Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1230973_0001.png
1230973_0002.png
KOMMISSORIUMFOR ANALYSE VEDRØRENDEOMORGANISERING AF FORSVARETS AUDITØRKORPS
Marts 2013
BaggrundForsvarets Auditørkorps er en af forsvaret uafhængig myndighed under Forsvarsministeriet, derprimært efterforsker og behandler militære straffesager i ind- og udland. Den særligt sagkyndigemilitære anklagemyndighed har samme beføjelser som politiet og den civile anklagemyndighed irelation til efterforskning og anklagevirksomhed i militære straffesager.Det fremgår af Aftale på Forsvarsområdet 2013-2017, at forligspartierne er enige om at sikre eteffektivt auditørembede, der leverer kvalitet i efterforskningen samt hurtig behandling af sagerne.Det fremgår endvidere, at der inden udgangen af maj 2013 gennemføres en ekstern analyse afmulighederne for at samle de to nuværende auditørembeder under samme ledelse i Københavneller Karup.AnalysenPå baggrund af ovennævnte skal Forsvarsministeriet initiere en analyse, som skal foretages af eteksternt konsulentfirma. Forsvarsministeriet og Generalauditoriatet skal i forbindelse med analysenbistå konsulentfirmaet i fornødent omfang. Samtidig anmodes Københavns Universitet om attilknytte en af Forsvarets Auditørkorps uafhængig juridisk ekspert til konsulentundersøgelsen,således at undersøgelsen sikres det nødvendige juridisk faglige indhold.Orienteringen af medarbejderne i Forsvarets Auditørkorps i forbindelse med arbejdet varetages afGeneralauditoriatet.Analysen skal primært have som sigte, at Forsvarets Auditørkorps organiseres på en måde, derbedst muligt understøtter effektiv og rationel løsning af auditørkorpsets opgaver i en høj kvalitet.Det er ikke et formål i sig selv at nedbringe de økonomiske udgifter eller antallet af årsværk.Herudover skal analysen inddrage det forhold, at Forsvarets Auditørkorps har og fortsat skalbevare sin af forsvaret særlige uafhængige stilling. Forsvarets Auditørkorps skal således være ogfremstå som uafhængig af forsvaret. Dette gælder selvsagt i organisatorisk forstand, således atder ikke er noget over-/underordnelsesforhold mellem Forsvarets Auditørkorps og forsvaret ellerdele heraf, men det betyder også, at for eksempel auditørenheders fysiske placering i forhold tilforsvarsenheder ikke må være egnet til at skabe tvivl om den reelle uafhængighed og upartiskhed.
Den erfaringsmæssige geografiske placering af de efterforskningsmæssige opgaver hos forsvaretsenheder på kaserner, skydelejre m.v. samt Forsvarets Auditørkorps opgaver med relation til deudsendte styrker skal selvsagt indgå i analysegrundlaget.Analysen skal tillige inddrage rekrutteringsmæssige forhold, således at organiseringen og dengeografiske placering af Forsvarets Auditørkorps eller enheder heraf understøtter muligheden forat rekruttere kvalificerede medarbejdere til auditørkorpset, herunder medarbejdere med indsigt ikonkrete vilkår for tjeneste i forsvarets enheder, bl.a. i de enheder, som er udsendt i internationaleoperationer.Forholdet mellem generalauditøren og de to auditørembeder er fastsat i militær retsplejelovs § 7,hvorefter generalauditøren henholdsvis auditørerne ved behandlingen af militære straffesagervaretager de opgaver, som efter retsplejeloven er henlagt til Rigsadvokaten henholdsvisstatsadvokaterne og politidirektørerne. En vurdering af eventuelle andre muligheder for atvaretage de hensyn, som ligger bag den militær retsplejelovs § 7, kan indgå.TidsplanAnalysen skal være afsluttet inden udgangen af maj 2013, hvorefter analysens resultat kan drøftesmed forligskredsen senest i juni 2013.