Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1219294_0001.png
1219294_0002.png
1219294_0003.png
1219294_0004.png
1219294_0005.png

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Enheden for EU og internationale forhold/JWPDen 22. februar 2013

Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

onsdag den 20. februar 2013

Samrådsspørgsmål V:

"Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden for

rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25.-26. februar 2013 samt eventuelle sager,

hvortil der søges mandat i Europaudvalget."

[Det talte ord gælder]

TALEPUNKT

- Jeg forelægger alle sager på dagsordenen til oriente-ring.

Punkter til orientering

1.-4 Landbrugsreformen

- Jeg vil tage de 4 punkter om landbrugsreformen sam-let. Som I ved blev der på topmødet den 7.-8. februarindgået en aftale om EU’s fremtidige budget. Aftalenskal efterfølgende godkendes af Europa-Parlamentet.- Aftalen lægger budgetrammerne for perioden 2014-2020, og det betyder, at vi nu kan komme videre medlandbrugsreformen. Aftalen medfører en reduktion aflandbrugsbudgettet, og der gives mulighed for atoverføre midler mellem de 2 søjler i landbrugspolitik-1/5
ken. Det kan jeg se, at der er stillet samrådsspørgsmålom, så det vender vi tilbage til.- På rådsmødet vil det irske formandskab fokusere på 2af reformforslagene: Det om direkte støtte og det omden horisontale forordning om finansiering. Målet erat afklare yderligere emner, så det bliver realistisk atnå frem til en generel indstilling i Rådet i marts.- På forslaget om direkte støtte lægges der op til endrøftelse af intern omfordeling. Formandskabet læg-ger op til en model, der svarer til den såkaldte ”irskemodel”. Det vil betyde en langt mindre omfordelingmellem landmændene i Danmark, hvilket vi aktivtstøtter fra dansk side.
- På forslaget om den horisontale forordning om finan-siering af landbrugspolitikken lægger formandskabetop til at drøfte offentliggørelse af støttemodtagere.Det støtter vi aktivt fra dansk side. Vi synes, at det ervigtigt med størst mulig åbenhed.- På rådsmødet her i februar forsøger formandskabet atafklare en række udestående spørgsmål. Men det erklart, at der stadig udestår en del arbejde især på tek-sten om de grønne krav, hvis vi skal nå til enighed iRådet i marts om en generel indstilling. Derefter kanvi så starte forhandlingerne med Europa-Parlamentet.- De to andre forslag om markedsordningen og landdi-striktspolitikken vil ikke blive drøftet på rådsmødet.2/5

5. Fiskerireformen – grundforordningen

- Fiskerireformen er også på dagsordenen. Under danskformandskab opnåede Rådet en generel indstilling omgrundforordningen. Der var enighed om, at der varenkelte udestående elementer, som man skulle fort-sætte drøftelserne af. Det drejer sig om specifikkeelementer i forhold til udsmidsforbuddet, herunderden præcise tidsplan, samt procedureregler for gen-nemførelse af miljøforpligtelser.- Det irske formandskab lægger nu op til, at vi pårådsmødet får de sidste ting på plads, så forhandlin-gerne med Europa-Parlamentet snart kan gå i gang.Min fornemmelse er, at der siden juni 2012 er blevetendnu større opbakning i Rådet til den danske for-mandskabstekst. Det er meget positivt.- Men formandskabet og visse medlemsstater forsøgerdog samtidig på visse punkter at lempe udsmidsfor-buddet, herunder at inkludere yderligere undtagelser.Det er selvfølgelig ikke en retning, vi ønsker at gå.- Europa-Parlamentet er generelt ambitiøse og progres-sive i forhold til at sikre et bæredygtigt fiskeri, og de-res ændringsforslag trækker også klart i den rigtigeretning.- I forhold til udsmidsforbuddet er Europa-Parlamentetgenerelt på linje med Rådets generelle indstilling.Parlamentet lægger dog op til en hurtigere gennemfø-3/5
relse end Rådet, således at udsmidsforbuddet skalgennemføres med specifikke startdatoer for forskelli-ge fiskerier i perioden 2014-2017 – dog er der to årmellem første og andet trin.- Med hensyn til implementering af miljøforpligtelser –som for eksempel NATURA 2000 og Havstrategidi-rektivet – foreslår Europa-Parlamentet, at forpligtel-serne gennemføres som nationale regler. Det er minopfattelse, at det er bedre at holde fast i Rådets gene-relle indstilling. Det indebærer, at forpligtelsernegennemføres som EU-regler efter en grundig regionalkoordinationsproces. Nationale regler vil i øvrigt og-så kunne resultere i problemer med kontrollen.- Jeg forventer, at forhandlingerne på rådsmødet blivervanskelige, men jeg håber bestemt, at vi kan bliveenige om en generel indstilling på rådsmødet, så vikan komme i gang med forhandlingerne med Europa-Parlamentet.

6. Fiskeriprotokol med Marokko

- Kommissionen vil på rådsmødet orientere om status iforhandlingerne om en ny fiskeriprotokol til fiskeri-partnerskabsaftalen mellem EU og Marokko. Der fo-religger endnu ikke en aftale om en ny fiskeriproto-kol. Indtil videre har der været 5 forhandlingsrunder,og 6. runde forventes afholdt snarest.- Vi er meget opmærksomme på, at Kommissionen skalfølge det forhandlingsmandat, som Rådet har vedta-4/5
get. Det gælder ikke mindst i forhold til overholdelseaf menneskerettigheder og demokratiske principper.Marokko skal opfylde sine internationale forpligtel-ser, og det er afgørende, at en ny fiskeriprotokol vilvære til gavn for lokalbefolkningen i Vestsahara.- Vi stiller også krav til, at den nye protokol skal sikreet bæredygtigt fiskeri, det vil blandt andet sige, at fi-skeriet alene foregår på et overskud af fiskeriressour-cer samt forbedret bestandsrådgivning og styrkelse afkontrollen.

7. Tilpasning af honning-direktivet

- Forslaget om tilpasning af honningdirektivet har tilformål at præcisere, at pollen er en naturlig bestand-del af honning og ikke en ingrediens. Fra dansk sidestøtter vi forslaget.

Siden sidst

- Under siden sidst vil jeg nævne, at spørgsmålet omsvindel med hestekød ikke er et egentligt punkt pådagsordenen for rådsmødet, men det kommer op un-der eventuelt. Det europæiske Rapid Alert system hargenerelt spillet en vigtig rolle i at opklare svindlen.Det er en vanskelig sag, hvor vi fra dansk side støtterKommissionens bestræbelser på en fælles kontrolind-sats i EU. Det er helt uacceptabelt med svindel medhestekød, og vi skal det til livs. Derfor igangsatte jegogså ekstra kontrol i Danmark, og nu vil vi følge denfælles plan for at styrke kontrollen i Europa.5/5
-