Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 3. juni 2013Sagsnr.: 20761Dok.nr.: 535631
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 13. maj 2013stillet følgende spørgsmål nr. 430 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL)Spørgsmål 430:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilken kontrol der er gennemført med de heste,der deltog i Sindal Marked samt hvordan man kontrollerer, at hestehandlereikke misrøgter deres heste, og hvordan myndighederne griber ind over forde hestehandlere, der forsøger at sælge misrøgtede heste.”Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jegkan henholde mig:”Fødevarestyrelsen fører tilsyn med markeder med heste. Det foregår ved, at en dyrlægekontrollerer forholdene for hestene på markedet. Hvis dyrlægen i forbindelse medkontrollen ser, at heste, der er blevet uforsvarligt behandlet, er ført til markedet, vildyrlægen som udgangspunkt politianmelde det.Det kan oplyses, at kontrollen på Sindal Marked i år ikke har givet anledning tilpolitianmeldelse af forhold vedrørende uforsvarlig behandling af heste.I øvrigt gennemfører Fødevarestyrelsen uanmeldt dyrevelfærdskontrol i besætningermed landbrugsdyr og heste.Det kan i den forbindelse oplyses, at Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold i 2012gennemførte en kampagne i besætninger, der har omsat tre eller flere heste vedHjallerup hestemarked eller Egeskov marked. Kampagnens formål var at afdække, om
heste, som opstaldes i besætninger, der handler med heste, opstaldes under forsvarligeforhold.Kampagnen omfattede 23 hestebesætninger. I otte af hestebesætningerne blev detkonstateret, at reglerne i lov om hold af heste og bekendtgørelsen om beskyttelse aflandbrugsdyr ikke blev overholdt.Med Veterinærforlig 2 er der skabt et nyt og styrket kontrolkoncept, hvor enrisikoorienteret kontrolindsats styrkes mod problemområderne. Det samlede kontroltrykøges, og kampagner gør det muligt at fokusere på de områder, hvor der er identificeretproblemer eller er flest regelbrud.”
Mette Gjerskov
/Cecilie Heerdegen Leth
2