Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1215303_0001.png
1215303_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 17. januar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 74 (Alm. del)Ministeren bedes kommentere lektor Poul Søren Kjærgaards og fhv. lærerHans Walmars oplæg til en basissproguddannelse i tysk og i fransk i Syddanmark,hvor universitet, handelshøjskole,seminarier, lærerhøjskole, amtscentral mv. sam-men skulle kunne etablere en ny sprogundervisningsinstitution med fælles basisud-dannelse/linjefag i de to sprog evt. med mulighed for at kunne forsætte med enoverbygningmed bifag mv., alt set som en mulig bæredygtig løsning på det aktuellenæsten totale bortfald af uddannelsesmuligheder i tysk og fransk på uddannelse-sinstitutioneri Syddanmark, jf. FIV alm. del – bilag 73 og 74Svar

14. februar 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/001072-04
Fremmedsprogsområdet er under pres i Danmark. Et vigende optag af studerendeog et højt frafald på en række sproguddannelser kalder på handling. Derfor arbejderregeringen aktivt for at styrke sprogfagene i hele uddannelsessystemet, og vi er igang med at implementere en række af de anbefalinger, som et sprogudvalg nedsataf den tidligere regering, kom med i 2011.Poul Søren Kjærgaard og Hans Walmar anbefaler i deres oplæg et øget samarbejdemellem uddannelsesinstitutioner for herigennem at styrke sproguddannelsernesrelevans og attraktivitet.At samarbejde er vejen frem, er jeg meget enig i, men jeg mener også, at uddannel-serne bør forankres i eksisterende faglige miljøer. Et styrket samarbejde mellemuddannelsesinstitutionerne på fremmedsprogsområdet giver institutionerne bedremuligheder for at opretholde stærke faglige læringsmiljøer med et vist volumen.Samtidig kan et øget samarbejde være med til at fastholde de studerende på uddan-nelserne, så færre falder fra.Uddannelsesinstitutionerne over hele landet er alleredegodt i gang – og mere samarbejde er på vej. Universiteterne samarbejder på tværsom udbud af sproguddannelser, og i flere tilfælde er der etableret samarbejdemel-lem et universitet og en professionshøjskole.Det er en klar intention bag den politiske aftale om den nye læreruddannelse, atsprogfagene skal styrkes. Den ny læreruddannelses modulopbygning giver mulig-hed for tværfaglige moduler i fx fremmedsprogsdidaktik, ligesom der skabes mu-Side1/2
lighed for at uddanne sig til tresprogslærer, således som sprogudvalget anbefalede i2011.Moduliseringengiver desuden øget muligheder for, at professionshøjskolerne oguniversiteterne kan samarbejde om fag, som oplever lav søgning eksempelvisfransk og tysk, og det bliver nemmere for lærerstuderende at tage på udvekslings-ophold som led i deres studium. Samtidig sikrer aftalen, at fag som tysk og franskvil kunne få mere plads i uddannelsen end i dag.Som aktuel opfølgning på sprogudvalgets anbefalinger, kan jeg desuden oplyse, atDanmark fra 1. januar 2013 er blevet medlem af det Europæiske Center for Moder-ne Sprog under Europarådet. Medlemskabet er til gavn for hele uddannelsessekto-ren, idet Danmark og vores uddannelsesinstitutioner nu har adgang til centrets eks-pertise og dets mange aktiviteter inden for fremmedsprogsområdet.Afslutningsvis vil jeg nævne, at en styrkelse af fremmedsprog indgår i regeringenskommende internationaliseringsstrategi for de videregående uddannelser.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2