Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1214432_0001.png
1214432_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 12. februar 2013Sagsnr.: 18976Dok.nr.: 490018
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 14. januar 2013stillet følgende spørgsmål nr. 135 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra René Christensen (DF).

Spørgsmål 135:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/1-13 fra Morten Jakobsen,Horsens, vedrørende forlig om veterinærområdet, jf. FLF alm. del - bilag 111.”

Svar:

Det er med vedtagelsen af veterinærforlig II besluttet, at den nuværendebevillingsfinansierede dyrevelfærdskontrol samt en udvidelse af kontrollen skalfinansieres af erhvervet. Desuden videreføres allerede gebyrfinansierede aktiviteter fraveterinærforlig I til veterinærforlig II.Med veterinærforlig I, som blev vedtaget i 2008, blev der indsat en takst til dækning afudgifterne i forbindelse med dyrevelfærdsrejseholdets tematiserede kontroller. Der harsåledes i perioden 2010-2012 årligt været opkrævet 108 kr., henhv. 109 og 111 kr. pr.besætning med mindst 10 dyr. (afgiften for 2012 opkræves dog først bagud i foråret2013). Med veterinærforlig II opkræves der fra 2013 en årlig afgift på 873 kr. pr.besætning med mindst 10 dyr registreret i CHR.At opkræve et enslydende gebyr for alle besætninger kan simpelt administreres ud fraeksisterende data i CHR. Hvis opkrævningen af gebyret skal tage udgangspunkt idyreart eller antallet af dyr i besætningerne, vil dette derimod medføre betragteligt øgetadministration, og dermed også øgede omkostninger. Omkostninger der vil skullefinansieres af erhvervet.En model, hvor der afregnes efter timeforbrug i de konkrete besætninger, vil ligeledesvære administrativt omkostningstung. Dette vil endvidere være uhensigtsmæssigt iforhold til et risikobaseret kontrolkoncept, der bygger på kampagnekontroller og
stikprøvekontrol. Den samlede omkostning ved kontrollen vil således ved en sådanmodel blive lagt ud på de besætninger, som tilfældigvis omfattes af en stikprøvekontrol.Det vil ikke være rimeligt, at disse tilfældigt udvalgte producenter skal bære de samledeomkostninger for en kontrol, der skal fremme bedre dyrevelfærd i erhvervet som helhed.
Mette Gjerskov
/Theis Bødker Jensen
2