Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 28. november 2012Sagsnr.: 18054Dok.nr.: 465026
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 24. oktober 2012stillet følgende spørgsmål nr. 33 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Erling Bonnesen (V).Spørgsmål 33:
”Ministeren bedes redegøre for antallet af sager og udsendte breve til lodsejere i 2012indtil nu angående sager med forskel mellem anmeldt areal og registreret areal imarkblokke og redegøre for de indholdsmæssige ændringer i sagerne samt redegøre forstørrelsen af de største og mindste ændringer samt redegøre for sit syn på, om det ikkeer at sætte lodsejere i en urimelig situation, når myndigheden kan ændre imarkblokgrænserne, efter at ansøgningerne er indsendt og dermed ændrer grundlagetfor ansøgningerne samt redegøre for, om det er sædvanlig praksis.Svar:
Samtlige ansøgninger om arealbaseret landbrugsstøtte er omfattet af en administrativkontrol, den såkaldte krydskontrol. I forbindelse med krydskontrollen sammenholdesdet samlede støtteberettigede areal i en markblok med det samlede ansøgte areal imarkblokken. Kontrollen skal sikre, at der kun udbetales støtte for støtteberettigedearealer, samt at der ikke udbetales støtte for det samme areal til flere ansøgere.Der blev medio august 2012 udsendt ca.10.000 breve vedrørende overskridelse af detsamlede støtteberettigede areal i en markblok.NaturErhvervstyrelsen har foretaget en analyse af de sager, som foranledigedeudsendelsen af de ovennævnte breve pr. medio august 2012. Antallet afarealoverskridelser udgjorde på det tidspunkt knap 9.900.Analysen af disse sager pr. medio august viste, at ca. 43 pct. vedrørtearealoverskridelser på mellem 0,01- 0,1 ha svarende til i alt 182 ha. Tilsvarende
vedrørte ca. 13 pct. arealoverskridelser på mere end 1 ha svarende til i alt 5.255 ha. Densamlede arealoverskridelse udgjorde 6.549 ha.NaturErhvervstyrelsen har efterfølgende udsendt yderligere breve, der ikke er omfattetaf ovenstående analyse, så det samlede antal breve om overskridelse af markblokarealeter således medio november ca. 12.000.Markbloksystemet spiller en vigtig rolle i forbindelse med at sikre, at udbetalingen afstøtte sker på et korrekt grundlag. Kommissionen har i de senere år skærpet båderevisionen af og kravene til markblokkene i alle medlemslandene, da markblokkenedanner grundlaget for en nøglekontrol vedrørende de arealbaserede støtteordninger.Markblokkene skal således vise det støtteberettigede areal. Det er derfor et krav, atmarkblokkene ajourføres løbende gennem hele året for at sikre, at der ikke uberettigetudbetales støtte på grundlag af fejlbehæftede markblokke. Det indebærer i praksis, athvis myndighederne er opmærksomme på en fejl i en markblok, så skal fejlen rettes,uanset hvornår fejlen konstateres. Tilsvarende gælder, at landmænd er forpligtet til atindsende rettelsesforslag til ændring af en markblok, hvis der sker ændringer afmarkblokkens støtteberettigede areal.NaturErhvervstyrelsen har over for mig tilkendegivet, at det tilstræbes at have såopdateret et markbloksystem som muligt ved starten af ansøgningsrunden, hvilket jegkan tilslutte mig. På grund af bl.a. ændringsforslag fra landmænd i ansøgningsperiodensamt i forbindelse med kontrollen, opstår der imidlertid løbende over året behov for atændre markblokke, så de kan danne et retvisende grundlag for krydskontrollen ogderved sikre korrekt udbetaling af støtten.Jeg kan desuden oplyse, at ifølge førnævnte analyse pr. medio august af sagerne medoverskridelse af markblokarealet vedrørte ca. 49 pct. markblokke, der var rettet føransøgningsperiodens start 1. februar 2012, mens ca. 40 pct. vedrørte markblokke, derblev rettet i ansøgningsperioden fra 1. februar til 8. maj 2012. De resterende ca. 11 pct.af sagerne vedrørte markblokke, der er rettet efterfølgende.Jeg skal desuden henvise til min besvarelse af FLF alm. del nr. 432 samt 36.
Mette Gjerskov
/Sofie Grønbek Jørgensen
2