Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 22. februar 2013Sagsnr.: 18977Dok.nr.: 499103
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 30. januar 2013stillet følgende spørgsmål nr. 167 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålene erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål 167:
”I rapporten "Skattekroner misbrugt i trawlfiskeriet" udgivet af Greenpeace november2012 fremgår det, at som følge af den danske implementering af Rådets forordning nr.744/2008 er der givet støtte til installationer ombord på 62 fartøjer, der øgede dissestrækkraft med op til 75 pct. og dermed en forøget fiskerikapacitet, selvom det i følgeEU-regler ikke er tilladt at give EU-støttemidler til at øge fiskerikapaciteten. Vil mini-steren oplyse, om der som led i den danske implementering af Rådets forordning nr.744/2008 blev givet EU støttemidler til installationer, der øgede 62 fartøjers trækkraftog dermed disses fiskerikapacitet?”Svar:
Den danske implementering af Rådets forordning nr. 744/2008 skete ved bekendtgørelsenr. 321 af 27. april 2009 om tilskud til fremme af energieffektiviteten i erhvervsfiskerietog i akvakultursektoren og bekendtgørelse nr. 399 af 26. maj 2009 om tilskud til om-strukturering af erhvervsfiskeriet.De projekter, der blev givet tilskud til, omfattede investeringer i modernisering af 90fartøjer med henblik på bedre energieffektivitet. Der er ikke foretaget en detaljeret opgø-relse af, hvor mange af disse der har medført en forøget trækkraft, men ud fra en skøns-mæssig gennemgang vedrørte ca.60 af de 90 projekter skrueblade, skruedyse og gear,hvilket først og fremmest giver en bedre brændstofudnyttelse ved en uændret motoref-fekt, men også forøger trækkraften.Det må således sluttes, at der blev ydet tilskud til investeringer, som kan antages at for-øge trækkraften på ca. 60 fartøjer. Selv om et fiskerfartøjs trækkraft forøges, kan det dog
ikke umiddelbart antages, at det er i stand til at fiske med større redskaber og dermedforøge sin kapacitet.Der foreligger ikke nogen opgørelse af, om de pågældende fartøjer har forøget deresfiskerikapacitet. I den danske gennemførelse af forordningen, der fastlægger tilskudsmu-lighederne, har det indtil 2011 været lagt til grund, at disse tilskudsmuligheder ikke hav-de en direkte effekt på fiskefartøjernes”fiskerikapacitet”, når der ikke var tale om enforøget kapacitet målt i tonnage og motorkraft, og når der ikke var tale om at udvidefartøjets lastrum.Kommissionen præciserede i 2011 sin opfattelse af reglerne, herunder at ”fiskerikapaci-tet” skal forstås som ”evne til at fange fisk”, men der er ikke fastlagt nogen metode til atmåle dette.Efterfølgende er proceduren tilpasset, så der nu sker en konkret vurdering isamarbejde med en fiskerikontrollør i alle sager, hvor det skønnes, at der kan være envirkning på evnen til at fange fisk.Det bemærkes i øvrigt, at det er min holdning, at denne type ordninger ikke er hensigts-mæssige i bestræbelserne på at opnå et bæredygtigt fiskeri.
Mette Gjerskov
/Sofie Grønbek Jørgensen
2