Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1259833_0001.png
1259833_0002.png
1259833_0003.png
1259833_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 12. juni 2013Sagsnr.: 21104Dok.nr.: 540504
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 485 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Lene Espersen (KF), Erling Bonnesen (V), René Christensen (DF) ogMette Bock (LA).

Spørgsmål 485:

”Europa-Kommissionen har efter det oplyste den 20. juli 2012 godkendt, at Danmarkkan udbetale randzonekompensation via medfinansiering fra EU's landdistriktsmidler.Kan ministeren bekræfte, at Danmark den 8. november 2012 anmoder Europa-Kommissionen om ændringer af det ellers i juli 2012 godkendte grundlag for atbenytte EU's landdistriktsmidler til randzonekompensation?”

Svar:

Jeg kan ikke bekræfte, at Danmark den 8. november 2012 anmoder Europa-Kommissionen om ændringer af det ellers i juli 2012 godkendte grundlag for at benytteEU’s landdistriktsmidler til randzonekompensation, idet programændringen primærtangår andre foranstaltninger i landdistriktssprogrammet, og der alene er tale om nogletekniske justeringer i den godkendte randzoneordning, der ikke er afgørende forordningens generelle gyldighed. Notifikationen inkluderede således i alt 11 elementer,herunder 2 forslag om justering af den godkendte randzoneordning af marginalbetydning for det samlede programgrundlag. Der er helt almindeligt, at der foretagestekniske justeringer til godkendte ordninger, især når det gælder nye ordninger, idet deri forbindelse med den administrative implementering af nye og uprøvede ordninger kanopstå behov for at foretage tekniske justeringer.

Delspørgsmål:

”Kan ministeren bekræfte, at de af Danmark foreslåede ændringsforslag vedskrivelse af 19. januar 2013 fra Europa-Kommissionen ikke godkendtes, og atKommissionen finder dem uacceptable i den forelagte form?”

Svar:

Ja, det kan jeg bekræfte, idet jeg går ud fra, at der henvises til Kommissionens skrivelseaf 18. januar 2013. Det er imidlertid helt normalt, at Kommissionen senderbemærkninger til et medlemslands forslag til programændringer, og det er også normalt,at der er en forhandling om forslagene igennem flere brevvekslinger og møder, førKommissionen godkender programændringen. Denne proces tager normalt et halvt årog er nogle gange af længere varighed.

Delspørgsmål:

”Kan ministeren bekræfte, at Danmark har fundet de den 8. november 2012 tilEuropa-Kommissionen fremsendte ændringsforslag fagligt relevante for at haveet fuldstændigt grundlag at udbetale randzonekompensation på?”

Svar:

Jeg vil gerne bekræfte, at NaturErhvervstyrelsen har fundet det af 8. november 2012fremsendte ændringsforslag fagligt relevant i forhold til at have et fuldstændigt grundlagat administrere landdistriktsprogrammet på. Justeringerne til randzoneordningenvedrører to forhold af rent teknisk karakter:1. En præcisering af støttekombinationsmulighederne mellemrandzonekompensationen og andre ordninger vedrørende miljøvenligejordbrugsforanstaltninger i landdistriktsprogrammet, for det tilfælde atman skulle ønske at kombinere randzonekompensation med andrestøtteordninger på arealerne beliggende inden for de 10 meter bræmmerlangs vandløb. Der skal i så fald sikres imod, at landmænd ikkeoverkompenseres, men samtidig heller ikke underkompenseres.Herudover kan der overvejes forskellige administrative modeller for,hvordan dette demarkationsspørgsmål håndteres. På tidspunktet forgodkendelsen af randzonekompensationen i juli 2012 var der endnu ikketaget endelig stilling til disse spørgsmål, og fra dansk side lovede vi atvende tilbage med en afklarende tekst ved førstkommende lejlighed.2. En henvisning til forbud mod brug af jordforbedringsmidler ønskes tagetud af programteksten, da loven ikke forbyder brugen afjordforbedringsmidler i randzonerne.
2
Jeg henviser desuden til besvarelsen af FLF alm. del spm. 488, hvor NaturErhvervstyrelsensbrev af 8. november 2012 ”notification of amendment to the Danish Rural DevelopmentProgramme of November 8, 2012” er vedlagt som bilag.

Delspørgsmål:

”Kan ministeren bekræfte, at de foreslåede ændringer fortsat ikke ergennemført?”

Svar:

Ja, det kan jeg bekræfte. Et revideret programændringsforslag er til dato ikke sendt tilKommissionen, men forventes snart afsendt. Dette skal bl.a. skal ses i sammenhængmed, at processen er blevet udskudt af hensyn til færdiggørelsen af en andenprogramnotifikation, der nu er godkendt af Kommissionen (kommissionsbeslutning af16. maj 2013). Det er besluttet at tage de to tekniske justeringer afrandzonekompensationsordningen ud af programændringen, da ordningen, sombekendt, ikke bliver aktuel i 2013, som følge af de udskudte vandplaner.

Delspørgsmål:

”Kan ministeren bekræfte, at Folketinget ikke er orienteret om de danske ønskerom ændringer, forud for samråd den 8. maj 2013?”

Svar:

Programændringer sker efter bemyndigelse i henhold til Landdistriktsloven og er en delaf den løbende administrative implementering af Landdistriktsprogrammet, hvilketfolketinget normalt ikke orienteres om.

Delspørgsmål:

”Danmark fremsender den 15. januar 2013 en skrivelse til Europa-Kommissionen om de underkendte Vandplaner. Kan ministeren bekræfte, atDanmark i skrivelsen opstiller tre forslag til løsning af det ved de underkendtevandplaner opståede problem omkring kompensation?”

Svar:

3
Ja.

Delspørgsmål:

”Kan ministeren bekræfte, at Danmark forespørger Europa-Kommissionen til,hvilken af tre løsninger Kommissionen vil kunne godkende med henblik påfortsat brug af landdistriktsmidler til betaling af randzonekompensation?”

Svar:

Ja.

Delspørgsmål:

”Kan ministeren bekræfte, at de af Danmark anførte tre løsningsmuligheder(kaldet scenarier) helt overordnet er hhv.:1.Lade som ingenting2.Vedtage vandplaner med tilbagevirkende kraft3.Begynde processen forfra?”

Svar:

Jeg kan oplyse, at NaturErhvervstyrelsen forelagde EU-Kommissionen tre scenarier:1. At de ugyldige vandplaner ikke påvirker gyldigheden og anvendelsen afrandzonekompensationsordningen under Landdistriktsprogrammet.2. At de ugyldige vandplaner medfører, atrandzonekompensationsordningen under Landdistriktsprogrammetmidlertidigt ikke lever op til forordningerne 1698/2005 og 1974/2006,men at vedtagelsen af nye vandplaner for planperioden 2010-2015 vilrette op på denne situation.3. At de ugyldige vandplaner fører til, at randzonekompensationsordningenunder Landdistriktsprogrammet ikke længere er godkendt af EU-Kommissionen.
Mette Gjerskov
/Ulla Heiden
4