Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1172167_0001.png
1172167_0002.png
1172167_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
MinisterenJ.nr. NST-401-00558Den 30. oktober 2012
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 4. oktober2012 stillet følgende spørgsmål nr. 5 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra René Christensen (DF).

Spørgsmål nr. 5 (alm. del)

Ministeren bedes kommentere materialet og henvendelsen fra Værebro Ålaug, jf.FLF alm. del - bilag 3, herunder redegøre for hvad der er kommunernes - her EgedalKommunes - opgave og ansvar i situationer som den beskrevne, hvorlandbrugsområder jævnligt er oversvømmet af vand indeholdende spildevand m.m.samt forsyningsselskabets rolle og ansvar henset til at kommunen er med ejer afforsyningsselskabet.

Svar

Den situation, som Vandløbslauget Værebro Å beskriver i sin henvendelse, er etgodt eksempel på, at der er behov for, at der gennemføres en klimatilpasning påvandområdet.Med henblik på at løse dette behov for klimatilpasning har jeg det seneste årigangsat en række initiativer, som vil komme borgere og virksomheder til gavn,herunder for eksempel Vandløbslauget Værebro Å.Formålet med disse initiativer er at forebygge uønskede oversvømmelser, og i detomfang dette ikke kan lade sig gøre, må oversvømmelserne ledes derhen, hvorskaden er mindst.Med henblik på at skabe de nødvendige rammer og værktøjer er det blandt andet i åraftalt, at alle kommuner skal lave klimatilpasningsplaner. Via disseklimatilpasningsplaner vil oversvømmelsesrisikoen blive kortlagt og en prioriteringaf den kommunale indsats overfor oversvømmelser vil blive gennemført. Dekommunale klimatilpasningsplaner vil indgå i Kommuneplan 2013 eller tillæghertil.Med hensyn til gennemførelsen af den nødvendige indsats forventer jeg atfremsætte et lovforslag, der via en ændring af reglerne om takstfinansiering blandtandet sikrer medfinansiering fra spildevandsforsyningsselskaberne i forhold tilforebyggelse af oversvømmelser. Det er hensigten, at lovforslaget blandt andetmedfører, at private lodsejeres projekter vedrørende vandløbs vandføringsevne efter
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
omstændighederne kan få adgang til medfinansiering fraspildevandsforsyningsselskaberne, forudsat at oversvømmelserne fra vandløbetskyldes for store mængder spildevandsudledninger.Den endelige vurdering af hvad der er den bedste løsning i et konkret tilfælde, somfor eksempel ved Værebro Å, kan bedst vurderes af de relevante beslutningstagere.Så vidt jeg er orienteret, er Egedal Kommune godt i gang med at udarbejde enkommunal klimatilpasningsplan. Miljøministeriets rejsehold for klimatilpasningbesøgte i foråret Egedal Kommune i forbindelse med kommunens udarbejdelse afklimatilpasningsplanen. Jeg kan desuden oplyse, at jeg – efter ønske fra lauget -forventer at mødes med lauget indenfor kort tid.For så vidt angår spørgsmålet om kommunernes og spildevandsforsynings-selskabernes opgaver og ansvar i forhold oversvømmelser fra vandløb, således sombeskrevet i spørgsmålet, har jeg forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, der oplyserfølgende om kommunernes og forsyningsselskabernes opgaver:Kommunernes opgaver og ansvarFor så vidt angår kommunernes pligter som vandløbsmyndighed gælder det, atkommunerne skal overholde de regulativer, som de selv har udarbejdet for deenkelte vandløb. Regulativerne udgør efter vandløbsloven retsgrundlaget foradministration og forvaltning af de enkelte vandløb og fastsætter omfang og formfor grødeskæring m.v. og indebærer derfor både rettigheder og pligter forvandløbsmyndigheden og vandløbets interessenter. Det indebærer, at bestemmelseri regulativet om for eksempel grødeskæring skal efterleves, og kommunerne er ikkehverken berettiget eller forpligtet til at gennemføre grødeskæringer ud over, hvadder er fastsat i regulativet.Efter vandløbsloven påhviler det de lodsejere, der ønsker forbedredeafvandingsforhold, selv at udarbejde projektforslag herom med anmodning omkommunens eventuelle godkendelse.I forhold til spildevand er kommunerne som myndighed blandt andet ansvarlige forat meddele spildevandstilladelser og for at udarbejde spildevandsplaner. I enudledningstilladelse skal kommunen anføre blandt andet den tilladeligespildevandsmængde samt koncentrationer og/eller mængder af forurenende stoffer.Kommunalbestyrelsen er den primære tilsynsmyndighed på spildevandsområdet.Kommunalbestyrelsen fører generelt tilsyn med, at miljøbeskyttelsesloven og deregler, der fastsat i medfør heraf, overholdes. Det er således som udgangspunktkommunalbestyrelsen, der fører tilsyn med at for eksempel vilkår fastsat ispildevandstilladelser overholdes. Kommunalbestyrelsen skal somtilsynsmyndighed foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, med mindre forholdethar underordnet betydning. Det følger af retspraksis, at der er meget snævre rammerfor at karakterisere et forhold som havende ”underordnet betydning”.
2
Kommunalbestyrelsen kan endvidere indenfor for rammerne i lov om forurenet jordblandt andet udstede påbud om undersøgelse eller oprydning vedrørende forurenetjord.Forsyningsselskabers rolle og ansvarSom selvstændige aktieselskaber kan og skal spildevandsforsyningsselskabernegrundlæggende udføre deres opgaver inden for rammerne af deres vedtægter oglovgivningen. Et spildevandsforsyningsselskab skal for eksempel overholde devilkår vedrørende den tilladelige spildevandsmængde, der er fastsat iudledningstilladelsen. Det er miljøministeren, herunder Naturstyrelsen, der førertilsyn med spildevandsudledninger fra de spildevandsforsyningsselskaber, der eromfattet af vandsektorloven.
Ida Auken
/
Thorbjørn Fangel
3