Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1238268_0001.png
1238268_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 17. april 2013Sagsnr.: 20288Dok.nr.: 520321
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 10.04.2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 397 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Lene Espersen (K).

Spørgsmål 397:

”Ministeren bedes kommentere mailen af 6/4 fra Lars Thomsen Mikkelsen,Biodynamisk Forbrugersammenslutning, vedrørende kort høringsfrist påhøringsportalen.dk på høring over udkast til ændring af EU grænseværdierne for dioxinog PCB i levere fra kvæg, fjerkræ, svin og får.”

Svar:

Fødevarestyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Når Fødevarestyrelsen sender EU-forslag ud med meget kort høringsfrist, skyldes det,at Fødevarestyrelsen typisk får de endelige dokumenter, som skal til afstemning, 14dage før mødet. På de 14 dage skal Fødevarestyrelsen sende forslaget i høring,udarbejde notat til Folketinget og få notatet forelagt for Folketinget gennemFødevareministeriets departement. Folketinget skal have notat om forslaget senest 8dage før afstemningen.I den konkrete sag forventes forslaget sat til afstemning den 17. april 2013 på mødet iStanding Commitee On the Food Chain and Animal Health.Fødevarestyrelsen modtog det konkrete forslag uofficielt via Kommissionen torsdag den4. april 2013 efter arbejdstids ophør. Forslaget blev derefter lagt på høringsportalenfredag den 5. april 2013 før kl. 9 med høringsfrist mandag den 8. april 2013, kl. 10.
Høringsportalen har automatisk genereret en mail til interessenter på høringslistenlørdag den 6. april 2013, kl. 01.59, som skulle sikre, at interessenterne bliveropmærksomme på at høringen er offentliggjort.I det konkrete tilfælde har det således ikke været praktisk muligt at give interessenter enlængere høringsfrist.”Jeg vil gerne understrege, at EU’s procedurer i denne type sager afspejler den situation imange andre medlemslande, at der ikke foregår en demokratisk proces med høring oginddragelse af parlamenter. I Danmark har vi valgt – trods de meget korte frister- atforsøge at håndtere sagerne med så meget demokratisk inddragelse som muligt. Jeg harrejst problemstillingen overfor Kommissionen, men må konstatere at Danmark stårtemmelig alene med kravet.Mette Gjerskov
/Frederikke Thye
2