Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1259195_0001.png
1259195_0002.png
1259195_0003.png
1259195_0004.png
1259195_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 11. juni 2013Sagsnr.: 22021Dok.nr.: 539489
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 30.05.2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 467 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra udvalget.

Spørgsmål 467:

”Ministeren bedes fremsende en redegørelse med de relevante bilag, der beskriverforløbet i sagen om randzoner og kompensationen for randzoner fra tidspunktet, hvorNatur- og Miljøklagenævnet erklærede vandplanerne ugyldige, og frem til i dag,herunder en beskrivelse af de drøftelser og kontakter der har været mellemFødevareministeriet, NaturErhvervstyrelsen, Miljøministeriet og Kommissionen.”

Svar:

Jeg har løbende orienteret Folketinget om udviklingen i sagen omrandzonekompensation på baggrund af den tilgængelige viden om, hvornår der villeforeligge gyldige vandplaner. Det kronologiske forløb fremgår af nedenstående. Dejuridiske aspekter har løbende været drøftet med Kammeradvokaten, og dennes råd erblevet fulgt i hele sagsforløbet.

6. december 2012 – 17. april 2013: Udsigt til nye gyldige vandplaner inden

udgangen af 2013

6. december 2012:

Natur- og Miljøklagenævnet hjemviser de statslige vandplaner og erklærer dem dermedfor ugyldige.Det er forventningen, at der igen vil foreligge gyldige vandplaner senere i 2013, sårandzonekompensationsordningen kan gennemføres. Som udgangspunkt regnes dermed, at vandplanerne skal i en ny otte ugers høring. Men selv hvis det besluttes at sende
vandplanerne i en seks måneders høring, vil det være muligt at nå at have gyldigevandplaner før udgangen af 2013, så længe høringsperioden starter før 1. februar 2013.

15. januar 2013:

NaturErhvervstyrelsen henvender sig på baggrund af rådgivning fra Kammeradvokatenskriftligt til EU-Kommissionen for at få afklaret, hvorvidt EU-Kommissionensgodkendelse af randzonekompensationsordningen fortsat gælder i lyset af de nuugyldige statslige vandplaner. Det forudsættes i henvendelsen, at der vil foreligge nyevandplaner i løbet af 1. halvår 2013.

16. januar 2013:

Ved åbent samråd orienterer ministeren om Kammeradvokatens vurdering af deunderkendte vandplaners konsekvenser for randzoneloven og randzonekompensations-ordningen. Ministeren fortæller, at det er Kammeradvokatens vurdering, at deunderkendte vandplaner ikke har nogen konsekvenser for selve randzonelovensgyldighed. Med hensyn til kompensationsordningen siger ministeren, at det erKammeradvokatens vurdering, at ansøgningsprocessen kan fortsætte som planlagt, idetdet er Miljøministeriets forventning, at der i løbet af året 2013 vil foreligge nyevandplaner. På spørgsmål fra udvalget om hvorvidt det forstås sådan, at EU-Kommissionen har godkendt kompensationsordningen, svarer ministeren, at det skaldet, men det er under forudsætning af, at der foreligger gyldige vandplaner, og at vi nugår med livrem og seler, og derfor beder EU-Kommissionen bekræfte, i lyset af den nyesituation.

1. februar 2013:

Miljøministeriet orienterer Fødevareministeriet om, at det er besluttet, at vandplanernesendes i en ny otte ugers offentlig høring i uge otte.

2. februar 2013:

Fødevareministeren meddeler som svar på spørgsmål 146 (alm. del) udvalget, atFødevareministeriet har skrevet til EU-Kommissionen for at få bekræftet EU-Kommissionens godkendelse af randzonekompensationsordningen.

4. februar 2013:

EU-Kommissionen sender et brev til NaturErhvervstyrelsen i forbindelse med andenprogramnotifikation (af 7. november 2012), der vedrører ændring afLanddistriktsprogrammets finansieringsplan og er uden relevans for spørgsmålet omrandzonekompensation efter de ugyldige vandplaner. I brevet (der er modtaget efterNaturErhvervstyrelsens orientering af EU-Kommissionen 15. januar 2013 omannullering af vandplaner), minder EU-Kommissionen Danmark om, at der alene kanydes kompensation under randzoneordningen, når der foreligger gyldige vandplaner.
2

26. februar 2013:

EU-Kommissionen svarer skriftligt på NaturErhvervstyrelsens brev af 15. januar 2013og meddeler, at randzonekompensationsordningen kan betragtes som fortsat godkendt,dog forudsat opfyldelsen af fire betingelser:oat de nye vandplaner vil blive vedtaget med ”tilbagevirkende kraft” sombeskrevet i NaturErhvervstyrelsens brev til EU-Kommissionen(Kammeradvokaten har overfor Fødevareministeriet fastslået, at Europa-Kommissionens krav ikke skal forstås sådan, at der stilles krav omtilbagevirkende kraft i traditionel juridisk forstand, men alene som et kravom, at der skal foreligge gyldige vandplaner for 2010-2015. Vandplanernebehøver desuden ikke være uændrede.)oat betingelserne for randzoneforanstaltningen fastsat i de annulleredevandplaner vil fortsætte i de nye vandplaneroat de restriktioner, der fra 1. september 2012 kompenseres for ikompensationsordningen, stemmer overens med, hvad der fremgår omrandzonerne i både de annullerede og de nye vandplaner, og at der ikke harværet afbrud i implementeringen af restriktionerne, ogoat de påkrævede kontroller udføres for hele støtteperioden.

12. marts 2013:

Fødevareministeriet oversender EU-Kommissionens brev af 26. februar 2013 tilFolketingets orientering i forbindelse med besvarelse af udvalgets spørgsmål 187 (alm.del).

20. marts 2013:

Fødevareministeren meddeler som svar på spørgsmål 222 (alm. del) udvalget: "EU-Kommissionen har således tiltrådt, at der vil kunne udbetales randzonekompensationmed virkning fra 1. september 2012, når der igen foreligger gyldige vandplaner.Landmændene vil dermed kunne søge kompensation, som forudsat. Så ja, EU-finansieringen er på plads, så snart der foreligger gyldige vandplaner."

17. april – 8. maj: Tværministerielle drøftelser efter Kammeradvokaten anbefaler

en seks måneders høringsperiode for vandplanerne

17. april 2013:

Miljøministeriet orienterer Fødevareministeriet om, at Miljøministeriet finder detnødvendigt at gennemføre en fornyet fuld høring af vandplanerne, dvs. 6 månedersegentlig høring samt 2 ugers for-høring af myndighederne og 8 ugers supplerende
3
høring. Miljøministeriet oplyser, at vurderingen er baseret på en anbefaling fraKammeradvokaten fra medio april.

24. april 2013:

Ministeren meddeler i sit svar på spørgsmål 387 (alm. del) udvalget: "Vandplanernehenhører under Miljøministeren, og jeg kan derfor ikke udtale mig om den side afsagen, men når der først er vedtaget gyldige vandplaner, så er de øvrige betingelser forat udbetale randzonekompensationen efter løsningsmodel 2 opfyldt. Det er på detgrundlag, at jeg mener, sagen er på plads.”Ministeren meddeler i sit svar på spørgsmål 405 (alm. del) udvalget: ”På intet tidspunkthar Fødevareministeriet haft en korrespondance med EU-Kommissionen omrandzoneloven. Hvordan Bæredygtigt Landbrug er nået frem til udsagnet om, at EU-kommissionen skulle have erklæret den danske randzonelov ugyldig, vil jeg lade væreop til dem at forklare. Fødevareministeriet har alene ført drøftelser med EU-Kommissionen om randzonekompensationsordningen, der har ophæng iLanddistriktsprogrammet, idet Landdistriktsprogrammet er medfinansieret fra EU.Drøftelserne med EU-Kommissionen har alene vedrørt mindre tekniske justeringer tilkompensationsordningen, som er helt sædvanlige, og har ikke indflydelse på ordningensgodkendelse eller udbetalingen af kompensationen. Den ene justering angik, at der ikkeskulle være et forbud mod at anvende jordforbedringsmidler i randzonerne.”

6. maj 2013:

Efter forudgående mundtlig drøftelse afholdes der møde på embedsmandsniveaumellem Fødevareministeriet og EU-Kommissionen i Bruxelles. På baggrund af mødet erdet den klare opfattelse hos den danske delegation, at det er usandsynligt, at EU-Kommissionen vil give sin accept af randzonekompensationsordningen for 2012-2013,hvis der først foreligger gyldige vandplaner i 2014.

8. maj 2013 – dags dato: En national støtteordning (de minimis) til landmændene i

2013

8. maj 2013:

Regeringen beslutter at sende alle de statslige vandplaner i høring i seks måneder. Detstår nu klart, at vandplanerne ikke vil blive vedtaget i 2013, og at den planlagterandzonekompensationsordning med EU-medfinansiering ikke er mulig. Regeringenbeslutter derfor, at der indføres en de minimis støtteordning for 2012/2013.I åbent samråd samme dag meddeler ministeren, at der i stedet for den planlagtekompensationsordning vil iværksættes en national støtteordning under EU’s regler omde minimis-støtte. Ministeren oplyser, at foreløbig ”nogle håndfulde” større landbrug
4
ikke vil kunne modtage den fulde støtte, fordi de vil ramme loftet for national støtteunder de minimis-reglerne, samt at et uidentificeret antal bedrifter kan ramme loftet,hvis de i forvejen modtager de minimisstøtte. NaturErhvervstyrelsen arbejder på atkvalificere det tal.

23. maj 2013:

EU-Kommissionen meddeler officielt NaturErhvervstyrelsen per brev, at der ikke vilkunne udbetales randzonekompensation med EU-medfinansiering i 2013 uden gyldigevandplaner i 2013.

4. juni 2013:

NaturErhvervstyrelsen retter skriftlig henvendelse til EU-Kommissionen vedrørendemuligheden for at kunne udbetale LDP-kompensation for dyrkningsåret 2014, såfremtder foreligger gyldige statslige vandplaner i 2014.
NB. Fødevareministeriet behandler i øjeblikket en aktindsigtsbegæring fra BæredygtigtLandbrug. Begæringen går på:”De mellem Fødevareministeriet og Miljøministeriet udvekslede skrivelser, fra 4.december 2012 og frem, vedr. randzonekompensation på baggrund af indførelse afrandzoner via randzoneloven.””Referat af ministeriets møde med EU-Kommissionen den 6. maj 2013. I det omfangder er afviklet yderligere møder om samme emne, bl.a. d.d., ønskes også gerne referatherfra.””De mellem Fødevareministeriet og EU-Kommissionen, fra 26. februar 2013 og frem,udvekslede skrivelser vedr. randzonekompensation.”Fødevareministeriet vil oversende de dokumenter til FLF, som udleveres til BæredygtigtLandbrug, når sagen er færdigbehandlet.
Mette Gjerskov/ Simon Apelblat Thomsen
5