Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 5. april 2013Sagsnr.: 19438Dok.nr.: 510403
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 28. februar 2013stillet følgende spørgsmål nr. 294 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V).
Spørgsmål 294:
”Har Fødevareministeriet foretaget en beregning af de samfundsøkonomiske ogerhvervsøkonomiske omkostninger forbundet med implementeringen af Rådetsforordning nr. 1224/2009 (Kontrolforordningen)?”
Svar:
I forbindelse med den nationale gennemførelse af kontrolforordningen er der foretageten skønsmæssig beregning af de statsfinansielle konsekvenser, som forordningen vilmedføre for Fødevareministeriet. Resultatet fremgår af nedenstående tabel.Mio. kr.Udgifter201114,7201215,2201315,2201417,0
Udgifterne vedrører både investeringer og drift og omfatter især elektronisk logbog,sporbarhed og IT-udvikling generelt.Der er ikke foretaget en detaljeret beregning af de tilsvarende erhvervsøkonomiskeomkostninger. En betydelig del af de erhvervsøkonomiske omkostninger, somforordningen har medført for fiskerierhvervet, er blevet medfinansieret af tilskud fraEU, som afhængig af fartøjsstørrelse har udgjort op til 95 % afinstallationsomkostningerne. Det gælder særligt investeringer i ny teknologi tilelektronisk logbog og vejeudstyr. Herudover kommer løbende driftsomkostninger, somerhvervet selv må bære, f.eks. udgifter til elektronisk dataoverførsel. Disse udgifter vil
kunne variere blandt andet ud fra aktivitetsniveau, og dermed fartøjets behov forelektronisk dataoverførsel. Det skønnes, at der vil være tale om udgifter fra få tusindekr. årligt til ca. 20.000-30.000 kr. årligt. Skønnet er dog behæftet med en væsentligusikkerhed, da udgifterne som nævnt afhænger af blandt andet aktiviteten.Udover de egentlige driftsomkostninger har forordningen medført en vis forøgelse af deadministrative byrder i relation til forskellige fiskerimæssige rutiner. Det gælder f.eks.ændrede krav til registrering og rapportering af fangst, vejning af fisk, transport af fisksamt sporbarhed af fisk.Der er ikke foretaget en beregning af de samfundsøkonomiske omkostninger vedkontrolforordningen, som i øvrigt ikke er fuldt implementeret endnu.Baggrunden for den nye kontrolforordning er primært et ønske om at sikre fangsternesbæredygtighed, styrke forbrugernes interesser samt give fiskerne mere ensartedekonkurrencevilkår uden ulige konkurrence fra fiskere, der måtte overtræde reglerne.Dette grundsynspunkt blev støttet af Danmark, idet der fra dansk side samtidig blevarbejdet for regler, der gav mulighed for en omkostningseffektiv kontrol med mulighedfor nationale tilpasninger af hensyn til den lokale flådestruktur og de anvendteforvaltningsmodeller.
Mette Gjerskov
/Henry Damsgaard Lanng
2