Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 8. oktober 2013Sagsnr.: 22345Dok.nr.: 585794
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 624 (FLF alm. del) stillet den 12.
september 2013.
Spørgsmål nr. 624:
”Ministeren bedes oplyse, hvad etableringen af randzoner i Danmark vil koste de danskeskatteydere og EU. Endvidere bedes ministeren oplyse, i hvilket omfang Danmark møder EU’s kravtil vandmiljøet, herunder om Danmark er bagefter på nuværende tidspunkt i forhold til det, somman fra dansk side tidligere havde forudsat, og hvis det er tilfældet, hvad der er de præciseårsager hertil.”
Svar:
Jeg antager, at det første delspørgsmål vedrører de statslige udgifter og EU's udgifter i forbindelsemed de randzoner, der er etableret og etableres i Danmark.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at den samlede støtte (de minimis) til randzoner for 2012/2013på nuværende tidspunkt ikke er opgjort, idet ansøgningsfristen først udløber den 22. oktober 2013.Den samlede støtteudbetaling kan dog maksimalt udgøre 78 mio. kr., jf. Akt 120 20/6 2013.De minimis-støtte finansieres af den danske stat, og EU har derfor ikke omkostninger i forbindelsemed dette.De samlede omkostninger i NaturErhvervstyrelsen til administration af randzoneloven inkl. kontrolm.v. udgjorde 17,6 mio. kr. i 2012. Det skønnes, at omkostningerne til administration afudbetaling af de minimis støtte for randzoner i 2012/2013 vil udgøre ca. 32 mio. kr.
Spørgsmål vedrørende vandmiljøet hører under Miljøministeriets ressort. I forhold til den del afudvalgsspørgsmålet, der går på EU’s krav til vandmiljøet, oplyser Miljøministeriet følgende:”Vandrammedirektivet er et rammedirektiv, der udover miljømål, bl.a. opstiller rammer forgennemførelse af indsatsprogrammer, med henblik på opfyldelse af miljømålet om mindst godtilstand i alle vandforekomster samt forebyggelse af forringelse af tilstanden for allevandforekomster.
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
Hvordan de opstillede rammer konkret skal udfyldes, er op til de enkelte medlemslande. Direktivetfastsætter ikke konkret, hvilke foranstaltninger indsatsprogrammet skal indeholde eller referere tilud over dem, der følger af anden EU-lovgivning. Direktivet fastsætter eksempelvis ikke en givenreduktion i kvælstofudledningen.Hovedparten af indsatser i vandplanerne overfor kvælstof er sat i drift. Her er randzoner et vigtigtelement. Beslutningen om yderligere brug af efterafgrøder (miljøafgrøder) samt dele afspildevands- og vandløbsindsatsen afventer vedtagelsen af vandplanerne. De øvrige indsatser ivandplanerne har kunnet påbegyndes inden vandplanerne er endeligt vedtagne.EU-kommissionen blev i december 2012 orienteret om, at Natur- og Miljøklagenævnte havdeafgjort, at vandplanerne var ugyldige. Kommissionen blev samtidig orienteret om, at en række afde aktiviteter, som var igangsat med henblik på opfyldelse af miljømålene, fortsætter uansetnævnets afgørelse.”
Karen Hækkerup
/ Simon Apelblat Thomsen
2