Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 1. oktober 2013Sagsnr.: 22288Dok.nr.: 581923
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 604 (FLF alm. del) stillet den 5.
september 2013 efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål nr. 604:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke brancher der vil blive ramt af reglerne om gebyrfinansieringaf plantesundhedskontrollen, og i hvilken størrelsesorden gebyrerne vil være, jf. grundnotat omforslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelsesforanstaltninger modplanteskadegørere, KOM (2013) 267 omdelt som FLF alm. del - bilag 271.”Svar:
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelsesforanstaltninger modplanteskadegørere KOM (2013) 267 omhandler plantesundhedsområdet, men det er i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om offentlig kontrol af regler om fødevarer, dyresundhed og –velfærd, plantesundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler KOM (2013) 265(kontrolforordningen), man finder forslaget med krav om gebyrfinansiering afplantesundhedskontrollen.Plantesundhedskontrollen gennemføres i dag hos alle registrerede producenter og leverandører afplanter til plantning, hvilket vil sige primært gartneri- og planteskolebranchen. Dette vil også væretilfældet med de foreslåede kommende EU-regler. Kontrollen er allerede i dag fuldt brugerbetalt iDanmark og har været det længe. Derfor vil de foreslåede regler om gebyrfinansiering afplantesundhedskontrollen på EU-plan, hvis de gennemføres, ikke betyde grundlæggendebyrdeændringer for de danske virksomheder i de involverede brancher.De omtalte behov for merfinansiering jf. grundnotatet om beskyttelsesforanstaltninger modplanteskadegørere, vedrører ikke virksomhedskontroller, men ekstraomkostninger til et styrketplantesundhedsberedskab og – overvågning.Et sigte med omlægningen af lovgrundlaget er at reducere omkostningerne og de administrativebyrder. De øgede muligheder for risikobaseret kontrol, som kontrolforordningens nye kommendeanvendelse på plantesundhedsområdet forventes at rumme, betyder at nogle virksomheder vilkunne opleve mindre offentlig kontrol end i dag, mens andre vil kunne opleve mere offentligkontrol.Der kan blive tale om behov for at justere gebyrstrukturen for at indrette gebyrerne til deforventede kommende regler for offentlig kontrol og herunder indbygge en incitamentstruktur tilsikring af, at virksomheder, som har et højt plantesundhedsmæssigt stade, betaler mindre for
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
kontrollen end dem, der har et lavere plantesundhedsmæssigt stade, og dermed udløser behov formere offentlig kontrol. Dette vil afhænge af aktiviteterne og risikobilledet i de enkeltevirksomheder.
Karen Hækkerup/Henry Damsgaard Lanng
2