Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1220858_0001.png
1220858_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af5. februar 2013 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 91 (Alm. del)Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på spm. 7 til FIV (alm. del) (2012-13)oplyse antallet af uddannelser, som de danske universiteter har lukket samt oplyse,hvor stor en del af disse, der er blevet lukket som resultat af, at universiteterne harskønnet, at uddannelserne ikke havde ”den fornødne kvalitet eller berettigelse iforhold til arbejdsmarkedet”. Tallene bedes oplyst for de senest fem tilgængelige åropgjort per universitet.SvarUniversiteterne har ud fra egen vurdering mulighed for at lukke en uddannelse.Dette sker med en orientering af ministeriet. De seneste fem år ser statistikken forlukninger per universitet ud som følger:UniversitetKøbenhavns UniversitetAarhus UniversitetSyddansk UniversitetAalborg UniversitetRoskilde UniversitetCopenhagen BusinessSchoolDanmarks Tekniske Uni-versitetIT-Universitetet2008200941120101201121252201232222116*

28. februar 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/002476-04
2221
21
Bemærk: Ministeriet har indført en ny registreringsmetode for lukninger af uddannelser i 2010. Talle-ne fra før 2010 er derfor ikke nødvendigvis dækkende.*DTU afskaffede cand.scient.techn.-titlen i 2012.
Universiteterne har ikke pligt til at begrunde lukning af uddannelser, der kan derforikke siges noget om evt. sammenhæng til arbejdsmarkedssituationen for dimitten-der. Ofte vil begrundelsen være enten manglende søgning til uddannelsen elleromlægning af uddannelsesudbuddet.
Side1/2
Akkrediteringssystemet blev indført i 2007 blandt andet for at sikre, at universite-terne aktivt arbejder på at sikre uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans. I periodener der ikke givet afslag på akkreditering af eksisterende uddannelser, men 74 eksi-sterende uddannelser er blevet betinget akkrediteret ud af et samlet antal på 539.Det betyder, at universiteterne har fået en henstilling om, inden for en given perio-de at rette op på kvalitetsmæssige mangler i uddannelsen. 11 uddannelser, svarendetil 15 pct. af de betingede akkrediteringer, er givet på baggrund af forhold relaterettil uddannelsens relevans for arbejdsmarkedet.Uddannelser med en betinget akkreditering skal genakkrediteres efter en aftalt pe-riode, hvor det undersøges, om der er rettet op på de problematiske forhold. Hvisdet ikke er tilfældet, vil uddannelsen få afslag på akkreditering, hvorefter der kanblive tale om lukning.Indførelsen af det nye akkrediteringssystem, baseret på institutionsakkreditering,forventes af fremme institutionernes løbende fokus på de enkelte uddannelsersrelevans, da manglende fokus på dimittendernes jobsituation på enkelte uddannel-ser fremover vil kunne føre til, at hele institutionens ansøgning om institutionsak-kreditering ikke bliver godkendt.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2