Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 18. januar 2013Sagsnr.: 18521Dok.nr.: 480640
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 17. december2012 stillet følgende spørgsmål nr. 112 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra René Christensen (DF).Spørgsmål 112:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan der sikres en gennemsigtighed ifødevarekæden således, at forbrugeren ikke risikere at købe et færdigt eller forarbejdetproduktet hos en forhandler med en god hygiejne og en ”glad smiley”, men hvorproduktet tidligere i kæden har været helt eller delvist forarbejdet hos en producent meddårlig hygiejne og en ”utilfreds smiley”.”Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende, hvortil jegkan henholde mig:”I smiley-ordningen offentliggøres kontrolresultaterne for alle danskefødevarevirksomheder. Det gælder både engros- og detailvirksomheder. Dette giver i sigselv en meget høj grad af gennemsigtighed i fødevarekæden. Den enkelte virksomhedbliver stikprøvevist kontrolleret for de forhold, som denne virksomhed er ansvarlig for,og det er resultatet heraf, der afspejles i smileyen.Ét af elementerne i fødevarekontrollen er at påse, at virksomhederne har de nødvendigeprocedurer, herunder modtagekontrol, til at sikre, at varerne er i orden. Dette gælder,uanset om det er en ekstern leverandør eller en anden virksomhed inden for sammekæde.Hvis en virksomhed får kendskab til, at en leverandør har problemer med f.eks.hygiejnen, er det den pågældende virksomheds ansvar at sikre, at det ikke giveranledning til problemer med de varer, som modtages fra den pågældende leverandør.
Samtidig vil det i praksis næppe være muligt på en hensigtsmæssig måde at fastlægge,hvornår en detailvirksomhed skulle være forpligtet til at oplyse kunderne om dårligekontrolresultater fra en leverandør. Det vil bl.a. være besværliggjort af, at det vil skulleafklares, hvornår en leverandør er del af en kæde, hvilken type fødevarevirksomhederder er afsender, om produkterne er forarbejdede eller uforarbejdede mv.Endelig vil der være den udfordring, at ændringen kun vil kunne omfatte danskekontrolresultater, da kontrolresultater fra udlandet som udgangspunkt ikke vil væretilgængelige. Der vil således ikke blive givet samme informationer, hvis der har værethygiejneproblemer hos en engrosvirksomhed beliggende i et andet EU-land.Det er derfor Fødevarestyrelsens vurdering, at der ikke ud fra forbrugerhensyn er behovfor yderligere tiltag vedrørende offentliggørelse. Dette også ud fra den betragtning, atdet vil være forbundet med væsentlige omkostninger for både myndigheder ogvirksomhederne.”Selvom jeg anerkender problemstillingen, kan det således konstateres at der ikke findesnemmere løsninger. Jeg vil tage initiativ til at sagen drøftes på næste møde ifødevareforligskredsen.
Mette Gjerskov
/Jonas Lund Mathisen
2