Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 22. februar 2013Sagsnr.: 18977Dok.nr.: 499094
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 30. januar 2013stillet følgende spørgsmål nr. 168 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålene erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål 168:
”Ifølge den europæiske revisionsret samt Greenpeace rapporten "Skattekroner misbrugti trawlfiskeriet" er den samlede kapacitet i den danske fiskeriflåde steget som følge afden danske implementering af Rådets forordning Nr. 744/2008 fra 5.742 bt til 6.639 bt.Mener ministeren, at det er rimeligt og en fornuftig brug af fiskerifondsmidler, at EU-støttemidler i 2008 og 2009 blev brugt til at øge fiskeriflådens kapacitet, når Danmark i2007 brugte 240 millioner kr. på ophugning af danske fartøjer for at få en "bedre balan-ce mellem fiskernes fangstmuligheder og antallet af fiskerfartøjer", jf. pressemeddelel-sen ”Danmark hugger fartøjer op for 240 mio. kroner fra 20. juli 2006” fra Fødevaremi-nisteriet?”Svar:
Den danske implementering af forordning 744/2008 omfattede tilskud til moderniseringog ophugning af fiskerfartøjer samt energisyn og rådgivning om energibesparelser forfiskerfartøjer, jf. min besvarelse af spørgsmål 166.Ved gennemførelsen i Danmark af forordning nr. 744/2008 blev der ikke givet tilskud tilny kapacitet i fiskerflåden. Derimod blev kapaciteten som et led i ordningen reduceretmed 5.006 BT/13.921 kW, som permanent blev taget ud af fiskerflåden. I det omfangder blev tilført ny kapacitet ved nybyggede eller importerede fartøjer, skete det inden forrammerne af reglerne om kapacitet i fiskerflåden, som indebærer, at der kun kan indsæt-tes ny kapacitet, hvis der udtages kapacitet af mindst samme størrelse.De tal for kapaciteten, der nævnes i spørgsmålet, stammer fra Revisionsrettens særberet-ning nr. 12 fra 2011, hvor de fremkommer ved at sammenligne kapaciteten for fartøjer iden såkaldte flådetilpasningsplan (5.742,3 BT) med alle fartøjerne i omstrukturerings-planerne, efter at disse var gennemført (6.639,4 BT). Revisionsretten når således fremtil, at der er sket en forøgelse på 897 BT. Dog tager Revisionsrettens beregning ikkehøjde for den reduktion af kapacitet, der var sket ved annullering af kapacitetsrettighe-
der. Ligeledes afspejles det ikke i opgørelsen, at nogle af de ”nye” fartøjer i forvejen varregistreret og derfor ikke forøgede kapaciteten i fiskerflåden.Kommissionen fastholder i sine bemærkninger til beretningen, at der ikke er tale om enkapacitetsforøgelse, hvis der tages hensyn til den kapacitet, der er taget ud for at kunneopnå tilladelse til at bygge eller importere fartøjer.
Mette Gjerskov
/Sofie Grønbek Jørgensen
2