Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1206225_0001.png
1206225_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 18. januar 2013Sagsnr.: 18503Dok.nr.: 477628
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 14. december2012 stillet følgende spørgsmål nr. 102 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra René Christensen (DF).

Spørgsmål 102:

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan og hvem der sikrer håndhævelse af reglerneom annoncering af mærket "Lurpak" i annoncer for smør og produktet "Lurpaksmørbart" jf. f.eks. annonce fra Bilka for perioden 9.-15. december 2012.”

Svar:

I fødevareforordningen1er der fastsat et generelt forbud mod vildledende markedsføringaf fødevarer. Forbuddet håndhæves af Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen kontrollereroverholdelsen af forbuddet blandt andet i forbindelse med kontrolbesøg, årligekontrolkampagner og ved opfølgning på forbrugeranmeldelser af vildledning.For så vidt angår markedsføringen af det konkrete produkt "Lurpak smørbar" harFødevarestyrelsen, ved afgørelse af 5. oktober 2007, afgjort, at mærkningen og ArlaFoods markedsføring af "LURPAK smørbar" ikke er vildledende med hensyn til omforbrugerne tror, at der er tale om smør. Af afgørelsen fremgår det blandt andet, atmange forbrugere forbinder Lurmærket med smør, men at det samtidig er vurderet, atArla Foods har taget højde for dette ved markedsføringen af ”Lurpak Smørbar”. Der erfor eksempel anvendt en emballage til ”Lurpak Smørbar”, som er forskellig fraemballagen til ”Lurpak Smør”. Det står angivet på låget, at der er tale om etblandingsprodukt og det forklares ydermere på bagsiden af emballagen, hvad etblandingsprodukt er.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelleprincipper og krav til fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed, artikel 16.1
Margarine Foreningen har indbragt Fødevarestyrelsens afgørelse for Østre Landsret.Landsretten har afvist søgsmålet med henvisning til, at foreningen ikke harsøgsmålskompetence i sagen. Spørgsmålet om søgsmålskompetence har MargarineForeningen anket til Højesteret, som endnu ikke har taget stilling til sagen.Forvaltningen og den konkrete brug af Lurmærkerne varetages af Mejeriforeningen.Mejeriforeningens afgørelser i tilfælde af uenighed om brug af mærkerne kan påklagestil Landbrug & Fødevarer. Fødevareministeriet har således ikke indflydelse påregelsættet for brug af Lurmærkerne.
Mette Gjerskov
/Caroline D. Nordentoft
2