Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 1. februar 2013 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 90Er ministeren enig i resultatet af de beregninger ministeren nævner i sit svar påspørgsmål 129 til FIV (2011-12):”Arbejdsmarkedskommissionens DREAM beregninger fra 2009 viser, at hvis destuderende kom ca. tre måneder hurtigere i gang med en kompetencegivende ud-dannelse, ville det give en permanent årlig forbedring af de offentlige finanser påca. 1 mia. kr.Samtidig viser Arbejdsmarkedskommissionens DREAM beregning om hurtigereigennem, at hvis de studerende havde ét år hurtigere gennemførelse, ville det giveen permanent årlig forbedring af holdbarheden af de offentlige finanser på 5,2 mia.kr. (2009-priser) svarende til 0,29 pct. af BNP.”SvarDe i spørgsmålet nævnte resultater henviser til to forskellige beregninger, der beg-ge blev foretaget af DREAM-gruppen for Arbejdsmarkedskommissionen i 2009,men som bygger på forskellige beregningsforudsætninger.Arbejdsmarkedskommissionen fik i 2009 foretaget to alternative beregninger påDREAM-modellen af de samfundsmæssige konsekvenser af tidligere studiegen-nemførelse, jf. boks 9.2 s. 233 iVelfærd kræver arbejde,Arbejdsmarkedskommis-sionen, august 2009 samtSamfundsøkonomiske konsekvenser af hurtigere studie-gennemførelse og studiestart - En analyse foretaget for Arbejdsmarkedskommissi-onen,DREAM, august 2009.I den ene alternative beregning analyseredes effekterne af enfremrykning af detgennemsnitlige starttidspunktfor kompetencegivende uddannelse med ét år, menunder antagelse om uændret studieadfærd i øvrigt. Dette scenarie indebar en for-bedring af den finanspolitiske holdbarhed på 0,23 pct. af BNP svarende til 4,1 mia.kr. årligt opgjort i 2009-niveau. Under antagelse om linearitet i effekterne i denneberegning kan effekten af en fremrykning af det gennemsnitlige starttidspunkt forkompetencegivende uddannelsemed 3 måneder skønnes til cirka en fjerdedel afovennævnte effekt – dvs. en forbedring af den finanspolitiske holdbarhed på knap0,06 pct. af BNP svarende til godt 1 mia. kr. årligt opgjort i 2009-niveau.
1.mart 2013Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/002177-03
Side1/2
I den anden alternative beregning analyseredes effekterne af enændring i studiead-færden, som ville indebære, at kompetencegivende uddannelser (erhvervsuddan-nelser og videregående uddannelser) gennemførtes ét år hurtigere,men underantagelse om uændret starttidspunkt. Dette scenarie indebar en forbedring af denfinanspolitiske holdbarhed på 0,29 pct. af BNP svarende til 5,2 mia. kr. årligt op-gjort i 2009-niveau. Effekten i det sidste scenarie er større, fordi scenariet medhurtigere studiegennemførelse indebærer en ret betydelig reduktion i antallet afstuderende, mens der i scenariet med fremrykning af starttidspunktet for kompe-tencegivende uddannelser ikke er tale om en ændring i antallet af studerende pålang sigt, idet studieadfærden i øvrigt som nævnt antages uændret.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2