Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1243778_0001.png
1243778_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN01.maj 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 27. februar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 148 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Vil-lumsen (EL).

Spørgsmål nr. 148:

”Ministeren bedes be- eller afkræfte hvorvidt danske soldater, der skal til/fra Afghanistanflyver med det litauiske flyselskab Small Planet Airlines, der dels er uden international sik-kerhedscertificering og dels betaler sine piloter ned til 11 kr. i timen, jvf.http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=73732”

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har oplyst følgende:
”Small Planet Airlines tilbud om at forestå lufttransporten af danske soldater til og fraAfghanistan var det for forsvaret mest attraktive. Der er således indgået kontrakt medselskabet, og første flyvning fandt sted den 10. april 2013.
Forsvarskommandoen har desuden oplyst følgende:
”Forsvarskommandoen kan oplyse, at det litauiske selskab Small Planet Airlines er cer-tificeret efter det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) regler. Det Europæi-ske Luftfartssikkerhedsagentur er et EU agentur, der har den kontrollerende myndig-hed i Europa. EASA er dermed den kontrollerende myndighed for trafikstyrelsen iDanmark, samt de andre EU stater, der sikrer, at flyselskaber bosiddende i, eller sombeflyver lufthavne i Europa, opfylder alle krav til sikkerhed, luftdygtighed og vedlige-holdelse af fly samt uddannelse af piloter.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Forsvarskommandoen kan derfor afkræfte, at selskabet er uden nødvendig internatio-nal sikkerhedscertificering.Vedrørende lønforholdene har forsvarets rammeaftalepartner DSV, som er det firma,der forestår kontrakttegningen med flyselskabet Small Planet Airlines, redegjort forlønniveauet. Det er oplyst, at lønniveauet for de besætninger, der skal flyve danskesoldater til og fra Afghanistan for en luftkaptajn udgør 5.800 Euro og for en Co-pilot3.300 Euro med udgangspunkt i ca. 50 flyvetimer pr. måned. Dette er lavere end ek-sempelvis danske piloter, men de litauiske lønforhold skal tilsvarende ses i forhold tilskatteforhold og leveomkostninger i Litauen.Som supplement til ovenstående svar kan oplyses, at forsvaret specifikt har anmodetDSV om at indhente tre tilbud, der alle kunne leve op til de af forsvaret stillede kravinden for sikkerhed, forsyningssikkerhed og økonomi. Af de tre tilbud, som DSV frem-lagde, var operatøren Small Planet Airlines samlet set det for forsvaret mest attraktive.Udover at gældende sikkerhedsbestemmelser efterleves, betyder valget også, at sol-daterne opnår en kortere rejsetid, et mere miljøvenligt fly ligesom løsningen er den forforsvaret økonomisk bedste.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst. Supplerende kan jegoplyse, at DSV har over for forsvaret bekræftet, at der ikke vil blive anvendt besætnings-medlemmer med en timeløn på ned til 11 kr. i timen på flyvningerne for det danske forsvar.Endeligt har forsvaret meddelt, at DSV har bekræftet deres kontraktuelle forpligtigelse til atsikre medarbejderne, som anvendes til flyvninger for det danske forsvar, arbejdsvilkår ihenhold til den arbejdsklausul, der er anført i det tillæg som er indgået til kontrakten.Med venlig hilsenNick Hækkerup