Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN17. april 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 21. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 173 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarstenLauritzen (V).Spørgsmål nr. 173:
Ministeren bedes oplyse, hvorfor der placeres flere af marinehjemmeværnets miljøudrustedefartøjer ved farvandsafsnit, hvor deres monterede flydespærringer af typen RO-BOOM 1300,ikke vil kunne holde en forurening inddæmmet jf. specifikationerne. Desuden bedes oplyst,hvorfor disse flydespærringer ikke benyttes i åbenlyse risikoområder som f.eks. Limfjorden?
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besva-relse.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Forsvarsministeriet udsendte i april 2008 ”Forsvarsministeriets kapacitetsundersø-gelse vedrørende havmiljø”. Formålet med kapacitetsundersøgelsen var at under-søge, hvorvidt den nationale målsætning for beredskabet til bekæmpelse af hav-miljøforureninger var tilstrækkelig henset til risikoen for forureninger med olie ogkemikalier, herunder hvorvidt de samlede ressourcer til forureningsbekæmpelse tilsøs var placeret mest hensigtsmæssigt i forhold til risici.Risikoområder og materiel til bekæmpelse af olieforureninger indgik i kapacitetsun-dersøgelsen, der dannede grundlag for den videre udvikling af havmiljøberedska-bet.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
I overensstemmelse med kapacitetsundersøgelsens anbefalinger blev nogle af for-svarets dedikerede miljøskibe flyttet fra København til Frederikshavn og enkelte afmarinehjemmeværnets fartøjer byttede placering for at optimere beredskabet.Den nuværende placering af miljøberedskaberne – herunder marinehjemmevær-nets fartøjer - afspejler således kapacitetsundersøgelsens anbefaling 1 og 2, dertager højde for, at Skagerrak, herunder farvandet ved Skagen, samt Storebælt ervurderede som højrisikoområder.De miljøudrustede skibe og fartøjer anvender fortrinsvis to typer flydespærringer;benævnt henholdsvis RO-BOOM 2000 og RO-BOOM 1300. Sidstnævnte suppleresaf en nyere type spærring benævnt EXPANDI Coastal.RO-BOOM 2000 er en kraftig flydespærring (højde 2000 mm) til brug på åbent hav.Denne medbringes på de dedikerede miljøskibe af henholdsvis SUPPLY-klassen ogSEATRUCK klassen.RO-BOOM 1300 og EXPANDI Coastal er også kraftige flydespærringer (højde 1300mm) til brug på åbent hav. De er mere følsomme over for bølger end RO-BOOM2000, men kan til gengæld anvendes på lavere vanddybder. De benyttes på mari-nehjemmeværnets miljøudrustede fartøjer samt forsvarets tre patruljefartøjer, derkontinuerligt er indsat i overvågningen af danske farvande.Kapacitetsundersøgelsens konklusioner og anbefalinger underbygges i den af HEL-COM offentliggjorte BRISK rapport (RISKS OF OIL AND CHEMICAL POLLUTION INTHE BALTIC SEA), hvor det vurderes, at placeringen af danske kapaciteter er hen-sigtsmæssig.”Jeg kan henholde mig til det, Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup