Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1238464_0001.png
1238464_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN17. april 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 21. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 172 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarstenLauritzen (V).

Spørgsmål nr. 172:

Ministeren bedes forklare årsgagen til, hvorfor man undlader at placere et marinehjemme-værnsfartøj på en times varsel, udrustet med flydespærringer, i Limfjordens østlige del, dadet nuværende miljøberedskab er lokaliseret i Frederikshavn, hvilket i forbindelse med mil-jømæssige beredskabsopgaver ikke er tilstrækkeligt, da miljøberedskabet f.eks. først kanvære fremme ved Limfjordens østlige munding ved Hals efter omkring seks timer, ligesomdenne ordning heller ikke overholder HELCOM-anbefalingerne.

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besva-relse.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Forsvarsministeriet udsendte i april 2008 udsendt ”Forsvarsministeriets kapacitets-undersøgelse vedrørende havmiljø”. Formålet med kapacitetsundersøgelsen var atundersøge, hvorvidt den nationale målsætning for beredskabet til bekæmpelse afhavmiljøforureninger var tilstrækkelig henset til risikoen for forureninger med olieog kemikalier, herunder hvorvidt de samlede ressourcer til forureningsbekæmpelsetil søs var placeret mest hensigtsmæssigt i forhold til risici.Undersøgelsen dannede grundlag for den videre udvikling af havmiljøberedskabet.Det var netop på baggrund af kapacitetsundersøgelsens anbefalinger, at forsvarets
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
ene division af miljøskibe blev flyttet fra København til Frederikshavn og enkelte afmarinehjemmeværnets fartøjer byttede placering for at optimere beredskabet.Som det fremgår af kapacitetsundersøgelsen, er marinehjemmeværnsfartøjerne af900-Klassen udrustet med flydespærringer. 900-klasse fartøjerne er en del af detsamlede beredskab, hvilket også er tilfældet for de marinehjemmeværnsfartøjer,der ikke medbringer flydespærringer permanent, da disse fartøjer vil være i standtil at medbringe de kystflydespærringer, som bliver leveret af søværnet til fartøjet.Spærringerne, som leveres, vil være en anden og mindre type kystflydespærringend dem om bord på 900-klassen. Antallet af flydespærringer, som kan medbrin-ges, er afhængig af hvilken type kystflydespærring, der leveres.De enkelte fartøjers muligheder i relation til at løse havmiljøopgaver varierer alt af-hængig af fartøjstypen. 900-klassen har den største kapacitet og kan transportereog udlægge flydespærring RO-BOOM 1300 samt EXPANDI Coastal.Alle marinehjemmeværnsfartøjer udgør således en væsentlig del af havmiljøbered-skabet, idet reaktionstiden ud til en forurening, uanset hvor i de danske farvandeulykken sker, vil være relativ kort på grund af placeringen af fartøjerne. For så vidtangår Limfjordens østlige del er der eksempelvis placeret marinehjemmeværnsfar-tøjer i Aalborg, Randers og Frederikshavn.Det er Forsvarskommandoens vurdering, at havmiljøberedskabet omkring Limfjor-dens østlige munding overholder forpligtelserne i henhold til Helsingfors Kommissi-onen, idet forsvarets miljøskib vil kunne være til stede og påbegynde bekæmpelseinden for de otte timer, der opstilles af Helsingfors Kommissionen. Desuden vil Ma-rinehjemmeværnets fartøjer kunne indgå i forureningsbekæmpelsesindsatsen sombeskrevet ovenfor.”Jeg kan henholde mig til det, Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup