Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 28. juni 2013Sagsnr.: 21093Dok.nr.: 545402
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 475 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Hans Christian Schmidt (V).Spørgsmål 475:
”Ministeren bedes redegøre for de EU-regler, der fastslår, at overtrædelse afregler om krydsoverensstemmelse altid skal sanktioneres og der ikke er mulighedfor at indgå i en vejledende dialog med landmanden i stedet samt fremsendede relevante EU- regler.”Svar:
./.Jeg kan oplyse, at det fremgår af Rådets forordning 73/2009, artikel 4, at en landbruger,der modtager direkte betalinger, skal overholde de lovbestemte forvaltningskrav, der eromhandlet i bilag II, og betingelserne for god landbrugs- og miljømæssig stand, jf.artikel 6. Af samme forordnings artikel 6 fremgår reglerne om krydsoverensstemmelse.Jeg kan desuden oplyse, at det fremgår af forordningens artikel 22, der vedrører kontrolaf krydsoverensstemmelse, at medlemsstaterne foretager kontrol på stedet for atefterprøve, om en landbruger overholder forpligtelserne i kapitel 1. Af kapitel 1 fremgårnetop de ovenfor citerede, generelle regler../.Af Kommissionens forordning 1122/2009, artikel 22, fremgår det, at (…) kontrol (…)foretages på en sådan måde, at der sikres en effektiv efterprøvning af, om betingelsernefor at opnå støtte er opfyldt, og om de krav og normer, der er relevante forkrydsoverensstemmelse, er overholdt.Af samme forordnings artikel 70 fremgår det, at en misligholdelse anses for at være»fastslået«, hvis den er konstateret i forbindelse med en af de former for kontrol, derforetages i henhold til nærværende forordning, eller hvis kontrolmyndighederne ellereventuelt betalingsorganet på anden måde er blevet gjort bekendt hermed. Afforordningens artikel 71 fremgår det, at hvis der er fastslået en misligholdelse (…) skalder foretages en nedsættelse.
Kort sagt er det en betingelse for at modtage den fulde støtte, atkrydsoverensstemmelseskravene er opfyldt. Det er de danske myndigheders pligt atundersøge, om de er det, og det er også myndighedernes pligt at sørge for, at derforetages en støttereduktion, hvis krydsoverensstemmelseskravene ikke er opfyldt.Jf. Rådets forordning 73/2009, artikel 24, er der dog mulighed for ikke at foretage enstøttenedsættelse, hvis en KO-overtrædelse på grund af alvoren, omfanget ogvarigheden betragtes som værende mindre betydelig. Det er det, der i det danske KO-system betegnes som en bagatel. Bagatel-vurderingen kan anvendes på visse, men ikkealle, KO-krav, idet KO-overtrædelser, der udgør en direkte risiko for menneskers ellerdyrs sundhed, ikke kan betragtes som mindre betydelige. Hvis en landmand retter op påen bagatel-overtrædelse inden for 6 måneder efter kontrollen, fører den ikke til enstøttenedsættelse. Hvis landmanden ikke retter op på en bagatel-overtrædelse, bliverlandmandens støtte reduceret med 1 %. De præcise regler for anvendelse af bagateller erafhængige af de enkelte KO-krav. Det er dog forordningsfastsat, at KO-overtrædelse,der vedrører dyrs eller menneskers sundhed, ikke kan vurderes som en bagatel.I øvrigt vil jeg gerne gøre det klart, at der er rig mulighed for at indgå i en vejledendedialog med landmanden. Jeg mener faktisk, at god vejledning under kontrolbesøg ermeget vigtigt.Jeg har vedlagt Rådets forordning 73/2009 og Kommissionens forordning 1122/2009.
Mette Gjerskov
/Tanne Krogh Bertelsen
2