Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1193188_0001.png
1193188_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 11. december 2012Sagsnr.: 18424Dok.nr.: 473404
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 7. december 2012stillet følgende spørgsmål nr. 85 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra René Christensen (DF).

Spørgsmål 85:

”Ministeren bedes bekræfte, at ændringen af reglerne i bilag II til Europa Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 vil betyde, at indfrysningsdatoen for produkteraf animalsk oprindelse vil være for datoen for det oprindelige produkts indfrysning dvs.den dato, hvor produktet af animalsk oprindelse er frosset første gang, også når detsenere er anvendt som råvare i et andet produkt, som igen bliver frosset. Dette imodsætning til det scenarie, der er beskrevet i De Samvirkendes Købmænds eksempelvedrørende nedfrysning af frikadeller lavet af allerede én gang frosset kød.”

Svar:

I Kommissionens forslag til ændring af bilag II i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 853/2004 er der lagt op til, at den indfrysningsdato, der skal angivesfor frosne animalske fødevarer, er datoen for første indfrysning af det oprindeligeanimalske produkt, også når det senere er anvendt som råvare i et andet animalskprodukt, som igen bliver frosset.Hvis for eksempel optøet hakket kød anvendes til fremstilling af kødboller, som herefterindfryses, vil det være indfrysningsdatoen for det hakkede kød (råvaren), der skalangives og ikke indfrysningsdatoen for kødbollerne (det færdige produkt).
Det bemærkes, at ændringerne i reglerne til forordning 853/2004 ikke vedrørerforbrugerinformation. I forbindelse med forhandlingerne af forordning 1169/2011 omfødevareinformation til forbrugerne blev det besluttet, at den indfrysningsdato, deroplyses til forbrugeren, er indfrysningsdatoen for selve produktet. Regeringen finder dethensigtsmæssigt at anvende samme definition i de tidligere led af produktion ogmarkedsføring, som forordning 853/2004 vedrører.Ydermere findes den nuværende lovgivning på fødevareområdet tilstrækkelig til atsikre, at der ikke markedsføres fødevarer, der er farlige og/eller uegnede til konsum,herunder fødevarer der er for gamle. Det ligger endvidere i lovgivningen, atvirksomhederne skal videregive tilstrækkelige oplysninger til, at der kan genereres enkorrekt holdbarhedsdato for det pågældende produkt. Henset hertil findes detunødvendigt at pålægge erhvervet den store administrative byrde at angive frysedatoerfor de enkelte råvarer, der er anvendt i frosne animalske produkter.
Mette Gjerskov
/Caroline D. Nordentoft
2