Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 15. januar 2013 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 61 (Alm. del)Ministeren bedes redegøre for de nuværende regler for, hvornår en studerende påhhv. professionsbacheloruddannelser, bacheloruddannelser og kandidatuddannelserkan tage flere ECTS-point på ét semester end 30 ECTS-point. Herunder bedes mi-nisteren redegøre for, i hvilket omfang muligheden i dag benyttes, samt hvor storen andel af studerende på hhv. professionsbacheloruddannelser, bacheloruddannel-ser og kandidatuddannelser får hvert semester lov til at tage mere end 30 ECTS-point.Svar
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/000858-04
Professionsbacheloruddannelser udbydes efter reglerne i lov om erhvervsakademi-uddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 882 af 8.august 2011 (LEP-loven), med tilhørende rammebekendtgørelse, jf. bekendtgørelsenr. 636 af 29. juni 2009 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbachelor-uddannelser, og en bekendtgørelse for hver uddannelse. Dog er uddannelserne tillærer i folkeskolen og til pædagog omfattet af hver sin uddannelseslov med tilhø-rende uddannelsesbekendtgørelse (for læreruddannelsens vedkommende indtilsommeren 2013). Professionsbacheloruddannelser er heltidsuddannelser på 180,210 eller 240 ECTS-point, hvor 60 ECTS-point svarer til 1 års heltidsstudier.Antallet af ECTS-point for den enkelte uddannelse skal lægges til grund for uddan-nelsesinstitutionernes planlægning og tilrettelæggelse af uddannelserne, herunderfagenes tidsmæssige placering. Uddannelsesinstitutionerne modtager statstilskud tiluddannelserne svarende til den enkelte uddannelses ECTS-point i takt med, at destuderende gennemfører uddannelsen. Uddannelsesinstitutionen kan dog kun fåtilskud til 60 ECTS-point pr. studerende pr. år.LEP-loven med tilhørende uddannelsesbekendtgørelser hindrer ikke, at uddannel-serne kan gennemføres på kortere tid end de normerede ECTS-point. Dette afhæn-ger alene af de regler, uddannelsesinstitutionen fastsætter i studieordningen. Vedfastsættelse af reglerne skal uddannelsesinstitutionen sikre den faglige progressioni uddannelsen.
Side1/2
I henhold til universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 652 af 24. juni 2012, kanuniversiteterne som forskningsbaserede heltidsuddannelser udbyde bacheloruddan-nelser på 180 ECTS-point og kandidatuddannelser på 120 ECTS-point, hvor 60ECTS-point svarer til 1 års heltidsstudier.Ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser kan undtagelsesvis fravige de nævnte normeringer, nårsærlige forhold betinger dette. Således er eksempelvis kandidatuddannelsen i medi-cin normeret til 180 ECTS-point.Normeringen for bachelor- og kandidatuddannelser skal lægges til grund for uni-versitetets planlægning af uddannelsen, hvilke fag der indgår i uddannelsen ogfagenes tidsmæssige placering. Universiteterne modtager statstilskud til uddannel-sen svarende til normeringen i takt med, at studerende gennemfører og består deenkelte prøver.Universitetsloven og regler udstedt i medfør heraf hindrer ikke, at den studerendekan gennemføre uddannelsen på kortere tid end normeringen. Dette afhænger aleneaf de regler, som universitetet har fastsat for uddannelsen. I den forbindelse skaluniversitetet sikre den fornødne faglige progression.Ministeriet har ikke statistiske oplysninger om universiteternes og professionshøj-skolernes praksis på dette område, og om hvor mange studerende der gennemførermere end 30 ECTS-point pr. semester.Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2