Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1225582_0001.png
1225582_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-401-00699Den 13. marts 2013
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 23. februar2013 stillet følgende spørgsmål nr. 277 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Høegh (V) og Erling Bonnesen (V).

Spørgsmål nr. 277 (alm. del)

Ministeren bedes redegøre for formålet med og konsekvensen af den med rødtunderstregede tekst i vedhæftede uddrag af Vandrammedirektivets vejledning omøkonomi og miljø, og hvorvidt og hvordan anvisningerne i teksten er efterlevet i dedanske vandplaner, samt hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, atanvisninger og intentioner efterleves, således at forsumpning af landbrugsarealerundgås (European Commision : ”Guidance Document No 1. Economics and theEnvironment – The Implementation Challenge of the Water Framework Directive”2003. p. 189.)

Svar

Den nærmere fremgangsmåde ved udpegning af stærkt modificerede vandområderer bl.a. beskrevet i EU’s vejledning om udpegning af kunstige og stærktmodificerede vandområder (Guidance Document No 4, Identification andDesignation of Heavily Modified and Artificial Water Bodies (2003)). I dennevejledning er det præciseret, at det er op til de enkelte medlemsstater, om de vilbenytte muligheden for at udpege et vandområde som stærkt modificeret, jf.vejledningen, side 36 og 68.I EU’s vejledning om de økonomiske vurderinger i vandplanerne (GuidanceDocument No 1, Economics and the Environment – The ImplementationChallenge of the Water Framework Directive), side 189, specificeres, at hvis etvandområde skal udpeges som stærkt modificeret, bør der foretages en vurderingaf sammenhængen mellem nyttevirkningerne af indsatsen og omkostningerneforbundet hermed, jf. også side 193 i samme vejledning. Denneproportionalitetsvurdering bør senest foretages ved fastsættelse af indsatser ivandplanernes indsatsprogram.Jeg kan herved oplyse, at den tidligere regering i forbindelse med forberedelsen afde danske vandplaner har foretaget omfattende økonomiskekonsekvensvurderinger af virkemidlerne. Disse er foregået i regi af bl.a.virkemiddeludvalgene I og II og Grøn Vækst i tværministerielle udvalg. Det er hervurderet, at ændret vedligeholdelse af vandløb er et omkostningseffektivtvirkemiddel til forbedring af de fysiske forhold. De økonomiske konsekvenserMiljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
fremgår af vandplanernes indsatsprogram. Indsatsprogrammet og de økonomiskekonsekvenser forbundet hermed har været i offentlig høring i 6 mdr.Jeg kan i øvrigt oplyse, at udgangspunktet i vandrammedirektivet er, at allevandområder skal opnå en god tilstand. Dette udgangspunkt omfatter ogsåvandløb, der har undergået fysiske ændringer som følge af menneskelig aktivitet.Kun hvis en konkret vurdering viser, at den nødvendige indsats for at opnå godtilstand vil have en betydelig negativ indvirkning på f.eks. bebyggede arealer,miljøet generelt eller den landbrugsmæssige dræning, og at målet ikke kan nåsmed andre midler, fordi det enten ikke er teknisk muligt eller uforholdsmæssigtfor dyrt, er der mulighed for at karakterisere et vandområde som stærktmodificeret.På baggrund af rådgivning fra Aarhus Universitet har Naturstyrelsen overordnetvurderet, at det generelt er muligt at opnå miljømålet god tilstand ved ændretvedligeholdelse eller restaurering, uden at det vil have en betydelig negativindvirkning på den landbrugsmæssige dræning eller miljøet generelt.Der er derfor ikke generelt grundlag for at udpege vandløb som stærkt modificeretalene med den begrundelse, at der drænes til vandløbet.Konkret vil der imidlertid kunne indhentes viden om eventuelle lokale, utilsigtedeøkonomiske og faglige konsekvenser og mulige kompensationskrav. Dette vil igivet fald ske i forbindelse med kommunernes konkrete konsekvensvurdering ogden efterfølgende statslige godkendelse af indsatserne efter vandløbsloven. Detfremgår imidlertid ikke af ovennævnte vejledning nr. 1., side 189, atmedlemsstaterne forud for vedtagelsen af vandplanerne skal gennemføre den formfor detaljerede konsekvensvurderinger, som kommunerne skal foretage iforbindelse med den konkrete udmøntning af indsatserne.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Kammeradvokaten har vurderet, at denproportionalitetsvurdering, som lå til grund for de nu underkendte vandplaner, ogsom vil skulle kvalificeres yderligere af kommunerne i forbindelse med denkonkrete udmøntning af indsatserne, ikke er i uoverensstemmelse med hverkenEU’s vejledning nr. 1, side 189, eller vandrammedirektivets bestemmelser omkarakterisering af vandområder som stærkt modificerede.Det kan i øvrigt afslutningsvist bemærkes, at EU’s vejledninger alene er vejledendeog ikke er juridisk bindende ved fortolkning af vandrammedirektivet.
Ida Auken
/
Helle Pilsgaard
2