Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1259363_0001.png
1259363_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 12. juni 2013Sagsnr.: 20806Dok.nr.: 537069
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 15. maj 2013stillet følgende spørgsmål nr. 450 (Alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål 450:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/5-13 fra Kræftens Bekæmpelsevedrørende sundhedsanprisninger – risiko for vildledende forbrugerinformation, jf. FLFalm. del – bilag 237”

Svar:

EU’s regler om sundhedsanprisninger er bestemt ikke blevet til på dansk initiativ. Jeg erenig i, at det er vigtigt, at ernæringsprofilerne bliver etableret snarest muligt, og jeg vilgentage opfordringen overfor kommisæren ved først givne lejlighed.Ernæringsprofilerne skal sikre, at anprisninger ikke anvendes på fødevarer, som har enuhensigtsmæssig sammensætning, f.eks. et højt indhold af salt, sukker eller mættet fedt.Ernæringsprofilerne kan således bidrage til at understøtte kostrådene.Ernæringsprofilerne skulle være indført senest i 2009, jf. forordningen om ernærings-og sundhedsanprisning af fødevarer, men Kommissionen har udskudt etableringen.Artikel 13-listen med 222 sundhedsanprisninger har siden den 14. december 2012 væretgældende. Disse sundhedsanprisninger kan således frit anvendes på fødevarer, hvis delever op til de betingelser, der er fastsat for dem, f.eks. at de har et minimumsindhold afet givent stof/ingrediens.Der er ved godkendelsen af sundhedsanprisningerne ikke fastsat særlige krav tilfødevarens sammensætning i øvrigt. Dette skal håndteres via ernæringsprofilerne.Ved godkendelse af sundhedsanprisninger har Kommissionen primært tagetudgangspunkt i, at EU's fødevareautoritet EFSA har konkluderet, at der er en
videnskabeligt dokumenteret sammenhæng mellem det anpriste stof/ingrediens og denanpriste effekt. Godkendelsen er ikke betinget af, om der er en mangel i befolkningeneller ej. Det kan dog ikke udelukkes, at der er en mangel i enkelte dele af deneuropæiske befolkning.Det er virksomhedens ansvar, at de anprisninger, de anvender, er i overensstemmelsemed anprisningsforordningen, og at markedsføringen i sin helhed ikke er vildledende.Fødevarestyrelsen fører kontrol med virksomhedernes anvendelse afsundhedsanprisningerne og vil, indtil ernæringsprofilerne er etableret, konkret vurdere,om en anvendt anprisning er vildledende for forbrugerne på baggrund af delsanprisningsforordningen, dels de generelle mærkningsregler.Jeg vil gerne støtte op om frivillige initiativer, hvor der arbejdes for, at virksomhederneikke anvender anprisninger på produkter, som har ikke en god ernæringsmæssigsammensætning for forbrugerne.Fødevarestyrelsen har oplyst, at kontrollen i forbindelse med artiklen i 24 timer den 6.februar 2013 resulterede i, at to virksomheder er kontrolleret uden anmærkninger, envirksomhed er vejledt om reglerne for ernærings- og sundhedsanprisninger, envirksomhed har fået indskærpet reglerne for anvendelse af sundhedsanprisninger, envirksomhed er blevet påbudt ændring af markedsføringen i henhold tilanprisningsforordningens artikel 10, og en virksomhed er blevet påbudt ændring afmarkedsføringen i henhold til mærkningsbekendtgørelsens §§ 17 og 75 samtfødevareforordningens artikel 16. Endelig er der tre virksomheder, hvorsagsbehandlingen endnu ikke er tilendebragt.
Mette Gjerskov
/Frederikke Thye
2