Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1229233_0001.png
1229233_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN20. marts 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 20. februar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 134 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels LundPoulsen (V).

Spørgsmål nr. 134:

”Ministeren bedes oplyse, hvem der skal betale for udbedringen af de 26 motorer og herun-der bedes oplyst, om det er muligt at rejse et erstatningskrav overfor motorproducenten.”

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:
”Forsvaret har den 27. februar 2013 modtaget leverandøren Rolls-Royce Turbomeca’sindledende oplæg til en mulig reparationsomkostningsfordeling, som herefter vil indgåi de videre drøftelser. Det er forsvarets opfattelse, at en eventuel aftale om omkost-ningsfordeling afhænger af årsagerne til de opståede fejl og bør afvente afklaring her-af.Det kan oplyses, at de tekniske undersøgelser fortsat pågår hos motorleverandøren,Rolls-Royce Turbomeca, der har designansvaret.For problemstillingen vedr. ’centrifugal diffuser vane unbrazing’ er det klarlagt, at detoprindelige design ikke er tilstrækkeligt robust. Motorleverandører har derfor udvikleten modifikation heraf, der over tid skal indføres på alle forsvarets RTM322 motorer.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Denne modifikation forventes hovedsageligt gennemført, når de enkelte motorer alli-gevel skal tages ud til reparation.For problemstillingen vedr. afskalning af ’impeller shroud abradable material’, der po-tentielt medfører - og i en række tilfælde allerede har medført - tilstoppede kølehuller ibrændkammeret med deraf følgende revnedannelser på grund af stigende forbræn-dingstemperaturer, er årsagen endnu ikke identificeret. Det kan således endnu ikkefastlægges, i hvilket omfang dette tekniske problem alene omfatter de p.t. berørtemotorer eller alle forsvarets RTM322 motorer, ligesom omfanget af evt. følgeskader li-geledes ikke er endeligt afdækket. De samlede omkostninger til udbedring af dettetekniske problem kan således ikke opgøres på nuværende tidspunkt.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup