulykke. Der er en særlig ordning for veteraner. Ordningenadministreres af den generelle Arbejds- og Velfærdsservice. Alt militært personelsom deltager i internationale operationer er arbejdsskadedækket for enhver skadeog sygdom, som er opstået som følge af den militære tjeneste.
3
Norge anvender WHO’s diagnosesystem ICD-10 til at diagnosticere PTSD, mendet er ikke et krav, at symptomerne på PTSD skal være debuteret inden for seksmåneder efter udsættelsen. Dog skal symptomerne optræde i nær tilknytning til be-lastningen. Tilskadekomnes forklaring på, hvornår symptomerne opstod, kan ansesfor værende dokumentation, selvom der ikke findes medicinsk dokumentation fordette. Diagnosen skal i alle tilfælde stilles af en specialist i psykiatri eller af en kli-nisk psykolog.Spanien
I Spanien er der en særlig erstatningsordning for militært personel, som liggerudenfor den almindelige arbejdsskadeordning og er baseret på særlig lovgivning.Enhver psykisk lidelse, herunder PTSD, kan anerkendes som en følge af tjenesten,hvis det i det enkelte tilfælde kan sandsynliggøres, at tjenesten var årsag til lidel-sen. Der tages stilling fra sag til sag på basis af en specialistvurdering. Der anven-des ikke et bestemt tidskriterium for, hvornår symptomerne på PTSD skal være op-stået. PTSD er ikke optaget på den spanske fortegnelse over erhvervssygdomme.Sverige
I Sverige anerkendes PTSD som følge af traumatiske begivenheder. Det sammegælder andre psykiske lidelser. Der tages stilling fra sag til sag på basis af en speci-alistvurdering. PTSD kan i praksis også anerkendes som forsinket PTSD, hvis derer relevante brosymptomer (det vil sige, at der er sammenhængende symptomer fraudsættelsen til den endelige diagnose PTSD kan stilles). Depression anerkendessom en følgesygdom til PTSD.Tyskland
I Tyskland er der en særlig erstatningsordning for militært personel, som liggerudenfor den almindelige arbejdsskadeordning og er baseret på særlig lovgivning.Ordningen administreres af Forsvarsministeriet.Enhver psykisk lidelse, herunder PTSD med delayed-onset, kan anerkendes som enfølge af tjenesten, hvis det sandsynliggøres, at tjenesten var årsag til lidelsen. Dertages stilling fra sag til sag på basis af en specialistvurdering.Det anføres i besvarelsen, at soldater i praksis ofte får PTSD mere end seks måne-der efter udsættelsen, og at det derfor er meget vigtigt, at der kan spores brosymp-tomer.
4