Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del
Offentligt
1216261_0001.png
1216261_0002.png
1216261_0003.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN18. februar 2013Folketingets Forsvarsudvalg har den 22. januar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 109 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels LundPoulsen (V).

Spørgsmål nr. 109:

Vil Ministeren redegøre for status på sikkerhedsopgraderingen af M113, og herunder oplyseom sikkerhedsopgraderingen har affødt nye problemer i forhold til at påføre køretøjernevæsentlig mere vægtbelastning?

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Sikkerheds- og beskyttelsesopdateringen af de 60 stk. pansrede mandskabsvogneM113 er opdelt i to projektfaser. Status for leveringen og produktionen fremgår af ne-denstående gennemgang af de to faser:Fase 1 omhandlende 40 stk. pansrede mandskabsvogne M113 fra version G3, lang tilG4, hvor status pr. 28. januar 2013 er:Forsvarets Materieltjeneste har modtaget 35 stk. pansrede mandskabsvogne M113G4 fra leverandøren ’Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft’ (FFG).De resterende fem stk. pansrede mandskabsvogne M113 G4 tilgår Forsvarets Ma-terieltjeneste i februar 2013.Der er udleveret 27 stk. pansrede mandskabsvogne M113 G4 til Hærens OperativeKommando, heraf er 18 stk. pansrede mandskabsvogne G4 deployeret til Afghani-stan._______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Slutklargøringen er planlagt afsluttet i februar 2013 med undtagelse af ét stk.pansret mandskabsvogn M113 G4 (specialopbygning), som opbygges efter en sær-lig plan.
Fase 2 omhandlende 20 stk. pansrede mandskabsvogne M113 fra version G3, lang tilG4, hvor status pr. 28. januar 2013 er:Produktionsplanlægning og klargøring er påbegyndt, og fase 2 forventes gennem-ført i løbet af 2013.Status for projektøkonomien er, at den samlede projektøkonomi for ombygning af alle60 stk. pansrede mandskabsvogne pr. januar 2013 forventes at blive ca. 90 mio. kr. iprisniveau 2011. Således vil det samlede projekt blive overskredet med op til ca. 5 mio.kr. (prisniveau 2011), svarende til ca. 5-6 % af det i aktstykke 94 bevilligede. Aktstyk-kebevillingen er ca. 85 mio. kr. (prisniveau 2011, jævnfør aktstykke 94/2011).I forbindelse med besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 227 den 6. august 2012blev den samlede projektøkonomi angivet til ca. 93 mio. kr. Forsvarskommandoen kanoplyse, at forskellen på de tre mio. kr. i besvarelsen af forsvarsudvalgsspørgsmål nr.227 og de ovenfor nævnte ca. 90 mio. kr. skyldes, at en del af samlingen af køretøjerneer udført ved Forsvarets Hovedværksteder i stedet for som oprindeligt forudsat ved’Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH’. Derfor er modifikationen blevet ca. 3 mio.kr. billigere end tidligere oplyst. Forsvarets Materieltjeneste har modtaget en kreditnotafra ’Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH’ på differencen.Vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt sikkerheds- og beskyttelsesopdateringen skullehave affødt nye problemer i forhold til at påføre køretøjerne væsentlig mere vægtbe-lastning, kan det oplyses, at der med opdateringen er sket en forøgelse af totalvægten.Idet undervognen samtidig er forstærket, er vægtproblemstillingen dog reduceret i for-hold til tidligere konfigurationer.En kampklar pansret mandskabsvogn M113 G4 i infanterikonfiguration, med det maksi-male antal soldater i køretøjet, udnytter vægtpotentialet i den pansrede mandskabs-vogn fuldt ud. Der var i forbindelse med vægtforøgelsen en forventning om et forøgetslid på torsionsstænger og dæmpere. Dette var på forhånd svært at kvantificere. Det erdog efterfølgende konstateret, at slidtagen ikke er større, end at eventuelle udskiftnin-ger kan foretages i forbindelse med planlagte eftersyn. Forsvarets Materieltjeneste harfor nærværende, efter ti måneders drift, ikke identificeret forøget forbrug af sliddele tilundervognen.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
2
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
3