Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1214757_0001.png
1214757_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 17. januar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 75 (Alm. del)Vil ministeren oplyse udvalget om aktuelle (digitale) fjernuddannelsesinitiativerogoplyse om ministerens evt. planer for yderligere udvikling og udbredelse affjer-nuddannelse på forskellige områder og niveauer fremover?SvarUdvikling og brug af fjernundervisningsaktiviteter er vidt udbredt på det videregå-ende uddannelsesområde.Det er uddannelsesinstitutionerne, der vurderer, hvor det kan være relevant at haveet uddannelsesudbud, der også omfatter fjernundervisning. Således kan en del ordi-nære grunduddannelser og en lang række efter- og videreuddannelser gennemføressom fjernundervisningsforløb.Uddannelserne til bioanalytiker, ergoterapeut, ernæring og sundhed, fysioterapeut,leisure management, lærer, pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske samt ma-skinmester og skibsfører er eksempler på uddannelser, der udbydes som E-læring.Som et konkret eksempel på et nyere initiativ, der fremmer brugen af fjernunder-visning som led i uddannelsespraktik kan nævnes et projekt ved sygeplejerskeud-dannelsen på VIA University College. Til brug for sygeplejerskestuderende harVIA UC sammen med samarbejdspartnere, herunder Det Nationale Videncenter fore-læring udviklet en E-portfolio på sygeplejerskeuddannelsen. Projektet giver stu-derende mulighed for, at de studerende i klinikforløb kan arbejde med e-læringsmateriale, der understøtter refleksion over læring i praksis.På universitetsområdet er der særlig efterspørgsel på fjernundervisning i forbindel-se med efter- og videreuddannelse, fx kan HD-studiet og en række masteruddan-nelser følges via fjernundervisning. Erfaringerne fra universitetsområdet viser des-uden, at universiteterne arbejder strategisk på at integrere IKTbredt i uddannelsernemed henblik på at forbedre og udvikle undervisningskvaliteten, bl.a. ved at øge deinnovative elementer i undervisningen igennem brugen af IKT.Regeringen ønsker at understøtte udbredelse af fjerundervisningsinitiativer og ud-vikling af IKT i undervisningen i øvrigt og har søgt at fremme denne udvikling

12. februar 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/001078-04
Side1/2
bl.a. ved at sætte fokus herpå i vækstplanen for det blå Danmark fra december2012.Det fremgår af vækstplanen, at regeringen vil arbejde for, at flere maritime offi-cersuddannelser fremover kan gennemføres som helt eller delvist fjernundervis-ningsstudie, så videreuddannelsesmulighederne forbedres for personer i beskæfti-gelse og personer, som arbejder til søs. Det er derfor forventningen, at der vil bliveudviklet flere maritime fjernundervisningstilbud i de kommende år.Styrelsen for Universiteter og Internationalisering gennemfører i 2012-13 tilsyns-møder på alle landets universiteter. På disse møder drøftes det med ledelsen, hvor-dan man på institutionen arbejder med digitalisering. Baggrunden er, at universite-terne til gengæld for flerårlig budgetstabilitet er blevet pålagt at intensivere arbej-det på området som led i regeringens mål om at højne kvaliteten i de videregåendeuddannelser. Fokus er på udvikling af digitalisering, hvor det kan understøtteforskning og forskningsbaseret undervisning, samt udvikling af digitale stedprøverog e-læring.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2